Nån som tänker "åka med" V.rännet utan att anmäla sig?

Vikingarännet äger/hyr väl knappast isen. Du borde få åka utanför banan om du vill. Räkna inte med att det är särskilt populärt från arrangörernas sida dock.
 
Tanken slog mig också tidigare med tanke på att priset är ganska höga 500:- vid efteranmälan (kan ju kännas tryggt med tanke på antalet genomförda resp inställda ränn). Det påpekas ju tydligt att just ingenting annat än isen ingår i priset...

På sistone har dock info kommit om lite vätskeförsörjning och toaletter osv.

Om man vill åka kan man ju säkert åka enligt allemansrätten, och vill man vara smidig gör man väl detta en annan dag än just söndagen. Då hade man ju kunnat åka t ex idag då, isen kanske är optimal, och då man inte behöver trängas eller för den delen stöta sig med någon.
 
Är det något nöje att planka?

Isen är naturligtvis fri men detta är ett evenemang där det hör till att man deltar med nummerlapp och trängs och ligger på rulle med de andra åkarna.

Om man inte tycker att evenemanget är prisvärt kan man ju delta som publik i stället eller avstå.

Thure
 
varför?

Jag förstår inte varför man skulle göra detta samtidigt som vikingarännet körs isåfall. Då kan man väl göra det vilken annan dag som helst. Så slipper man alla människor. Vill man vara med på arrangemanget och köra med alla andra så ska man såklart pröjsa. folk har ju jobbat en massa för att få till vikingarännet.
 
Jag åker på lördag istället

Självklart kan ingen vägra dig att åka på banan under tävlingen, men räkna dock med sura gubbar som försöker sätta krokben för dig, de verkar på något konstigt sätt alltid dras till såna här tilställningar. Ett bättre alternativ vore att starta några timmar före eller efter att starten gått, eller gör som jag tänkt göra: jag har tänkt åka en del av sträckan imorrn, dagen före rännet, innan isen blivit sönderkörd och medan banan ännu plogas och hyvlas.
 
Mycket irriterande...

Sur gubbe är jag väl inte.

Att en eller annan testar banan när den nu finns där må väl vara hänt.

Men oerhört irriterande var det med de som passade på att ta en söndagstur i motsatt riktning.
 
Håller med om detta med motvalspellarna. Det var ju trångt nog ändå.

Jag åkte med nummerlapp, och tyckte förstås att man hade företräde till den plogade banan i det läget.

Detta kan förstås alltid diskuteras, men själv tänker jag åka nästa år vid ett eget tillfälle. Då får man kanske välja väder, isförhållande och då kanske man dessutom kan få åka in till Stadshuset. Det kommer då inte heller att vara så trångt. Faktum är att det var bara den plogade banan jag utnyttjade och plogningen stod väl kommunerna för. 400-500 kr känns ju ganska dyrt i det läget, om man jämför med åtminstone vissa andra tävlingar. Men visst, jag betalade glatt och det var en kul grej.

Sen kanske nån tycker att israpporterna på deras hemsida var en aning propagandistiska. Att kalla isen för optimal eller vad det nu stod, tycker jag var en överdrift...
 
Ingen verkar förstå hur mycket jobb som ligger bakom

Som ideellt arbetande medarrangör i Vikingarännet, blir jag bedrövad när jag läser vissa inlägg. Jag vet hur många timmar som lagts ned i omgångar för att hålla banan öppen under ideligt snöande.Redan innan det töade förra veckan hade man plogat upp hela banan en gång. Natt och dag har fordonen kört fram och tillbaka på sträckan. Man har plogat och hyvlat. Banan flyttas hit och dit för att göra den säker för alla åkare. Gissa om det kostar pengar! Min sträcka förbi Sigtuna har 30 ideella banfunktionärer som står ute hela dagen och vaktar på att ingenting händer med varken bana eller åkare. Åkarstationen hos oss har 40 funktionärer som gör i ordning dryck, förser åkarna med den, städar, håller toaletter och plockar ihop efteråt.
Just nu är väl banan dessutom den enda åkbara isen i hela mälardalen. Flera tusen glada och nöjda och trevliga åkare deltog i Vikingarännet och det var hur trevligt som helst att serva dessa i Sigtuna. Men ni som tror att det är gratis och att isen är "fri" kan tydligen inte inse detta. OK att ni inte vill delta i en tävling, men nog kunde ni väl unna Vikingarännet glädjen att få en del av kostnaderna täckta, istället för att uppmana till att försöka utnyttja servicen, vilket ni tror att just ni varit så fiffiga och kommit på att man kan. Folk funkar så konstigt i huvet tycker jag. Igår såg man folk, som inte hade något med Vikingarännet att göra (dom hade inte ens skridskor på sig), låta sig serveras saft och soppa helt gratis på åkarstationen.
Det är visst samma sorts människor som tycker att allt i samhället skall vara gratis, men som försöker göra allt för att undgå att betala skatt.
Men håll er åtminstone för skams skull borta från banan under loppet!
Trots ganska tråkiga väderförhållanden var Vikingarännet en härlig folkfest, som vi hoppas skall få pågå många år framöver.
 
Vår scoutkår plogar banan på Edsviken och det tar vi inget betalt alls för. Däremot låter vi utnyttjade barnarbetare kränga vidbränd korv i hopp om att få nåt tillbaka på det:)
 
Camilla! Jag tycker ni har gjort ett fantastiskt jobb i år igen! Att så många är beredda att lägga ned så mycket tid och kraft på något som bara är för rolighets skull är beundransvärt! Lotta
 
Gratis Åkare

Camilla!!!
Du har helt rätt. Det är både snålt, ogint och mkt tråkig stil att försöka utnyttja banan utan att betal för sig, dessutom var det en hel del pappskallar som envisades med att åka mot trafiken. Man vet inte om man ska skratta eller gråta åt folk so inte har mer i huvudet. Häng nu inte läpp för det för det var ett kanon arrangemang ni gjorde
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.