Nån som tänker "åka med" V.rännet utan att anmäla sig?

Håller med föregående / det är nog riktigt snålt att försöka "hitta" en möjlighet att åka vikingarännet gratis samma dag som alla andra. Tänk alla som jobbat för att få banan ok, som kollat isen plogat när så behövs, ändrat sträckning ,byggt landgångar och råk passager.
Förstå att det är en hel del folk som gör detta möjligt och strävar alltid att få en åkbar sträcka från Skarholmen till Rålis.
Jag menar vart hade ni åkt om det inte vart plogat?
Någon nämde att åka vid sidan av banan ....varsågod !
All eloge till arrangörerna som gör det bästa de kan förmå!

/Bosse ,ej rännet deltagare och ej heller kommer att bli.
 
Ja men alltså, var det nu inte så att alla funktionärer jobbar ideellt med Vikingarännet? Vart går då pengarna?

För argumentet "Jag har jobbat utan att få betalt för att ordna Vikingarännet och då ska du minsann betala" haltar lite grann tycker jag...?
 
Poänglöst att fuskåka rännet

nermander; sa:
Ja men alltså, var det nu inte så att alla funktionärer jobbar ideellt med Vikingarännet? Vart går då pengarna?
Jag kan tänka mig ganska många andra utgiftsposter än ev. löner till funktionärer. Plogning 80 km ett flertal gånger, dryckesstationer, olycksfallsorganisation, tävlingsorganisation (lappar, tidtagning etc), all den tid som isrekningen och banläggning tar är tveksamt om bara volontärer har tid med, marknadsföring, all samordning med transporter, kommuner och funktionärer, etc etc.

Jag tycker att Camilla och andra funktionärer gör ett jättebra jobb, dels rent organisatoriskt och dels för att marknadsföra långfärdsskridskoåkningen i Sverige. Den formen av skrinnande passar uppenbarligen många om man ser till deltagarantal.

Sen har jag mycket svårt att förstå varför man skulle "fuskåka" rännet. Det finns massor med andra dagar att åka samma sträcka och själva grejen (som jag förstått det) är väl att delta, få ett diplom och en tidslapp. Åka själv med egen service utan att betala kan man ju göra alla andra dagar under säsongen? Snålt och poänglöst, fuskar man så får man ju varken lapp, diplom eller en sluttid. Varför????

Annars får man väl göra som jag. Hitta sin egen is och helt åka för natur- och isupplevelserna helt utan ambitioner om tider, diplom och kilometerantal. Jag har dock absolut ingenting emot de som gillar sånt. Antingen eller, men mellantinget att åka utan att pröjsa, är ju det sämsta från bägge världar.

/Staffan
[Ändrat av Stadan 2004-02-10 kl 09:05]
 
"Fuskåkandet" tolkar jag helt enkelt som en protest mot att man upplever priset som högt. Det är väl exakt samma fenomen som får folk att planka på tunnelbanan för att de tycker att SK-kortet är för dyrt. Men där redovisar ju i alla fall SL vad pengarna går till, gör Vikingarännet det? Att redovisa vart pengarna gå ökar alltid betalningsviljan.

Jag tycker det finns en oroväckande trend att man tycker att "allt kostar så därför kan vi också ta betalt". När en veckas scoutläger är dyrare än att bo på campingplats en vecka och äta på McDonalds varje dag så börjar man ju undra var pengarna tar vägen...
 
nermander; sa:
"Fuskåkandet" tolkar jag helt enkelt som en protest mot att man upplever priset som högt. Det är väl exakt samma fenomen som får folk att planka på tunnelbanan för att de tycker att SK-kortet är för dyrt.
Nej, det är inte samma fenomen. Plankar du på tunnelbanan är det ju bara transporten du är ute efter, inte tiden mellan tunnelbanestationerna eller att ha åkt X antal tunnelbanekilometer. Inte heller den trevliga och gemytliga samvaron bland t-baneresenärerna torde locka ;-). Att fuskåka t-banan har en poäng som inte finns för den som vill fuskåka vikingarännet.

Anledningen att det kostar 500:- när man anmäler sig vid start är att det då är mycket svårare att förutse hur många deltagare det blir. Det är väl rimligt att den som anmäler sig sent tar en större del av kostnaden för den överkapacitet som måste planeras för, eftersom man inte vet hur många som anmäler sig sent. För den extrakostnaden får man då lyxen att vid dåligt väder eller ryggont kunna ställa in sitt deltagande, vilket väl en hel del gjorde i söndags?

Om man gillar tider, kilometerantal och gemytlig trängsel så har jag lite svårt att tycka att det är dyrt. Med tanke på den stora ideella insatsen så kan jag inte heller riktigt förstå din "spaning" (a la P3s spanare) att det är ett tecken på en generell trend inom friluftslivet att ta mer och mer betalt.

/Staffan
 
Hä, jag har ju aldrig ens stått på ett par långfärdsskridskor så jag funderar på en parallell:

Hur många "tjuvåker" Vasaloppet? Åker i motsatt riktning? Åker i skogen bredvid spåret?
Kommer fram utan skidor och tar för sig blåbärssoppa?

Kan tänka mig diskussionen:
"-Jodå, jag åkte på 5.47"
"-Sällan pinkar en trähäst! Show me"
:)
/BAX
 
Stadan; sa:
Om man gillar tider, kilometerantal och gemytlig trängsel så har jag lite svårt att tycka att det är dyrt. Med tanke på den stora ideella insatsen så kan jag inte heller riktigt förstå din "spaning" (a la P3s spanare) att det är ett tecken på en generell trend inom friluftslivet att ta mer och mer betalt.

/Staffan

Trenden att ta mer betalt är ganska tydlig om man jobbar med ideell verksamhet. Resonemanget är ofta "eftersom folk betalar över 1000kr för vasaloppet måste vi ju kunna ta minst 500 kr för vårat lopp". Det har inget att göra med att utgifterna är stora. Det är ren vinstmaximering. Som deltagare gör man ju ett enkelt val, tycker jag att det är värt pengarna så betalar jag och är med eller så låter jag bli. Vad som jag funderar mer på är hur man ska motivera folk att jobba gratis för ett arrangemang som gör en stor vinst. Så inför sin ideella personal är det nog lämpligt att redovisa var pengarna blir av.

Slutligen vasaloppet, jodå, det är mycket folk som åker i spåret utan att betala, men oftast inte hela vägen och inte på samma dag som loppet. Men där säger man ju att spåret är öppet för träning under en lång tid innan, i alla fall delvis.
 
skrinnare; sa:
Trenden att ta mer betalt är ganska tydlig om man jobbar med ideell verksamhet. Resonemanget är ofta "eftersom folk betalar över 1000kr för vasaloppet måste vi ju kunna ta minst 500 kr för vårat lopp". Det har inget att göra med att utgifterna är stora.
Jag är nyfiken, ge gärna exempel på ideell verksamhet som tar betalt för mer än ev. faktiska kostnader. I det här fallet är väl avgiften också ett styrmedel, om man anmäler sig före ett visst datum kostade det 400(?)kr och om man var medlem i friluftsfrämjandet fick man 50(?)kr rabatt ytterligare (tror jag). Arrangören har ju ett antal fasta kostnader oavsett deltagarantal, och för att få folk anmälda så tidigt som möjligt är ju en hög avgift vid starten ett styrmedel för arrangörerna och en "försäkringspremie" för deltagarna, då man kan välja att hoppa över turen när man ser väderprognos etc.

Skulle jag vara funktionär skulle jag uppskatta att ha en hum om ekonomin.

/Staffan
 
Det handlar om moral

Diskussionen är en av många som handlar om att framför allt att se till sig själv och sina rättigheter och bortse från alla eventuella skyldigheter.

För hur svårt är det att låta bli att åka på den bana som massor av människor lagt ner tid på att ordna. Jag har själv funderat på det, men tänkt efter lite mer och den som gör det är inget annat än en snyltare.

Det är vår tids nya ism. EGOISMEN. Den finns över allt, från höga direktörer till folk i bilköer eller Vikingaränn. Människor som tycker bara jag får....så är det bra. Sen struntar jag i all djupare eftertanke och struntar i allt runt om.

MEN, visst är det dyrt. Visst borde Vikingarännet redovisa sina kostnader. MEN det ger ingen rätt att snylta för att det är dyrt. De enda val som finns är att betala eller att stå över. Och jag gissar att det är som vid de flesta stora arrangemang inom skidor, orientering eller skytte att det inte är den individuelle funktionären som får några pengar utan den förening han/hon tillhör.

Se lite mer positivt och mindre egoistiskt på det hela. Flera har varit inne på det redan och det går ju att utnyttja banan innan eller efter själva rännet och därför är det ju totalt sett en stor tillgång.

Jag vill istället ge ett ETT STORT TACK till människor som Camilla och alla andra som ställer upp som funktionärer. TACK! Och jag hoppas du och alla andra orkar fortsätta. Det finns alltid en minoritet som av omognad, oförstånd, ren egoism eller snålhet vill testa och ibland överskrida gränserna för anständighet. Hos dessa fungerar ofta inte rationella argument, för de har ofta "sin egen logik" för att i grunden motivera det som är ren och skär egoism. De är inget att lägga tid på.
 
Reflektion:

500 är det pris som många väljer eftersom återbetalningen vid inställt ränn är blygsam.
400 är väl annars att betrakta som normalpriset.

Om man läste på vikaingarannet.com innan tävlingsdagen (lite längre tillbaka framförallt) så förstod man att om plogning inte skulle behövas så var det faktiskt nummerlappen och ev. tidtagning som kostade 400, för ett evenemang som lockar 2-4000 betalande (beakta "economies-of-scale").

Jag gjorde som jag blivit tillsagd och åkte med egen försörjning av vätska och "mat". Jag kunde inse att plogning blev nödvändig, men jag kunde då läsa på ovan nämnda hemsida att det var kommunerna som stod för plogningen. Alltså gick mina pengar till arrangörerna på ett sätt som rimligen generade ett hyggligt överskott.

I själva verket fanns dock massor av volontärer längs banan samt en hel del dryck. Att laga min trasiga skridsko såg jag inga möjligheter till, men där hade insåg jag dock snarast att Salomon kunde förvaltat detta utmärkta marknadsföringstillfälle oerhört mycket bättre...

Till slut kan jag då summera att JAG tycker att ett lägre pris kunde vara motiverat, samt att man kunde marknadsföra den service som faktiskt gavs på ett tydligare sätt.
Jag kände mig mer "lurad" före rännet än efter, vilket är ett gott betyg till Camilla o Co, och ett sämre betyg till de som stod för hemsideinformationen.
 
Vem får pengarna?

Först tack till er alla för vänliga och uppmuntrande ord!
skrinnare; sa:
Trenden att ta mer betalt är ganska tydlig om man jobbar med ideell verksamhet. Resonemanget är ofta "eftersom folk betalar över 1000kr för vasaloppet måste vi ju kunna ta minst 500 kr för vårat lopp". Det har inget att göra med att utgifterna är stora. Det är ren vinstmaximering. Som deltagare gör man ju ett enkelt val, tycker jag att det är värt pengarna så betalar jag och är med eller så låter jag bli. Vad som jag funderar mer på är hur man ska motivera folk att jobba gratis för ett arrangemang som gör en stor vinst. Så inför sin ideella personal är det nog lämpligt att redovisa var pengarna blir av.

Och vem tror du stoppar pengarna i fickan? Om det skulle bli något över? Skulle det vara någon privatperson?
Den som aldrig själv arbetat med någon ideell organsiation har nog ingen aning om hur svårt det är att få det att gå ihop. Föreningsmänniskor jobbar ju ideellt för sin förening och för sitt syfte: Friluftsfrämjandet heter det. Vi försöker stå för vår målsättning "Friluftsliv för alla, året om". Men det är inte helt osjälviskt. Jag gillar gemenskapen man har i att arbeta tillsammans för en grej man tror på och tycker om. Min familj lägger ner hundratals timmar obetald tid varje år för att få ut detta. Leder skridskoturer, fjällturer, paddelturer etc. bl.a. för att få den gemenskapen. Vi är kapabla att göra detta för oss själva annars. Men vi gör det för vår organisation, inte för att någon sur jävel vill ha saker gratis, för att jag jobbar gratis!
Kul om t.ex. Vikingarännet kan ge mig en mössa som tack! (eller är det för att jag skall kännas igen som funktionär). Vår lokalförening har ett par gånger fått del av ett litet överskott som Vikingarännet gett, men det är inget vi räknar med. Vi blir lyckliga för att vi ännu ett år kan hålla vår lokal, vår telefonsvarare och vår kopieringsmaskin.
Gissa hur många möten och sammanträden som skall till, innan en organisation av Vikingarännets storlek fungerar. Visst jobbar vi gratis, men vi vill ha betalt för våra utlägg i form av resor och dyl. Ofta har vi fått någon matbit på mötet (man kommer ju direkt från jobbet). Men det finns förstås massor av kostnader som ingen av oss tänker på: lokalkostnader, telefon, en del löner, transporter, material till broar och landpassager. Hur många käppar tror ni det går åt att staka banan? Och plogningen.....
Jag skulle vara glad om Vikingarännet verkligen skulle redovisa sina kostnader någotsånär så att vi slapp den här diskussionen. Jag vet att man räknat en hel del på minimiantalet deltagare när det krisade som värst.
Men jag skulle vara ännu gladare, om ni som slösar er energi på att gräma er över detta, istället gjorde något för någon annan än er själva!
Tänk att jag, som varit med från början och jobbat stenhårt för Vikingarännet varje år, aldrig har tänkt dom här tankarna om vinsten, och att jag kanske borde ha betalt, eftersom det görs sådana enorma vinster!
\C
 
Stadan; sa:
skrinnare; sa:
Trenden att ta mer betalt är ganska tydlig om man jobbar med ideell verksamhet. Resonemanget är ofta "eftersom folk betalar över 1000kr för vasaloppet måste vi ju kunna ta minst 500 kr för vårat lopp". Det har inget att göra med att utgifterna är stora.
Jag är nyfiken, ge gärna exempel på ideell verksamhet som tar betalt för mer än ev. faktiska kostnader. /Staffan

Kan ju börja med den idrott jag sysslar med mest, orientering, där klubbarnas största inkomstkälla oftast är tävlingarna de arrangerar. Den största utgiften är anmälningsavgifter till tävlingar. Idag ligger anmälningsavgiften för en vanlig tävling på ca 100 kr. Billigare för ungdom och dyrare för eliten. En vanlig tävling med omkring 1000 deltagare kostar omkring 30-50kr per deltagare att arrangera, beroende på om det är föreningens egen karta eller inte, hur mycket material man måste hyra osv. Till det kommer en massa ideellt arbete. Förbundet vill ha en slant, men det är fortfarande pengar kvar.

Men ofta diskuteras det hur mycket man betalar för till exempel Vasaloppet, löpartävlingar, multisport m.m. och man menar då att man skulle kunna ta betydligt mer betalt för orienteringstävlingar.
Det skulle medföra att de klubbar som ligger illa till geografiskt och inte kan arrangera tävlingar med gott deltagande skulle behöva mångdubbla sina inkomster från andra håll, dvs oftast medlemarna. På samma sätt skulle de som har en väletablerad tävling få otroligt bra inkomster från den.

Sedan finns det en storleksfaktor i sådana här sammanhang som gör att arrangemang över en viss storlek kostar mer per deltagare än små arrangemang. Gränsen går när man inte längre klarar sig med lånat material och enbart ideellt arbete.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.