Snart dags igen ...

Re: Re: Drunkningsstatistik!

thureb; sa:
Hej Håkan.

De flesta som drunknar/dör av nedkylning som långfärdsskridskoåkare är ensamma vid plurrningen. De lyssnar därmed inte till det viktigaste säkerhetsrådet.
Thure

Tjenixen Thure,

kul att du tog dig tid att titta i erat arkiv.

En sak som slog mig när jag tittade igenom rapporterna var att det var en påfallande tydlig riskgrupp bestående av män, över 60. En tanke jag har om detta är att det finns ett riskbeteende i den gruppen - dvs de ger sig ut under osäkra betingelser i större utsträckning än andra grupper, samt att de har sämre förmåga att klara ut ett allvarligt läge på egen hand eller med hjälp av andra. Vad tror du om det, och vad borde man göra åt det i så fall?

Mvh Håkan B
[Ändrat av hakan_l_borg 2004-11-14 kl 00:00]
 
SSSKs principer

Hej,

På eget bevåg kastar jag mig in i diskussionen, som jag passivt följt under förra säsongen, och kan inte annat än hålla med Håkan om att SSSK beter sig märkligt.

Snacket om juridiskt ansvar för israpporter är bara trams, så länge inte rapporten presenteras på ett sätt som gör att de ger tydligt intryck av att en viss is är helt säker, plurrningsrisk noll, bara att köra. Det är mycket lätt att undvika detta. Det räcker med att generellt påpeka att all åkning är riskfylld och att rapportören inte bär ansvar för plurrning.

Lavinbulletiner är ju närbesläktat med israpporter och det finns inte på kartan att utgivaren skulle bli ansvarig för att någon har hamnat i en lavin efter att ha fått för sig att det var säkert att köra på ett ställe som hade rapporterats som 1 eller 2 i lavinbulletin.

Istället är det väl så att SSSK vill behålla den känsla av exklusivitet som de har haft genom åren. Det är dock inte "politiskt korrekt" att vara tydlig på den punkten. Därför hittar man svepskäl. Istället kanske SSSK skulle fundera över vilket moraliskt ansvar man har när man inte delar med sig av sin kunskap till den som är intresserad och hur många som skulle utsätta sig för mindre fara än de gör som situationen nu är (dvs. de har inte tillgång till israpporter) om de fick bättre kännedom om isarnas beskaffenhet. Kanske skulle de välja en bättre is än den de valde eller kanske de skulle stanna på land. Den absoluta majoriteten av folk är faktiskt inte imbeciller och kan tillgodogöra sig information.

Min far har varit medlem sen 60-talet (varmed vi har den märkliga situationen att vi inte kan åka tillsammans inom SSSKs regi om vi skulle vilja) och har sin teori klar - man vill behålla känslan av klubb för inbördes beundran män emellan, då det förr var en liten exklusiv skara som höll på med långfärdsskridskoåkning.

Ytterligare en märklighet i sammanhanget är när man stöter på en grupp SSSKare på isen och ger sig fram och snackar lite om läget etc så är de regelmässigt avståndstagande och vill helst inte prata. Mycket märkligt. Kan knappast främja säkerheten att folk ute på isarna inte delar med sig av den information om läget man sitter inne på. Återigen kan man dra en parallell med bergsvärlden (offpist, alpinism, klättring), där folk aldrig någonsin skulle bete sig på det viset. Om man stöter på någon ute i det vilda eller uppe på en topp hälsar man glatt på varandra och om någon part är i behov av info delar man naturligtvis med sig av det man har. Annars kan ju den andre personen välja fel väg och kanske till och med dö. Har man kunskap som kan förhindra sådant så hjälper man naturligtvis till genom att dela den. Men inte SSSK. Istället låtsas de att om man är tyst om isinfon så skall folk sluta åka skridskor och sen skall medlemmarna få ha isarna för sig själva. Det kommer dock inte att hända, så därför borde SSSK skärpa till sig och göra sig mer öppna för allmänheten istället för att bete sig som ett gäng frimurare.

SSSK bör lära av Svenska Kryssarklubben (SXK) som vuxit lavinartat de senaste decennierna och har klarat det med bravur. De ger ytterst god service till sina medlemmar och medlemsavgiften är låg. De anordnar eskaderseglingar, utbildningar, särskilda förtöjningsplatser för medlemmar m.m. m.m. Naturligtvis får vem som helst bli medlem, eftersom klubbens syfte är att främja långfärdsseglatser. Hur främja om man skärmar sig från omvärlden? Kan SXK så borde SSSK, med lite vilja och annan inställning, kunna härbärgera tiofalt fler medlemmar. SSSKs växttakt ter sig inte imponerande jämfört med SXKs.

Naturligtvis är SSSK fritt att göra som man vill. Det är ju, som många påpekat, deras egen förening. Men att påstå att stadgarna, enligt vilka långfärd till skridsko skall främjas, till fullo efterlevs är inte en korrekt verklighetsbeskrivning. Och att komma med svepskäl är mycket lamt.

Avslutningsvis - Håkan har rätt när han säger att det är många som delar hans (och mina) åsikter. Såväl medlemmar i SSSK som andra långfärdsskridskointresserade.

Mvh

Alexander Berger
 
Re: SSSKs principer

alexbe; sa:
Min far har varit medlem sen 60-talet (varmed vi har den märkliga situationen att vi inte kan åka tillsammans inom SSSKs regi om vi skulle vilja) och har sin teori klar - man vill behålla känslan av klubb för inbördes beundran män emellan, då det förr var en liten exklusiv skara som höll på med långfärdsskridskoåkning.

Alex, som medlem får din far ta med gäst(er) på turerna. Så har det varit länge.

Ytterligare en märklighet i sammanhanget är när man stöter på en grupp SSSKare på isen och ger sig fram och snackar lite om läget etc så är de regelmässigt avståndstagande och vill helst inte prata. Mycket märkligt. Kan knappast främja säkerheten att folk ute på isarna inte delar med sig av den information om läget man sitter inne på.

Kan bara säga att det finns över 200 aktiva ledare i SSSK. Som en av dem pratar jag ofta med de jag möter på isen och delar information. Jag vet att många andra, inkl. Thure, gör sammaledes.

Liksom alla andra föreningar är SSSK inte mer än summan av oss som är aktiva.

Jag förstår inte riktigt vad som är problemet för Håkan. Finns det ingen klubb ni vill vara med i så starta en själva. Det vore väl bra med lite skridskoklubbsdiversitet i Stockholm.

mvh Staffan
 
Re: Re: SSSKs principer

Stadan; sa:
Jag förstår inte riktigt vad som är problemet för Håkan.

Ärligt talat Staffan,

om du inte fattat vad problemet är vid det här laget så tror inte jag att jag kan förklara det för dig så att du förstår. Vill man inte förstå så kommer man inte att förstå.

Lite frågor du kan jobba med till ditt nästa inlägg:

1 Varför har inte vi inom SSSK någon nybörjarverksamhet?
2 Varför stänger vi ute folk som är intresserade av att åka skridskor men som inte åker så fort av olika anledningar?
3 Varför tar vi bara in 600 medlemmar per år, eller till och med ännu färre, egentligen?
4 Hur kommer det sig att en del uppfattar oss SSSKare som arroganta på isen, när jag - "Staffan den trevlige" - aldrig är det själv?

Du kan ju se denna lilla quiz som en liten julnöt ;)

Mvh Håkan Borg
[Ändrat av hakan_l_borg 2004-11-14 kl 12:47]
 
Tja en alternativklubb kanske...för enstöriga individualister som sällan behöver räddas med helikopter eftersom de inte kommer på tanken att åka på gruppresa till Trosa...Elfriede Jellinek skulle kunna skriva ett manifest...Och så läser vi in det på telefonsvarare. Med kod. Så ingen utomstående tar del av det och förleds till riskabla aktioner...Man skulle kunna ha en välkomstkväll...över nätet,så vi slipper träffas...där man inskärper riskerna med kollektiv verksamhet...och att var och en som lämnar stadens hank och stör är tvungen att själv ta ansvar för sin säkerhet...skulle man...Om man var lite mer kollektivt lagd kanske...Vad säger du Håkan, du som är organiserad kajakist och har klubbvana? Du får bli ordförande så kan jag starta ett Somma-utskott...Charlotte
 
Re: Re: Re: SSSKs principer

hakan_l_borg; sa:
om du inte fattat vad problemet är vid det här laget så tror inte jag att jag kan förklara det för dig så att du förstår. Vill man inte förstå så kommer man inte att förstå.

Lite frågor du kan jobba med till ditt nästa inlägg:

1 Varför har inte vi inom SSSK någon nybörjarverksamhet?
2 Varför stänger vi ute folk som är intresserade av att åka skridskor men som inte åker så fort av olika anledningar?
3 Varför tar vi bara in 600 medlemmar per år, eller till och med ännu färre, egentligen?
4 Hur kommer det sig att en del uppfattar oss SSSKare som arroganta på isen, när jag - "Staffan den trevlige" - aldrig är det själv?
Hörru Håkan,

det är glasklart vad du tycker är problemet. Att du kritiserar en klubb du inte är medlem i och inte vill bli medlem i för principer du tycker ska gälla i den föreningen är ju bara löjligt. Du har ju bara tre alternativ: Antingen går du med och blir medlem och påverkar inifrån (1) eller så går du med i en annan klubb med principer du gillar (2) eller så startar du en egen klubb med egna principer (3). Svårare är det inte!

Om du inte kan fatta att varken jag eller Thure kan ansvara för alla ledares och medlemmars attityd till andra skrinnare på isarna, utan bara för vår egen attityd så tror jag att du kommer att bli väldigt ensam i din klubb. Kanske är det därför du inte vill starta en egen klubb?

Själv valde jag alternativ 1 enl. ovan. Enda kommentaren till dina retoriska frågor är att den diskussionen för jag internt i klubbens forum. Aktivt. Inte här, och inte med dig. Och vore jag dig skulle jag inte dra några slutsatser om den diskussionen.

Du kan inte ha en uppfattning om hur jag uppfattas av de jag träffar på isen. Ej heller låter de 13 000 medlemmarna indela sig i fack; de är liksom andra friluftsföreningar ett tvärsnitt av befolkningen, ledarna likaså. Att hävda att SSSKare generellt uppfattas som arroganta belyser nog snarare betraktaren. "Jag träffade en SSSKare och han var väldigt arrogant".... ja det är klart att finns sådana. Men att därifrån hävda att 13 000 medlemmar är arroganta, det är inte helt seriöst.

/Staffan den otrevlige
 
Re: Re: Re: Re: SSSKs principer

Stadan; sa:
Du har ju bara tre alternativ: Antingen går du med och blir medlem och påverkar inifrån (1) eller så går du med i en annan klubb med principer du gillar (2) eller så startar du en egen klubb med egna principer (3).

Hej Staffan din gamle knös .. med din attityd så är det inte konstigt att ni får problems med era medskrinnare ... skojja bara ;)

Men du .. om man tittar på alternativen ovan:

Detta saxade jag från skkks hemsa :

"OBS Du måste köpa biljett till välkommenprogrammet i förväg.
Alla biljetter slutsåldes på 1 timme fredagen 12 nov och inga fler möjligheter ges sålunda denna säsong att bli medlem.
Inga biljetter kommer att säljas på plats vid Välkommenkvällarna! "

Opps .. där rök visst alternativ 1?

Vad gäller alternativ 2 så är jag medlem i GLSK, som i mitt tycke har vettigare principer för medlemskap, och knappast kan anses tumma på säkerheten eller klubbkänslan för det.

Alternativ 3 .... tja, du har väl rätt i detta ... får väl prata med Charlotte .. hon verkar tydligen redan valt in mig som ordförande .. ;)

Tjing .. Håkan B
 
Charlotte, bra ide. Jag tycker vi i stadgarna skriver klart och tydligt: "Denna klubb har endast verksamhet för nybörjare, så fort du kommit upp i grupp 5-hastighet måste du genomgå det obligatoriska utträdesprogrammet, vilket består i att du åker orm baklänges på edsviken ut genom ålkistan och ner i en för tillfället speciellt utformad vak med formen av en gigantisk trygg-hansa-krans."
Dessutom bör vi ha en öppet havrapportering. Det är viktigt för oss individualister att inte stöta ihop med några andra, och det enda riktigt säkra stället för det är där det är helt eller till största delen isfritt. Tror du vi kan köpa över Sven Wolter för att organisera upp detta?

/H
 
Ja! Och så måste vi ha en undervattensavdelning för oss som inte förstår vårt eget bästa, utan trots att vi inte erlagt erforderliga examina envisas med att vid behov ta del av SSSKs israpporter...
 
Re: Re: Re: Re: SSSKs principer

"Att du kritiserar en klubb du inte är medlem i och inte vill bli medlem i för principer du tycker ska gälla i den föreningen är ju bara löjligt. Du har ju bara tre alternativ: Antingen går du med och blir medlem och påverkar inifrån (1) eller så går du med i en annan klubb med principer du gillar (2)"

______________________

Problemet är såklart att man det inte finns någon praktisk möjlighet att bli medlem. Jag vill väldigt gärna bli medlem och hade verkligen tänkt göra ett ordentligt försök i år, men blev ordentligt sjuk och kunde inte lämna sängen. Förra året tillät inte min arbetssituation att jag stack iväg en vardag, etc etc... (Lustigt förresten att ni specar hur kort tid det tog innan biljetterna tog slut i år, ungefär som när ett rockband stoltserar med hur snabbt biljetterna till en konsert tog slut... ;))Inte lätt när det krävs långvarigt köande en vardag och man har ett jobb att sköta att få tag på en av dessa åtråvärda biljetter! Att gå med i en annan klubb kan man visserligen göra, men SSSK är trots allt ledande i stockholmsområdet och är därför mest intressant och har mest att erbjuda. En annan klubb är inte ett fullgott alternativ.

Naturligtvis kan inte enskilda företrädare för en klubb göras ansvariga för andra medlemmars uppträdande och inställning. Däremot får man som utomstående ett visst intryck av klubben som helhet. Varför detta intryck såvitt gäller SSSK inte sällan är att det råder viss arrogans kan man ju i alla fall fundera över.

mvh

Alexander Berger
 
Att SSSK:are skulle ha hög näsföring efter händelsen utanför Trosa, känns ju ungefär lika troligt som att tyskar skulle vara framfusiga efter två förlorade världskrig...

Nåja, riktigt vad som gäller inom klubben vet jag inte alls, och har inte heller reflekterat över. Dock förstår ev. jag av alla inlägg att man behåller sin isinformation som exklusiv.
Det är man i sin full rätt att göra, infon kan innebära en hel del arbete att samla och presentera, och kan därför vara en av medlemsförmånerna.

DOCK verkar det inte som att man är klar över detta (?), eftersom man hänvisar till ansvar och säkerhetsaspekter. Som ovan anvgivits är nog inte detta ett rimligt skäl. En "disclaimer" är nog inga problem - den behöver nog inte vara avancerad för att fria SSSK från allt ansvar. Det är väl antagligen så att man av allmän omsorg ändå vill ha ett par varningens ord förmedlade i samband med isinfon, och detta lär vara fullt tillräckligt ur juridisk och moralisk synvinkel.

Själv surfar jag runt lite hursom när jag undrar över isarna, och även här på forumet kan man ju hitta upplysningar. Jag ska t ex skriva en rad tänkte jag när det är is på Långsjön eftersom jag har ett rek-uppdrag där med Stadan. Långsjön är en liten harmlös sjö, och inte lika häftig som isarna i havsbandet, men det är vanligt med en stor råk på denna sjö, och denna oroar jag mig inte för att få skulden för.

Men som sagt, om SSSK vill behålla isinfon som exklusiv för sina medlemmar av konkurrensskäl så respekterar jag det - om man går ut med det.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...