Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot?

Jag är nybörjare på skridskor men en god skateskidåkare och vill nu använda samma pjäxor till skridsko.
Jag är helt inne på att köpa samma bindningar som till skidorna - Salomon SNS Pilot - men...
Vilka skridskor rekommenderar ni mer erfarna? Hur lång skena bör jag ha? Tänker mig snabba turer på ett par mil och vill inte lägga mer än 1500:- på mina första grillor...
 
Lundhags har en skridsko som passar SNS pilot. Nackdelen med pilot är att skon är mer än hal och därmed inget att gå med. Jag anväder SNS XA som är lite stadigare och passar med Lundhags skridskokängor.
Man brukar säga att skenans längd skall vara ca 6-8 cm + skostorlek( jag har sko str. 43 och använder 50cm lång skena).
 
eplabi; sa:
Jag är nybörjare på skridskor men en god skateskidåkare och vill nu använda samma pjäxor till skridsko.
Jag är helt inne på att köpa samma bindningar som till skidorna - Salomon SNS Pilot - men...
Vilka skridskor rekommenderar ni mer erfarna? Hur lång skena bör jag ha? Tänker mig snabba turer på ett par mil och vill inte lägga mer än 1500:- på mina första grillor...

Köpte förra året skridsko till mina pilotpjäxor. Det finns flera alternativ på marknaden. Jag valde dock den vanliga skate profilbindningen. Jag blev rekommenderad detta för att piloten kan ge lite för lite löshälseffekt eftersom skidor (som den är tänkt för) är lite tyngre och större. För kraftig returfjäder helt enkelt. Vet inte om det är någon sanning i detta men jag ville också kunna använda ett par andra SNS-pjäxor. Skate profil är ju också gjord för skidor så det kanske kvittar.... Ja ja nu har jag iaf sagt det...

/A
 
Re: Intressant

eplabi; sa:
Är det någon annan som provat Pilot och upplevt att det inte är nog mycket "löshäl"?

Vill bara förtydliga lite. Jag har INTE provat pilotbindningen på skridskor och har således inga egna uppfattningar. Har bara hört de som hävdat detta. Profilbindningen är ju i alla fall snyggare om inte annat :), skulle kanske tagit den ändå. Om du gör lite sökningar i forumet så hittar du trådar som i alla fall snuddar vid ämnet endel.

Ska du förresten köpa skridsko nu mitt i sommaren eller planerar du bara i god tid?

/A
 
Pilot

Pilotbindingen har jag inte provat själv (har inga pilotskor) men kan inte tro att den skulle vara annat än bra på skridskor. Återfjädring är bra för åkkänslan. Jag löser det själv med en gummilina till vanlig SNS Skate och en mer promenadvänlig sko (Alfa Hafjell).

Pilotskon är som sagt väl hal att gå med. Pilotskons sula är styv och ger i sig själv viss återfjädring med vanlig SNS-bindning i varje fall om du har en styv gummikloss framtill i bindningen.

Jag skulle rek att du köper den längre varianten av Skyllermarks blå skridsko som medger justering av skenan i sidled. Skateskidor åker man på inre kanten när man skatar. Skridskor bör ha skenan lite förskjuten inåt från mitten av kanalen under skon för att man skall få optimala skär och bra balans. http://www.skyllermarks.com/skridskor.htm

Thure
 
Tack för snabba svar!

Jag är bara ute i god tid, här uppe i norr är det kort säsong innan snön tvingar över oss på skidor, så det gäller att vara med från start :)
Eftersom jag redan har Pilotskor tycker jag det vore dumt att inte utnyttja den extra fästpunkten (om det inte är någon nackdel med det). Man kan ju alltid skita i att fästa den om man tycker det fjädrar tillbaka för mycket.
Nu skall jag genast beställa ett par blå...

Tack igen!
 
Re: Tack för snabba svar!

eplabi; sa:
Jag är bara ute i god tid, här uppe i norr är det kort säsong innan snön tvingar över oss på skidor, så det gäller att vara med från start :)
Jo jag vet... Bor iofs inte riktigt lika långt norrut som ni.... Men efter sju vintrar i Umeå och Östersund vet jag ändå vad kort skridskosäsong innebär... Har i alla fall haft säsongens första snöfall i Sylorna för nån vecka sedan...

/A
 
Nja

Ofta så är det mycket upp och ned på klippa hal mossa etc vid skridskoturer där man nyttjar ett stort antal mindre sjöar. Det är då byngligt att ta på och av broddar vid varje på och avtagning av skridskor. När man klättrar på klippor är inte broddar idealiskt gummisulor fungerar bättre.

En fördel har gummikuddar i kanalen på SNS-skor och det är att de skyddar metallpinnen framtill mot slitage.

Dessutom så slits sulorna på pilotskor väldigt mycket av promenader på asfalt. Möjligen så skyddar broddarna något mot detta men jag skulle tro att skorna med gummisula t ex Alfa Hafjell har betydligt bättre slitstyrka.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-09-12 kl 09:37]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
3034 Vilken skridsko ? Långfärdskridsko 6
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
xely Vilken dubbelpik? Långfärdskridsko 24
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
ulfhe Vilken armleds-GPS... Långfärdskridsko 4
rikard_wiberg_hotmail.com Vilken skridskoklubb att vara medlem i? Långfärdskridsko 1
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
ajn Vilken lunch! Långfärdskridsko 5
ajn Vilken kurva? Långfärdskridsko 1
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
m. Vilken salomonbindning? Långfärdskridsko 8
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
rab Vilken typ av bryne rekommenderas? Långfärdskridsko 10
hfm76 Vilken packpåse? Långfärdskridsko 4
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
jjareman Vilken förening? Långfärdskridsko 6
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
Sarvi Val av trubbnos-skridsko Långfärdskridsko 6
Marcus Karlsson Wiperboard ny skridsko Långfärdskridsko 9
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
dmchris Hur lista ut rätt bindning/skridsko? Långfärdskridsko 6
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
Anders.Appelqvist Ny skridsko från Pikmakarn? Långfärdskridsko 4
janerikgus Skridsko i USA Långfärdskridsko 4
borgen72 Behöver köptips löshäl-skridsko Långfärdskridsko 8
Torrente Kombinerad skridsko- och turskidsäck? Långfärdskridsko 2
ala Olämpliga kastlinor för skridsko!? Långfärdskridsko 7
kr-val Hjälp att definiera "långfärdsskridskoåkning" Långfärdskridsko 23
salgo60 Holland verkar helt magiskt Långfärdskridsko 6
Mats L Val av sko och skridsko Långfärdskridsko 8
islägg supinering+skridsko Långfärdskridsko 6
Cijzou Hjälp med köp av skridsko Långfärdskridsko 3
stev-o Hållare för skridsko slipning? Långfärdskridsko 2
joask202 Pjäxor+bindningar för skridsko och turskidor? Långfärdskridsko 7
david-d Skridsko i Tjeckien ? Långfärdskridsko 1
kiting Skridsko + kite. Långfärdskridsko 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.