2-3 dygnstur för hyfsat ovana kanotister i Jämtland?

I år gav vi oss ut på en 3 dagarstur längs Storån i Jämtland. P g a avsaknade kartbitar så blev detta en 2-dagars istället, men min fråga är nu om någon känner till en liknande farled i Jämtland med lite mer fart i?
Distansen vi paddlade var bara 5 mil så kanske en 6-7 mil kan var lämpligt om man har lite mer fart på vattnet? Det ska inte vara frågan om konstant fors men gärna en smal och snabbt rinnande å, med lämpliga lägerplatser eftersom vi är ett växande sällskap.
Tänkte därför fråga er vana paddlare om ni känner till nåt ej så vältrafikerat kanonställe? Vi sticker och paddlar varje år den första helgen i juni! Tack på förhand /Johan
 
Klicka på min profil

Klicka på min profil i detta inlägg och klicka dig där vidare på kartpunkter så finns där några paddlingstips.
 
Tackar

Informativt och bra inlägg... Vilken av turerna är roligast paddling. Ammerån låter kul.
 
Om jag ska ha ....

Om jag ska ha två turer framför de andra i Jämtland så är det Ammerån och Väster Övsjö Ljungå.
 
OK

Vilken av dessa är det mest fart i och kontra fiskekort osv?? Är ju fisketokig men det som är mest intressant är ju hur jag ska locka med mig de datakillar som jag hade med sist!!! Turen ska som sagt äga rum i juni men plandering är ju en dygd...
 
Fart och fiske

Ammerån är mer fart hela tiden få sjöar och sel, fisket är också bra, en del sträckor är endast upplåtna för flugfiske.

Västerövsjö till Ljungå innehåller mer sjöar och mindre åar emellan, farten räcker bitvis mer än väl i juni. Bl.a. finns det en intressant genomfart av en vägtrumma mellan Lövuddens gamla sågverk och Roback. Man måste svänga redan innan man lämnar vägtrumman annars är det för sent, rekning rekomenderas.
Fisket är bra, men det är inte öring och harr utan abborre och gädda merendels. Från Ljungsjön till Ljungå är en utmaning 13 km och 58 meters fallhöjd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trcgol2 Arholma, dygnstur Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...