Snart dags igen ...

Fria forum

Det finns flera fria forum för isuppgifter.

Det kan man ha olika uppfattningar om ansvarsmässigt och juridiskt. Om det gynnar säkerheten är också tveksamt som beskrivits ovan av Ulf Helmersson. Om alla ser till att plurra inom syn och hörhåll från kompetenta räddare må det vara hänt men dödsolyckor inträffar bland åkare som har bristfällig kunskap, utrustning och färdighet.

Men att ta betalt för en sådan tjänst torde vara mera riskfyllt ur skadeståndssynpunkt.

Thure
 
Re: Fria forum

thureb; sa:
Men att ta betalt för en sådan tjänst torde vara mera riskfyllt ur skadeståndssynpunkt.

Det finns säkert mer än en seglare och paddlare som råkat i trångmål efter att de litat på SMHI's sjöväder som sedan har blivit komplett motsatt prognosen, utan att de för den skull har kunnat anklaga SMHI för det.
 
Re: Re: Fria forum

Berneflott; sa:
Det finns säkert mer än en seglare och paddlare som råkat i trångmål efter att de litat på SMHI's sjöväder som sedan har blivit komplett motsatt prognosen, utan att de för den skull har kunnat anklaga SMHI för det.

Stämmer men jämförelsen haltar lite.
Normalt betalar man inte för en väderprognos.
Om man betalar för en israpport så tror jag man vill att isen skall hålla.

Den som skall tjäna pengar på en sådan tjänst bör nog använda en ganska saftig disclaimer.

Thure
 
Re: Re: Fria forum

Berneflott; sa:
Det finns säkert mer än en seglare och paddlare som råkat i trångmål efter att de litat på SMHI's sjöväder som sedan har blivit komplett motsatt prognosen, utan att de för den skull har kunnat anklaga SMHI för det.
Det finns en skillnad mellan SMHI och LLK/SSSK och liknande föreningar. SMHI är proffs, har utbildad personal, och har putsat på sina formuleringar under lång tid för att få det bra. Israpportörer är "amatörer" som ställer samman information på sin fritid. Dessa amatörer vill veta vilka de vänder sig till. Skulle israpportörerna vända sig mot allmänheten (vilket säkerligen väldigt få skulle ha lust till) skulle informationen se helt annorlunda ut mot idag, och skulle behöva vara mycket mer genomtänkt än idag.
 
Tja, mitt intryck är att ganska många är beredda att dela sin information med andra, såväl på Utsidan som på Isplanket för att nämna några fora.

Och ansvarsmässigt har jag svårt att se att det är några problem att lämna israpporter till andra, vare sig mot eller utan ekonomisk ersättning. Att is på en viss plats iakttogs ha vissa egenskaper vid en viss tidpunkt betyder inte att den har samma egenskaper dagen därpå. Att garantera att viss is går att åka på utan risk är en annan sak (det vore dumt t o m på Östermalms IP).

Inte brukar väl SSSKs medlemmar som plurrar stämma SSSK för missvisande information? Eller friskriver sig SSSK från ansvar för israpporternas innehåll i stadgarna?
 
Utbyte kontra köp.

I en klubb så deltar medlemmarna i verksamheten på lika villkor.
Det är inte fråga om någon försäljning där.

Medlemmarna vet att isarna som omnämns inte är säkra och att ansvaret ligger på respektive grupp att på plats bedöma om isen och förhållandena tillåter åkning.

Stämning har vad jag vet inte varit aktuellt och vad den skulle kunna leda till är oklart.

Jag misstänker att kommersiell israpportering snarare skulle kunna jämföras med ansvaret en skidanläggning har om någon skadas vid off pist skidåkning inom eller i anslutning till anläggningen.

Det finns åtminstone något sådant svenskt rättsfall där skidanläggningen fälldes.

Thure
 
Re: Re: Fri isinformation!

ajn; sa:
För övrigt så tror jag att detta kommer att lösa sig själv på några års sikt. De öppna kanalerna kommer att växa sig starkare. Tycker Isplanket och Utsidan har varit snabbare med isläget hittills i år än inskrivaren.
Nackdelen med de öppna kanalerna är att informationen är väldigt varierande i kvalité och svåröverblickbar. Vinsten med israpporter är att en iskunnig person sammanställer och bedömmer inkomna uppgifter. Israpportören kan även göra prediktioner som kan vara svåra för den som inte åkt mycket. Därför håller jag inte med dig och tror att israpporterna kommer att ha sin plats en lång tid framöver. Om man nu skall jämföra det med väder är det lite grand som att presentera väderdata från olika stationer eller att sammanfatta väderdatat.
 
Thure, det är möjligt att det finns något sådant rättsfall, jag känner dock bara till fall där driftsansvariga dömts för olyckor inom ramen verksamheten.

Oavsett detta är det såvitt jag kan bedöma rättsligt sett inte samma sak(varför en skadeståndstalan mot SSSK på samma grund med största sannolikhet skulle ogillas).

I övrigt bör jag kanske precisera att jag inte på något sätt ifrågasätter SSSKs, eller någon annan förenings rätt att behålla av föreningen insamlad information inom föreningen. Självklart inte. I synnerhet inte som tillgången till denna information är en anledning (och för många den väsentliga anledningen)att vara med i föreningen.

Det är bara påståendet att spridande av information i sig innebär en risk som förefaller mig tämligen ologiskt. Jag kan inte säga att diskussionen i den här tråden fått mig att ändra uppfattning.

Mvh Charlotte E Nygren
 
Drunkningsstatistik!

Findings SLS statistik
Isrelaterade drunkningsolyckor

1999 - 2004

Genomgång av isrelaterade drunkningsolyckor från Svenska Livräddningssällskapets arkiv publicerade
på deras hemsida.
Vintermånader (Nov - April) från 1999 -

Vanligaste isolyckan är Motorfordonsrelaterade olyckor
i Norrlandslän. I ABC-län är vandring/skidåkning vanligaste
olyckstypen, tätt följd av olyckor med motorfordon inblandade.

Män står för cirka 95% av alla 93 isrelaterade olyckor.
Män över 40 år står för cirka 75% av alla isrelaterade olyckor.
Åldersmönstret likartat för skridskorelaterade olyckor.

Skridsko står för 9 av 93 dödsolyckor under perioden,
varav 7 under åren 2000 och 2001.

Fyra av de rapporterade skridskorelaterade olyckorna i Mälarregionen.
Alla 9 olyckor involverar ensamma skridskoåkare.

Hypoteser utifrån materialet:
Den höga andelen motorfordonsrelaterade olyckor
beror troligen på att dessa sker i förhållanden då
det är svårt att bedöma hållfasthet på is, på grund av
hög fart och snötäcke.
Den mycket höga andelen förolyckade äldre män är ett svårtytt faktum. Problemet
är att vi inte har en relevant bassiffra att ställa siffrorna i relation
till. Trots detta är det inte orimligt att anta att det finns ett
riskbeteende hos äldre män, där man tycks överskatta sin förmåga att
klara sig ute på isar. Det kan också tänkas att åldern tar ut sin rätt
i form av sämre förmåga att ta sig upp ur vakar då olyckan redan är ett
faktum.
Inga olyckor förefaller ha med missbruk av isinformation att göra. Den kraftiga
tillväxten av skridskointresserade på senare år verkar inte orsaka
motsvarande ökning av olycksfrekvens.


Skridskorelaterade olyckor.

Datum År Månad Län Typ Ålder Åld.kat Kön

2000-01-03 2000 1 D Skridsko 73 60 - Man
Ensam man ute på skridskotur på Mälaren vid Strängnäs
2000-12-25 2000 12 AB Skridsko 70 60 - Man
Ensam man ute på tur på Magelungen
2000-12-25 2000 12 S Skridsko 60 60 - Man
Ensam man försöker rädda sin hund på tunn is utanför Ekshärad
2001-01-17 2001 1 O Skridsko 66 60 - Man
Ensam man på Kåsjön utanför Göteborg.
Området beskrivs som förrädiskt med strömmande vatten.
2001-01-19 2001 1 T Skridsko 57 40 - 59 Man
Ensam man ute på is utanför Örebro. Rop på hjälp hördes,
men hjälpen anlände försent.
2001-02-10 2001 2 F Skridsko 59 40 - 59 Man
Ensam man drunknar på insjö utanför Skillingaryd.
2001-03-14 2001 3 OP Skridsko 48 40 - 59 Man
Ensam man ute med isjakt, hittas fastspänd i jakten,
en månad efter rapporterad saknad.
2003-02-01 2003 2 U Skridsko 62 60 - Kvinna
En ensam kvinna befaras ha drunknat utanför Västerås.
Polisen tror att kvinnan gått vilse på isen och hamnat i en båtränna.
2004-02-12 2004 2 P Skridsko 26 20 - 39 Man
Ensam man Mjörn, Alingsås. Befaras ha drunknat i samband med en skridskotur.
 
Mer information

Hej Thure,

kan inte du plocka fram isläget från de aktuella datumen ovan, skulle vara intressant att jämföra vad som sades om förhållandena vid olyckstillfällena.

Mvh Håkan Borg
 
Hur mycket tid tror ni har Thure Björck har att svara på frågor ?.

I den förening där jag är medlem har styrelsemedlemmar, ledare och övriga funktionärer fullt upp med att förbereda den kommande säsongen.

Per Brune i Västerås
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.