/Ryggstöd/Sits från Airsports

Flickvännen funderar på att investera i ett bekvämare ryggstöd till sin kajak. Hon har tittat på en typ som tillverkas av Airsports och som säljs av Point65. Ryggstödet är av typ uppblåsbart komplement till det befintliga stödet.

Har någon erfarenhet av Airsports sits och ryggstöd för kajak eller någon annan liknande produkt?

Andra förslag på hur man ökar komforten i kajaken?

/Stefan
 
Globetrotter; sa:
Andra förslag på hur man ökar komforten i kajaken?

/Stefan

Ja, skippa ryggstöd helt och hållet! Använder man ryggstödet under paddling så sitter man inte optimalt. Man får en felaktig tillbakalutad sittställning och använder bara armarna och inte ryggens muskler.
 
Vissa människor tycks gilla ryggstöd och kan inte tänka sig paddla utan, men jag håller med mielo. Börjar man dessutom rotera i sitsen kan ryggstödet skava.

VKVs nya sits är en riktig höjdare när det gäller sittkomfort.

vkv_sits.jpg


Det krävs lite sågande och plastande i en havskajak med hängande sits, men komforten blir troligtvis bättre och tillräckligt stöd finns i sidled ifall kanoten skall kantas. Det är nog bäst att prova sitsen ordentligt i en annan kajak innan du börjar såga i din egen.
 
mielo; sa:
Ja, skippa ryggstöd helt och hållet! Använder man ryggstödet under paddling så sitter man inte optimalt. Man får en felaktig tillbakalutad sittställning och använder bara armarna och inte ryggens muskler.

Om man lutar sig bakåt som i en fåtölj ja. Men nån form av mothåll bakåt måste man ju ha. Typ backstrap. Jag tror att Seairports kan funka fint, rätt använd.

/micke
 
Precis monterat en VKV-sits i min Vivianne, det enda som behövde göras var att plasta fast VKV-skenan i botten. Alltså väldigt enkelt! Nu sitter jag väldigt bra och har fortfarande möjlighet att göra eskimåsväng.
 
Bumfortable seat

Köpte en Bumfortable sits i NZ. Tillverkad i foamplast. Var skeptisk från början pga nedsatt rotations förmåga mm. Men paddlar man över 4-5 timmar utan att gå ur kajaken så går det klart fortare om man kan sitta skönt än att man kan uppräthålla en bra rotation. Har provat det mesta i sits väg utan att hitta något som funkar, tills nu. Kolla på Steve Gurneys hemsida http://www.gurneygears.com
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.