Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot?

Jag är nybörjare på skridskor men en god skateskidåkare och vill nu använda samma pjäxor till skridsko.
Jag är helt inne på att köpa samma bindningar som till skidorna - Salomon SNS Pilot - men...
Vilka skridskor rekommenderar ni mer erfarna? Hur lång skena bör jag ha? Tänker mig snabba turer på ett par mil och vill inte lägga mer än 1500:- på mina första grillor...
 
Lundhags har en skridsko som passar SNS pilot. Nackdelen med pilot är att skon är mer än hal och därmed inget att gå med. Jag anväder SNS XA som är lite stadigare och passar med Lundhags skridskokängor.
Man brukar säga att skenans längd skall vara ca 6-8 cm + skostorlek( jag har sko str. 43 och använder 50cm lång skena).
 
eplabi; sa:
Jag är nybörjare på skridskor men en god skateskidåkare och vill nu använda samma pjäxor till skridsko.
Jag är helt inne på att köpa samma bindningar som till skidorna - Salomon SNS Pilot - men...
Vilka skridskor rekommenderar ni mer erfarna? Hur lång skena bör jag ha? Tänker mig snabba turer på ett par mil och vill inte lägga mer än 1500:- på mina första grillor...

Köpte förra året skridsko till mina pilotpjäxor. Det finns flera alternativ på marknaden. Jag valde dock den vanliga skate profilbindningen. Jag blev rekommenderad detta för att piloten kan ge lite för lite löshälseffekt eftersom skidor (som den är tänkt för) är lite tyngre och större. För kraftig returfjäder helt enkelt. Vet inte om det är någon sanning i detta men jag ville också kunna använda ett par andra SNS-pjäxor. Skate profil är ju också gjord för skidor så det kanske kvittar.... Ja ja nu har jag iaf sagt det...

/A
 
Re: Intressant

eplabi; sa:
Är det någon annan som provat Pilot och upplevt att det inte är nog mycket "löshäl"?