Bästa skridskoryggsäcken

Hänger man säcken lågt så kan man inte ha spänd grenrem. Använd någon timme en fin sommardag för att hitta rätt flytläge. Ett hyggligt spänt höftbälte räcker gott. Som jag ser det så blir grenremmens enda/främsta uppgift att hålla emot om man behöver draghjälp ur vaken med en kopplad lina.
 
Vattentät skridskosäck

Eftersom ingen har svarat med erfarenheter så köpte jag en på chans
850spänn

Har åkt med den några gånger och hittils verkar den helt ok Den är lätt
och den är rymlig när man behöver mycket kläder då det är kallt
Sen går den att dra ihop med kompressionsremmar så den blir mindre när man inte behöver så stort utrymme när det är varmare
En kul detalj är att den går att blåsa upp som en ballong genom en ventil
Alla fickor är som nät så vatten ska kunna rinna ur snabbt om man skulle plurra

Jag ska testa den i bassäng vid tillfälle Det kommer rapport om det

Har testat den i somras och den är faktiskt helt tät även om man tvingar ner den under ytan Jag fyllde den med det jag brukar ha med på skridskoturer och då flöt jag så att vattenytan var i brösthöjd
Kändes tryggt att inte ligga för lågt i vattnet
Friluftsfrämjandet rekommenderade 45l volym på skridskokursen

Såg att Lundhags har en liknande men bara 35l trots dubbla priset
 
Upptäckte vid sommarplurret att min innersäck läckte in vatten. Kom in några dl genom två mkt små hål. Jag låg och plaskade ett par minuter och väntade på min tur.
Nu har jag bytt till en ny innersäck.

Hur länge en vattentät skridskosäck verkligen är tät beror nog på hantering och hur mkt den används men förr eller senare börjar alla vattentäta tyger att läcka. Här förstås att laga men hur bra blr en lagning?

Att byta innersäck blir billigare än att byta en hel ryggsäck.

Thure
 
Med tanke på den som föreslog flytväst av kajaktyp så är väl idén inte så dum känns det som. Men frågan är hur skönt det är med ryggsäck utanpå. Om man ska ha med ombyte, lunch och sånt.
 
Pikmakarns vattentäta säck

Upptäckte vid sommarplurret att min innersäck läckte in vatten. Kom in några dl genom två mkt små hål. Jag låg och plaskade ett par minuter och väntade på min tur.
Nu har jag bytt till en ny innersäck.

Hur länge en vattentät skridskosäck verkligen är tät beror nog på hantering och hur mkt den används men förr eller senare börjar alla vattentäta tyger att läcka. Här förstås att laga men hur bra blr en lagning?

Att byta innersäck blir billigare än att byta en hel ryggsäck.

Thure
Den är inte av tyg, utan nåt som heter Tarpulin som tydligen ska var riktigt starkt och tätt
Jag använde den i kajaken i somras och den behandlingen tålde den bra
Har även haft den vid cykling i regnväder
 
Svårt val

Blev så glad att jag hittade den här tråden som skulle hjälpa mig att välja ryggsäck men jag är lika velig fortfarande. Geros vattentäthet lockar, vore perfekt även på andra aktiviteter, men frågan är om den tål tuffa tag.
 
Den är inte av tyg, utan nåt som heter Tarpulin som tydligen ska var riktigt starkt och tätt
Jag använde den i kajaken i somras och den behandlingen tålde den bra
Har även haft den vid cykling i regnväder

Google translate Tarpaulin = Presenning dvs troligen är det PVC-doppad väv som blir tät i skarvarna när dessa värmesvetsas.

Skridskosäckar lever ett lite utsatt liv när de packas i bilars och bussars packutrymmen tillsammans med föremål som skridskor och vassa pikar.

Thure
 
Köpte en Lundags Exa 40 på xxl i mellandagarna, lite stor & tung. Men sitter perfekt så märks inte när man åker, mycket praktiska yttre fickor mm.
Har ändrat midjeremmen så den sitter i lägsta läget, funkar perfekt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...