Everest dubbelpik - bra/dålig

Re: Diagonalåkning...

GustavOh; sa:
Men jag har fortfarande svårt att se det framför mig...
För att kunna diagonalåka måste du ju sparka bakåt med benet i högre hastighet än du färdas framåt.

Olov B i Karlstad är bra på detta och det ser helt OK ut. Om det är effektivt vet jag inte, ser mest ut som om han markerar med staven snarare än skjuter ifrån med kraft.

-Palle
 
Re: Diagonalåkning...

GustavOh; sa:
Taggar eller inga taggar. Att få nån meningsfull framdrivning meddelst bakåtspark i skridskohastighet... det låter svårt.

Håller med. Kan tänka mig att om man nu lyckas få till ngn form av bakåtspark på skridskor som bidrar tilll framdrivningen så ligger nog den huvudsakliga insatsen i stakningen med armarna. Förhållandet mellan arm- och beninsats är nog starkt förskjutet mot armarna jmf med skidåkning. Att tala om diagonalåkning i dess rätta bemärkelse som den utförs på skidor är nog svårt. Det blir nog på skridskor snarare en variant av stakning med lätt parallell benspark eller vad man väljer att kalla det.
J
 
Re: Diagonalåkning...

GustavOh; sa:
Men jag har fortfarande svårt att se det framför mig...
För att kunna diagonalåka måste du ju sparka bakåt med benet i högre hastighet än du färdas framåt.

Taggar eller inga taggar. Att få nån meningsfull framdrivning meddelst bakåtspark i skridskohastighet... det låter svårt.

(Kan inte vädergudarna ge lite minusgrader så vi får ÅKA skridskor istället för att prata om det?)

OK.

Jag schabblar kanske lite med uttrycken. Åkaren i fråga sköt förstås inte ifrån bakåt med skridskorna. Jag syftade mest på stav(pik)föringen. Han satte i höger stav och vänster fot och omvänt istället för båda stavarna samtidigt. I övrigt tog han skridskoskär som oss vanliga dödliga om än ganska raka (OBS ej skidspårsraka).

Fler frågor kring denna lilla utvikning från ämnet Everestpikar?
 
Re: Re: Diagonalåkning...

redösnoj; sa:
[ Åkaren i fråga sköt förstås inte ifrån bakåt med skridskorna. Jag syftade mest på stav(pik)föringen. Han satte i höger stav och vänster fot och omvänt istället för båda stavarna samtidigt. I övrigt tog han skridskoskär som oss vanliga dödliga om än ganska raka (OBS ej skidspårsraka).

Fler frågor kring denna lilla utvikning från ämnet Everestpikar?

I så fall är det inte så märkligt bara en vanlig växel (ettan) för skatande skidåkare. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=31754&pagenumber=2

Thure
 
Pendelstav?

Åkte personen med pendelstav? Eller två stavar? Metoden att pendla med en liten kortare stav används av ett fåtal åkare, fördel är att man samtidigt kan åka med riktig teknik, men ändå få lite stöd om det blir trasslig is. Normalt slutar de flesta att åka skridskor så fort dom får två stavar i händerna, och börjar staka sig fram på innerskär.

Pendelstav:
http://snabelslash.com/bo/?m=2&date=2004-12-04&mov=1
 
Re: Re: Re: Diagonalåkning...

thureb; sa:
redösnoj; sa:
[ Åkaren i fråga sköt förstås inte ifrån bakåt med skridskorna. Jag syftade mest på stav(pik)föringen. Han satte i höger stav och vänster fot och omvänt istället för båda stavarna samtidigt. I övrigt tog han skridskoskär som oss vanliga dödliga om än ganska raka (OBS ej skidspårsraka).

Fler frågor kring denna lilla utvikning från ämnet Everestpikar?

I så fall är det inte så märkligt bara en vanlig växel (ettan) för skatande skidåkare. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=31754&pagenumber=2

Thure

Växel 1 verkar stämma. Men med bra mycket kraftigare stavtag och parallellare (men inte helt parallell) fotförning.
 
Faschinerande...

... vilket virrvarr av trådar som min fråga resulterat i :eek:)

Jag tackar i alla fall dem som kommit med synpunkter på dubbelpikars kvaliteter och brister. Jag får kolla det där med sammankopplingsdelarna på Everest och se om det är värt dubbla priset för Lundhags eller annan "kvalitetsmodell". Har för mig att jag såg en modell från Scott också, erfarenheter av den? (och håll gärna diskussionen till detta :eek:)

/ Johan
 
Minimikrav!

Var och kollade på everest stavarna igår och dom går bort för mig pga dålig ihopkopplingsmöjlighet. Bör säga att jag sällan stakar då jag är ute och åker utan vill ha piken till hands för att kolla isen. Därför vill jag ha dubbelpiken kopplad som "ett paket" som går att pika med utan strul. Har svart att tänka mig att everest stavarna klar det... (Har själv pikmakarnas pikstavar som jag tycker är en OK kompromiss mellan pik och stavar)...
 

Tycker att alla bör satsa på bra pik i första hand.

Det är det viktigaste redskapet för att undvika att plurra.

Thure [/QUOTE]

Japp. Problemet är att bestämma vad som är en bra pik.
Det har startats krig för mindre saker !! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.