Att ta sig över råkar

Hej,

Mitt namn är Mathias och jag pluggar Design och Produktframtagning på KTH i Stockholm. Under hösten har jag och en grupp studenter fått i uppgift att ta fram ett hjälpmedel för att korsa råkar.
Vi är tidigt i projektet och spånar kring olika typer av broar eller nån slags flotte. Då ingen av oss har större erfarenhet av långfärdsskridskor eller isar skulle hjälp med lite funderingar vara grymt tacksamt.

-Finns det för det första en efterfrågan på ett hjälpmedel, hur ofta ställs man inför problemet?

- Hur breda vråkar bör produkten anpassas för att klara? Är det nån bredd på isrännor ni oftare stöter på, efter vaxholmsbåtar eller liknande?

- Att produkten ska va lätt och smidig men samtidigt kunna få en lång räckvidd e lite knepigt. Såna där dragpulkor man kan se längdskidåkare släpa på, används de med medar på isen? Vi har funderat lite på en kombination kälke/flotte med uppblåsbar flythjälp. Hur hämmad i åkningen blir man av en kälke?
Vad skulle ni uppskatta maxvikten på packningen till?

-Fungerar skridskorna som långfärdsskidor dvs en bindning man lätt kliver ur eller bör vikt läggas vid att hjälpmedlet ska gå att använda med skridskorna på? Finns andra krav eller egenskaper vi bör ha i åtanke?

- Finns det några hjälpmedel eller knep som används idag?

Ha det fint
 
Student; sa:
-Finns det för det första en efterfrågan på ett hjälpmedel, hur ofta ställs man inför problemet?

- Hur breda vråkar bör produkten anpassas för att klara? Är det nån bredd på isrännor ni oftare stöter på, efter vaxholmsbåtar eller liknande?
Hej,

ja det vore mycket välkommet! Framförallt är det irriterande båtrännor som man vill korsa. Råkar kan man oftast ta sig över ändå, men båtrännor är ett otyg.

Låg vikt är viktigt. Något uppblåsbart kanske är lösningen.

/Staffan
 
kul