Lundhags T-Erminator

Re: Re: Förflyttning av skenan i sidled inte alltid bra

[ [/QUOTE]

Om du tittar på ett par hastighetsrör så ser du att skenan sitter mellan stortån och pektån fram och under hälen ca 40% av hälens bredd från insidan således ej centrerad under hälen. Ju mer man parallellförskjuter skenan mot fotens insida desto mer kan foten lutas utan att den tar i vid frånskjutet dvs man får längre accelerationsfas per skär.
Thure
[/QUOTE]

Tack för svaret. Jag tycker det låter logiskt och jag har själv tänkt att det borde vara så, men om man inte gör förskjutningen parallell utan större fram alternativt bak, vilket ju har blivit poppulärt så borde det väl inte vara lika bra längre?

Mikael
 
Re: Re: Re: Förflyttning av skenan i sidled inte alltid bra

elvis1; sa:

Om du tittar på ett par hastighetsrör så ser du att skenan sitter mellan stortån och pektån fram och under hälen ca 40% av hälens bredd från insidan således ej centrerad under hälen. Ju mer man parallellförskjuter skenan mot fotens insida desto mer kan foten lutas utan att den tar i vid frånskjutet dvs man får längre accelerationsfas per skär.
Thure
[/QUOTE]

Tack för svaret. Jag tycker det låter logiskt och jag har själv tänkt att det borde vara så, men om man inte gör förskjutningen parallell utan större fram alternativt bak, vilket ju har blivit poppulärt så borde det väl inte vara lika bra längre?

Mikael [/QUOTE]

Det är nog ganska individuellt vad man trivs med. Jag trivs personligen med 8 mm parallellförskjutning av skenan i förhållande till SNS-bindingens mittlinje.

Thure
 
Optimal sidoförskjutning är helt individuell och olika inställningar är således mer eller mindre bra för olika individer, oavsett om det är fråga om parallellförskjutning eller inte.

T-Erminator grillorna borde gå alldeles utmärkt att bryna i ett brynställ samt slipa i en slipmaskin!?

Någon som sett T-Erminator i butikerna än? Verkar vara ett intressant alternativ till Skyllermarks blå.
 
Går alldeles utmärkt !

Det är inga problem att slipa på maskin..det gäller att hitta rätt ibland alla sliperier.

Hälsningar Matte
 
trubbel; sa:
Någon som sett T-Erminator i butikerna än? Verkar vara ett intressant alternativ till Skyllermarks blå.

T-ERMINATOR är med i Intersports reklamblad som kom hem idag. Ska kosta 1600:- utan bindning, det står inget om justeringsplattor så det är oklart om dom ingår..

Skridskorna borde med andra ord finnas i butikerna idag, fanns dock inte igår(Intersport Sergelgatan..).

/Fredrik
 
Plattor

Kollade på och klämde på en prototyp på SSSKs årsmöte 24 november.

Ser snygg och intressant ut. Plattorna sitter med en insex i för och akter. Plattan har gängade hål som bindingen skruvas fast i. En lite onödig detalj är shockcord i aktern som kan användas för att fästa ihop skridskorna skavfötters vid transport. En vajerögla framtill för att fästa fångrem.

Prototypen kändes lite tung men produktionsmodellen kanske är lättare. Skenan har trubbigare uppslipning fram än Skyllermarks blåa skridsko och det ger längre åkyta.

Ingen förberedelse för glappbegränsare vilket jag tycker man borde ha på kommande löshälsmodeller.

Skall se till att få provåka dessa skridskor. Kanske blir det ett inköp också.

För övrigt har flera tillverkare kommit med nya löshälsmodeler till denna säsong. Pikmakarn har två modeller med sidojustering. Zandstra har en snygg och lätt ny modell med pilotbindning men den är inte justerbar i sidled.

Även för mig nämnde Lundhags leverenser tll butik i Stockholm vecka 50.

Thure
 
Min spontana reaktion var också att de var väldigt väldigt tunga. Skulle tippa på uppåt en 700 gram för endast en lös skridsko utan bindning.

Jag tror dom är inne på fel spår med sina gissningar om att en långfärdsskridsko skall vara extremt torisions stark. Jag ser inga som helst argument för att dom ska vara det.

Sedan känns deras system med "ändpluggar" som en väldigt klumpig lösning på problemet att skridskoprofilen är öppen i ändskeppen. Stora tunga klossar i varje ända av skridskon lockar inte.
 
boe skates; sa:
Min spontana reaktion var också att de var väldigt väldigt tunga. Skulle tippa på uppåt en 700 gram för endast en lös skridsko utan bindning.

Ahh,OK. Det är inte så himla skoj med en massa onödig vikt.

Vad väger en sådan där blå grilla 44 cm utan bindning månne? Någon som vet?

/Johan K
 
Vridstyvhet

boe skates; sa:
Jag tror dom är inne på fel spår med sina gissningar om att en långfärdsskridsko skall vara extremt torsions stark. Jag ser inga som helst argument för att dom ska vara det.

Att skenan inte vrids så mycket i förhållande till hälbenet ser jag som viktigt för åkkänslan och accelerationen på samma sätt som en cykelram skall vara styv för att man inte skall tappa energi. Men frågan är var man skall minska flexet i första hand. Jag tror att de mest väsentliga förlusterna finns mellan fot och sko och i sulan samt internt i skon samt kanske lite i bindningen. Skridskon kommer kanske därefter.

Skridskons vikt kan bantas mycket utan stora nackdelar det har t ex du visat Bo. Klassiska hastghetsrör är också exempel på det. Jag tror att man med fördel kan banta mycket på godset i Lundhags T-Erminator. Zandstras nya löshälsskridsko vägde mycket mindre uppskattningsvis ungefär lika mycket med bindning som T-Eriminatorprototypen utan bindning. (Zandstras som jag vägde i handen var lite kortare men bägge kommer att finnas i många längder)
Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onsala-Magnus Bindningsalternativ Lundhags EXA Långfärdskridsko 3
Brune Omkonstruktion av Lundhags Norröra räddningslina Långfärdskridsko 15
fairgeek How to get sns binding on Lundhags t-skate? Långfärdskridsko 1
awistran Lundhags fleet Långfärdskridsko 4
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
Berges Lundhags Domintor NIS Långfärdskridsko 4
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
MartinOhlin Lundhags återkallar skridskopiken ”Core” Långfärdskridsko 0
fekki Lundhags T-skate Pro med NNN BC-Bindning? Långfärdskridsko 6
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
Joakim Ambrosson Lundhags Dominator NIS Långfärdskridsko 1
Laffe Erfarenheter av Lundhags T-skate Långfärdskridsko 4
joask202 Frågor om: Lundhags X-Arc Långfärdskridsko 0
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
Anders.Appelqvist Lundhags Dominator Långfärdskridsko 0
steos säkerhetssele Lundhags EXA jacket Långfärdskridsko 2
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
lq Lundhags Nordic: + / - Långfärdskridsko 0
marcusdk Strl Lundhags/Almgrens snabb !! Långfärdskridsko 14
Freddebergström Lundhags Nordic, fördelar/nackdelar? Långfärdskridsko 3
coolmanq Hur tar man bort vikten på Lundhags Pikstav vector? Långfärdskridsko 4
petmeu Modifiera Lundhags Nordic Långfärdskridsko 1
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
david-d Is Lundhags stopping production of skates? Långfärdskridsko 1
Trilla lundhags snabb med löshäl? Långfärdskridsko 1
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Wisentdual Lundhags X-Pro och X-Arc Långfärdskridsko 8
Anders.Appelqvist Glapp, Lundhags duo som grundämne... Långfärdskridsko 3
elojanne Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp?? Långfärdskridsko 21
tiddelipom Ny skridskorygg från Lundhags? Långfärdskridsko 27
oberg_niklas Lundhags cruise Långfärdskridsko 1
europa12 Lundhags multi skate. Långfärdskridsko 2
ABL Lundhags Multiskate vs Duo !? Långfärdskridsko 1
erakopk Lundhags pikstav, fästa ihop Långfärdskridsko 5
Jonas.O Lundhags pikstavar Långfärdskridsko 5
mistral Lundhags Professional Mid Långfärdskridsko 6
duvillno Lundhags Cruise Långfärdskridsko 6
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
ajn Ny pik från Lundhags? Långfärdskridsko 5
L-Å Lundhags Cruise eller Zandstra Långfärdskridsko 1
mikaelb Fungerar skridskor för kängor (ex Lundhags Multiskate) Långfärdskridsko 1
lussekatten Lundhags SNS-pjäxor Långfärdskridsko 4
Brune Ny skridsko från Lundhags Långfärdskridsko 2
Henrik79 Lundhags Multiskate Långfärdskridsko 1
Kajsa2 Lundhags SVARTLÖGA Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.