Att ta sig över råkar

Hej,

Mitt namn är Mathias och jag pluggar Design och Produktframtagning på KTH i Stockholm. Under hösten har jag och en grupp studenter fått i uppgift att ta fram ett hjälpmedel för att korsa råkar.
Vi är tidigt i projektet och spånar kring olika typer av broar eller nån slags flotte. Då ingen av oss har större erfarenhet av långfärdsskridskor eller isar skulle hjälp med lite funderingar vara grymt tacksamt.

-Finns det för det första en efterfrågan på ett hjälpmedel, hur ofta ställs man inför problemet?

- Hur breda vråkar bör produkten anpassas för att klara? Är det nån bredd på isrännor ni oftare stöter på, efter vaxholmsbåtar eller liknande?

- Att produkten ska va lätt och smidig men samtidigt kunna få en lång räckvidd e lite knepigt. Såna där dragpulkor man kan se längdskidåkare släpa på, används de med medar på isen? Vi har funderat lite på en kombination kälke/flotte med uppblåsbar flythjälp. Hur hämmad i åkningen blir man av en kälke?
Vad skulle ni uppskatta maxvikten på packningen till?

-Fungerar skridskorna som långfärdsskidor dvs en bindning man lätt kliver ur eller bör vikt läggas vid att hjälpmedlet ska gå att använda med skridskorna på? Finns andra krav eller egenskaper vi bör ha i åtanke?

- Finns det några hjälpmedel eller knep som används idag?

Ha det fint
 
Student; sa:
-Finns det för det första en efterfrågan på ett hjälpmedel, hur ofta ställs man inför problemet?

- Hur breda vråkar bör produkten anpassas för att klara? Är det nån bredd på isrännor ni oftare stöter på, efter vaxholmsbåtar eller liknande?
Hej,

ja det vore mycket välkommet! Framförallt är det irriterande båtrännor som man vill korsa. Råkar kan man oftast ta sig över ändå, men båtrännor är ett otyg.

Låg vikt är viktigt. Något uppblåsbart kanske är lösningen.

/Staffan
 
kul

Ja, det finns ett klart behov, men håller med Staffan om att "vråkarna" klarar man ändå. Förutom rännor är landlöshet ibland även ett problem, t.ex. på våren eller vid svinga. Landlösheten brukar vara 2-4 meter, rännor ännu bredare.

Helst vill man inte ha pulka, det hämmar åkgläden för mycket, utan det bör vara något som går att packa ihop och ha på ryggsäcken. Vikten är också viktig att hålla nere, helst inte mer än ett eller ett par kg. Kanske något som går att använda som något annat, t.ex. liggunderlag eller tält.

Att ta av skridskorna för att komma över är inget problem. Vid landlöshet är dom redan av. Man kan även tänka sig att man kan krypa eller hasa sig över för att fördela vikten om det skulle underlätta.

Stegar har jag varit med om att använda för att komma ut vid landlös is. Ibland får man ta vad naturen erbjuder i form av träd m.m. men lämpligt material kan vara svårt att hitta, speciellt om man har långt till land.

Några idéer: en stege som bildar en välvd bro? Någon slags hängbroprincip med vajrar som hänger i teleskoppelare? Självuppblåsande madrass som man kryper över? En bärbar lian som man svingar sig över med?
 
Ytterligare en idé: någon slags bärbar rutchkana med hopp i vilken man kan åka med skridskor i så att man flyger över rännan?
 
Ursäkta spammandet men kom på ytterligare en idé: kanske en liten "räls" i vilket man kan åka med skridskorna i. I det fallet rännan består av isflak kanske det räcker för att fördela vikten. I fallet öppet vatten vore det bra om rälsen kunde bära en skridskoåkare med packning och att man kunde hissa upp den sida där man befinner sig på för att på det sättet glida över.
Extrafunktion: räls med inbyggd slipfunktion så att man får skarpa skridskor på köpet!
 
Över öppet vatten eller svag is?

Jag vill nog påstå att råkar kan vara nog så svåra att passera, speciellt i ytterskärgården och vid nyis. Även en råk under en meter i bredd, kan vara svår att passera då kanterna lätt brister.

Det finns två olika fall vid råkpassage. Det ena är när man behöver passera en kortare sträcka av öppet vatten. Då tror jag en liten uppblåsbar flotte är vad som behövs. Det andra fallet är när man behöver ta sig över is som ligger, men där isen är för svag. Då räcker det med något som fördelar vikten. Stegar, störar och krypning är beprövade metoder för detta, men har sina begrännsningar. En fundering jag har är att använda något likt ett uppblåsbart liggunderlag, typ termarest eller lättviktsluftmadrass.

Det bästa vore om hjälpmedlet kan delas upp på flera personer. 1 – 2 kg är nog maxvikt per del. Men är det något man alltid ska bära med sig, vill man nog ner under 500 g.

Ett annat användningsområde är räddningsaktioner. Vid olycka utanför Umeå för några år sedan visade de sig att extra flythjälp vara till stor nytta.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16182

/ Johan
 
För att få ner vikten får man använda saker som man ändå har med sig i största mån. Dvs. Kastlinor & ispikar. Dessutom brukar jag ha reservkläderna i en vattentät drybag.
Med hjälp av det borde det inte vara svårt att bygga en flotte: En trekantig vattentät gummiduk med kanaler för 3 ispikar i kanterna. I hörnen fästen för luftfyllda drybags alt. paddelflottörer som ger lyftkraft. Dessutom ett paddelblad som kan fästas på en ispik för att förste man ska kunna ta sig över. De som kommer efter dras över med kastlinorna.

Vad tror ni?
 
En tunn flytdräkt kanske vore en ide

Har för mig att en av de norska nordpolsvandrarna använde sig av en sådan som extra säkerhet i områden med mycket öppet vatten och rörlig is.
 
Uppblåsbart & bad...

När jag hör tal om uppblåsbarabåtar od så tänker jag att frågan är inte om de som testar det kommer att få bada, utan hur snart de kommer att få bada...

Detta med tanke på att is kan vara ganska vasst och som skridskoåkare har man en hel del vassa och skarpa föremål med sig, allt ifrån skridskor & ispik till spännen på ryggsäckar od.

Ska en utrustning för att ta sig över råkar vara lätt och det bör den vara annars hamnar den lätt kvar på landbacken, då får man spara in på vikten genom att göra materialet tunnare och även om det har kommit en hel del nya material med stor hållfasthet så är jag mycket mistrogen mot en sådan lösning.

Kom på en ny vinkel nu också är materialet tunt och lätt hur står det emot nötning utan att börja läcka?
 
joask202; sa:
En tunn flytdräkt kanske vore en ide

Har för mig att en av de norska nordpolsvandrarna använde sig av en sådan som extra säkerhet i områden med mycket öppet vatten och rörlig is.

Samma åsikt, flytdräkt är den enda som funkar, alla andra "mickey mouse". Att uppfinna någon mirakelgrej är typisk "mission impossible".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.