Ovanligt kort åksäsong på ÖIP denna säsong

Ånej, nu börjar man skjuta på öppnandet av ÖIP, från den första december till preliminärt den tredje december. Jag hoppas verkligen inte att fjolårets tekniska strul skall återupprepas igen.

Nä, verkligen inte! Det ska i alla fall bli kallare mot mitten av veckan - några få plusgrader - så dom kanske hoppas kylan ska göra det lättare att få till isen.
 
Nu är det öppet

Och isen var väl åkbar i kväll. Kändes lite udda att runda amerikansk fotbollsmålstolpar och illgrönt konstgräs. Men det var Dire Straits i högtalarna som vanligt.

Tror att Bajen Fans Hockeyklubb spelade bortamatch i Danicahallen. Efteråt skulle idrottens svans ut och vandra på isen och kasta smällare i omgivningen, vilket ju kan kännas lite retfullt när man väntat mer än ett halvår på lite åkyta... Men halvelva rullade istraktorn förtjänstfullt ut under stjärnorna för att fixa till underlaget.
 
Jag åkte lite tidigare på ÖIP i går kväll så jag slapp huliganerna efteråt - såg dom bara innan deras match då dom högljutt passerade förbi med en tänd fyrverkeripjäs i någons hand... suck!

Men det kändes lite ovant att åka med konstgräs bredvid banan - det kanske är detta som framöver kommer att bli "grön skridskoåkning" ??? :)

I senaste numret av Utemagasinet står det på framsidan "16 sidor skridsko - Isen ligger!" -- men det är ju inte riktigt sant, inte ännu i Mälardalen i alla fall. Inne i tidningen får fyra skridskoprofiler frågan "Vad händer 2008" och Anders Tysk (Vikingarännet) svarar så här: "Nyhet för de som vill träna skridsko i Stockholm: Östermalms IP nyinvigs den 13 december med aktiviteter från alla långfärdsskridskoklubbar och hastighetsföreningar. ÖIP har försetts med ny frysanläggning som ger bättre fryskapacitet så att de kan öppna tidigare än förut. Dessutom kommer innerplanen (inuti is-ovalen) också att frysas - totalt 12000 kvadratmeter konstis".

Någon is inne i ovalen ska det dock tydligen inte bli denna säsong. Och tidigare öppningsdatum blev det inte i år i alla fall - öppnings- och stängningsdatumen för ÖIP de senaste åren har varit:

2003-04: 3 dec - 7 mars
2004-05: 22 nov - 13 mars
2005-06: 27 nov - 16 mars
2006-07: 30 nov - 4 mars (banan vandaliserad av isracing den 3 mars)
2007-08: 20 dec - 25 febr (stängd 28 dec - 2 jan pga mildväder och 10-16 jan pga isracing)
2008-09: 3 dec - ....
 
Sen start i år igen

Enligt Stockholm.se

Rundbanan på Östermalms IP öppnar tidigast den 6 december
Publicerad
2009-11-30 13:11
Ämne
Kultur & Fritid Östermalms IP:s rundbana kan inte öppna som planerat den 1 december. Det varma novembervädret har inneburit att frysningen av isen kan starta först nu. Om det inte blir varmare öppnar skridskobanan tidigast söndagen den 6 december. Idrottsförvaltningen beklagar förseningen.
 
Enligt Stockholm.se

Rundbanan på Östermalms IP öppnar tidigast den 6 december
Publicerad
2009-11-30 13:11
Ämne
Kultur & Fritid Östermalms IP:s rundbana kan inte öppna som planerat den 1 december. Det varma novembervädret har inneburit att frysningen av isen kan starta först nu. Om det inte blir varmare öppnar skridskobanan tidigast söndagen den 6 december. Idrottsförvaltningen beklagar förseningen.

Tack för informationen! Vilken dygnsmedeltemperatur behövs för att kunna hålla en konstfrusen rundbana frusen? Inte minusgrader antar jag?
 
Beror

på. De flesta har nog redan öppnat som t ex Eskilstuna för ett par veckor sedan Göteborg nån månad sedan. I en hall kan man öppna tidigare. Ingen egentlig skillnad jämfört med en utomhus ishockeyrink.

Thure
 
Det är nog lättare att hålla en konstfrusen bana frusen än att börja spola den och frysa in den.

Hösten 2006 gjorde jag säsongens premiäråk på ÖIP i slutet på november. Det var 11 plusgrader den gången - jag har aldrig åkt där varken förr eller senare då det varit så varmt.

Hösten 2007 krånglade kylaggregatet på ÖIP så att banan inte öppnade förrän den 20 dec - då hade det blivit så kallt att naturkyla kunde användas för att frysa in banan.

Sedan blev det stor renovering av ÖIP, med nya kylslingor. så hösten 2008 kunde dom åter öppna i hyfsat normal tid - det blev den 3 dec det året.

Kanske kylaggregatet på ÖIP kördes för hårt den mycket milda hösten 2006 så att detta bidrog till kylaggregatets problem säsongen 2007-2008? Kanske dom därför vill ta det lite försiktigare nu på ÖIP innan dom fryser in banan?

Den lilla isplätten i Kungsträdgården brukar öppna redan den 1 november, men där har det varit stängt ett tag p.g.a. det milda vädret. Man kommer förstås lätt ut på isen där ändå - men det är inget man vill åka på, för det sticker upp alldeles för mycket grus här och var på isen i Kungsan. Så det är inte bara på ÖIP man har problem med värmen.

Tabellen över öppnings- och stängningsdatum för ÖIP's rundbana de senaste åren ser nu ut så här:

2003-04 --- Ons 3 dec --- Sö 7 mars
2004-05 --- Mån 22 nov --- Sö 13 mars (åkbar 20 mars)
2005-06 --- Sön 27 nov --- To 16 mars, ev. några dagar senare
2006-07 --- Tor 30 nov --- Sö 4 mars efter vandalisering (isracing) 3 mars
2007-08 --- Tor 20 dec --- Må 25 febr (åkbar 28 febr)
2008-09 --- Ons 3 dec --- Sö 1 mars, enligt schema
2009-10 --- Sön 6 dec ???
 
ÖIP spolas nu

På hemvägen idag tog jag en runda förbi ÖIP och såg då att spolningen har påbörjats där. Än så länge är dock bara en mindre del av banan spolad lite grann, men dom har i alla fall börjat spola. Spolningen skedde inte från spolbil utan från något som såg ut ungefär som en trädgårdsvattnare, fast lite grövre. Jag tror dom började spola idag - så lite hade hunnit bli spolat.

Jag tror inte dom hinner bli klara till den 6 december -- jag tror mera på ungefär den 10-12 december.

ÖIP's telefonsvarare är ännu inte uppdaterad. Där säger dom fortfarande att rundbanan inte kan spolas p.g.a. det milda vädret, samtidigt som spolningen är påbörjad.
 
Nu är det spolat runt hela banan på ÖIP, och idag har strecken målats. Men det ska nog spolas mer så isen blir tjockare innan banan kan öppnas.

I går kväll var bara ungefär halva rundbanan spolad.
 
Äntligen

har ÖIP öppnat för säsongen och det var utmärkt is idag i det lätta regnet. Glest med åkare på söndagkvällen.

Thure
 
På söndagförmiddagen var det tvärtom: fullt med folk, en skolklass var där och även några familjer. Och isen hade redan blivit lite sönderkörd under första förmiddagen. Tydligen mådde isen bra av regnandet under dagen, och så kanske den putsades till lite mellan kl 16 och 17 då dom hade stängt en timme. Men det är skönt att banan äntligen öppnats.

Nu väntar vi bara på naturisarna i Stockholm - de verkar komma under veckan efter Lucia:
http://wxmaps.org/pix/temp4.html
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.