Är grenrem en bra säkerhetsdetalj?

Re: axel ur led

Här svar från en av de kamrater jag har som råkat ut för detta.

"Jag har råkat ut för axellux två gånger vid skridskoåkning. Den första gången (fall på isen, slutet av dagen) tror jag inte att piken var inblandad. Den andra gången (plurr på Xxxfjärden med helikopterhämtning) är jag säker på att piken inte var inblandad eftersom jag höll den i andra handen. Jag tror att jag stötte armbågen i iskanten?"

Utesluter naturligtvis inte att din teori stämmer Per.

Thure
 
Re: Re: axel ur led

Min teori bygger bara på egna ”långsamma prov”. Jag undviker att ägna mig åt förstörande provning. Om man åker och håller piken/pikarna som i den övre av bilderna i mitt förra inlägg och sänker piken till den når isen och piken hugger fast, så uppstår ett böjande moment över handleden. Vad som ger med sig först av handleden, axeln eller piken eller om man ”bara” faller beror nog på många faktorer. Men jag och många med mig i Västerås avstår numera från att ha piken in i armhålan.

Men det finns många varianter. Här har flera åkare den pikföring jag numera avstår ifrån.

pic_12889.jpg


Per Brune
 
Bromsfall

Vanligaste fallet i min erfarenhet är att en skridsko fastnar i snödriva eller spricka och kroppen fortsätter i tangentens riktning.

Tanken med pikfattningen i armhålan med piken vilande på handleden är att piken släpps och far relativt kontrollerat framåt medan åkaren faller mot isen.

Jag vill minnas att denna pikfattning lärdes ut i SSSK på 70-talet av Bertil Löfström och att rekommendationen kom till p g a skador som uppkommit med tidigare pikfattningar. Kanske finns det skriftlig dokumentation? Har för mig att detta diskuterats tidigare här på Utsidan eller på SSSKs Klubbenlista. Björn Zettersten har haft synpunkter.

Vid plurr i relativt hög fart blir det liknande fallrörelsemönster. De flesta plurrningar sker i låg hastighet och då kan jag tänka mig att det finns en viss risk att man ramlar ned på piken med pikskaftet i armhålan. Hurvida detta skulle kunna leda till axeln urled är för mig obekant. Pikens längd och hur mycket som sticker ut bakom axeln och ryggsäcken har sannolikt betydelse för om det blir några farliga påfrestningar.

Thure
 
Paddelväst bäst

Jonas P; sa:
Men OM man vill åka i flytväst skulle jag nog inte välja en sådan som usilvfer rekomenderar utan en uppblåsbar!
Inte samma värmande effekt, mycket smidigare och i stort sett alla har inbyggd sele så att det är enkelt att kroka i lina.

Jag har en urgammal dykväst försedd med både kolsyrepatron och slang för att blåsa upp den så mycket man vill, manuellt - när jag paddlar. Men eftersom den är avsedd att flyta på rygg så är den i vägen när man ska dra sig upp mot iskanten. Se http://www.sjosakert.nu/tur2_1_2.asp?id=214 Dessutom måste dessa västar underhållas.

Moderna kajakvästar är mycket lätta och tunna. Någon som tyckte det skulle bli för varmt? Tja, om det går att paddla maraton i augusti så...

Kanuk 400 kostar 550 kr.

Sedan kan man göra sin ryggsäck så tajt och tunn man vill. För dagliga motionsturen på Drevviken typ så tycker jag det är skönare att slippa ryggbördor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cuba Cola Är dom helt fel??? Längden.. Långfärdskridsko 7
thureb Vad är viktigt för issäkerhet hos långfärdsåkare Långfärdskridsko 26
Wibrån Vad är detta...? Långfärdskridsko 14
torpet Vad är nu detta? Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
olofh kolfibern är här Långfärdskridsko 1
Ehrsa Varför är Vätterns isar så blåa/turkosa? Långfärdskridsko 8
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
the_tnt [Off Topic] Is är förrädiskt på flera vis Långfärdskridsko 1
ingeback Is är färskvara Långfärdskridsko 2
johan.dahlstrom Total nybörjare – Vad i utrustningsväg är 100% nödvändigt? Långfärdskridsko 38
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Karin H. Varför är isen hal? Långfärdskridsko 1
ulfhe Varför är isen hal? Långfärdskridsko 9
Lasse Nilsson Är glapp hype? Långfärdskridsko 108
Mezzner Än en gång; hur angeläget är det med sidojustering? Långfärdskridsko 6
ingeback Det är mänskligt att glömma - men det kan få... Långfärdskridsko 25
dreamteam Nybörjare på skridskoåkning (jo det är sant) Långfärdskridsko 5
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
dabac Isen är mosig - när sopas vägarna? Långfärdskridsko 12
BKC Hur lös är lös häl? Långfärdskridsko 15
Stadan Är du under 40 år och vill bli medlem i SSSK? Långfärdskridsko 33
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
Fjärdebrunn Vädret - är det bara att lägga ner? Långfärdskridsko 10
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
Rajjan Vikingarännets resultatlistor är uppe Långfärdskridsko 3
jens w Är en Zandstra CC-Blade värd 1400kr? Långfärdskridsko 10
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
josohl Hur långa är lagom långa skridskor? Långfärdskridsko 7
pekvirk Skålslipning är helt ok. Långfärdskridsko 0
mfaldt När och var är det samling för nästa skridskotur? Långfärdskridsko 4
BIF Hur är långtarmen? Långfärdskridsko 1
Är Haglöfs Thule något att ha? Långfärdskridsko 3
clindh Vikingarännet är inställt Långfärdskridsko 0
Double Push, Nu kanske jag är ute på hal is men... Långfärdskridsko 2
Vad är skredstång för nå't? Långfärdskridsko 0
signurr Midje-och grenrem? Långfärdskridsko 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.