Bra dubbelpik?

Re: Träretro

Bengt F; sa:
Hansapikhuvudet är lite tyngre och har snedfasad spets.

Tror jag sett Hansapikar som varit spetsiga men nu verkar den vara snedfasad igen. Jag tycker snedfasningen är bra då den spräcker isen lite lättare + att den fungerar bättre i mjuk is. Hansapikens större tyngd gör det även lättare med isbedömningen.

-Palle
 
Re: Re: Träretro

Palle_Z; sa:
Tror jag sett Hansapikar som varit spetsiga men nu verkar den vara snedfasad igen. Jag tycker snedfasningen är bra då den spräcker isen lite lättare + att den fungerar bättre i mjuk is.
Smaken är som baken (delad), själv gillar jag inte snedfasad spets. I de undantagsfall när man vill staka lite (t.ex. genom ett skravelisparti) så funkar det sämre med snedfasad spets. Har man den åt fel håll så greppar den inte i isen.
 
Re: Re: Re: Träretro

kr-val; sa:
...själv gillar jag inte snedfasad spets. I de undantagsfall när man vill staka lite (t.ex. genom ett skravelisparti) så funkar det sämre med snedfasad spets. Har man den åt fel håll så greppar den inte i isen.

En hårdmetallspets t ex ett iborrat metallstift med en diameter på ca 3 mm som är slipat till en spets ger mycket bra fäste i isen vid stakning. Även vid pikning är det en fördel att pikspetsen omedelbart greppar i isen. När man pikar i farten och utnyttjar fart och kroppsvikt genom att rikta spetsen snett framåt i färdriktningen så är det bra att spetsen greppar direkt.

Thure
 
Re: Träretro

I en av mina pikar som jag gjorde för dryga 20 år sedan monterade (limmande) jag en ”OT-dubb”

Det hette i alla fall ”OT-dubb” på den tiden. ”OT-dubb” är/var den dubb som används i däcken på rallybilar. Mycket större än ”vanliga” dubbar till bildäck.

Men som på alla pikar jag gjorde på den tiden, hade även piken med”OT-dubb” all tyngd i spetsen vilket gjorde att det var jobbigt för handleden att använda piken vid stakning i skravelis. Men fästet i isen var bra.

Per Brune
 
Re: Träretro

Bengt F; sa:
Jag lät nya skaftets ända stå en vecka i rå linolja, vilket jag även ytbehandlar med inför säsong, luktar ju gott med.
I absolut nödläge går det ju även att tända en brasa med.
// Bengt

Varför har ingen kommit på detta förut?


pic_1830.jpg

Foto:per Brune

Från http://liv.skridsko.net/bild/bild-v.asp?id=1830

Jag tappade min spets när jag cyklade till avfärdsplatsen (ruttet trä så skruven lossnade och så lossnade spesten). Jag lyckades inte hitta spetsen på hemvägen, så det finns väl någon ”lycklig” upphittare till en stålspets, som inte ens vet vad den röda spetsen ska vara bra till.

Per Brune
 
Re: Re: Träretro

Brune; sa:
Bengt F; sa:
Jag lät nya skaftets ända stå en vecka i rå linolja, vilket jag även ytbehandlar med inför säsong, luktar ju gott med.
I absolut nödläge går det ju även att tända en brasa med.
// Bengt

Varför har ingen kommit på detta förut?
Jag gjorde lika dant, fast med lysfotogen istället. Men det hjälpte inte. Träet går av förr eller senare iallafall. Jag har även provat att ha en liten "livlina" (en tunn stålwire) till spetsen så att den inte skall försvinna ifall träet skulle gå av just när jag pikade. Det funkade i och för sig, men lika tråkigt är det att inte ha en ordentlig pik under resten av turen.
 
Trä

deformeras förr eller senare när det sitter fast i relativt rigid metallhylsa och belastas kraftigt och upprepat. Man får nog räkna med att byta skaft då och då på träpikar. På hammare och yxor har man ju en kilning som man succesivt kan justera. Kanske skall man ha en kilning även på träpikskaft eller helt enkelt välja ett mer passande material för skaftet. T ex kolfiber alurör etc.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...