Stort knivintresse - välj din favoritkniv

sunderlux; sa:
1. Sveicon använder jag nog bara för att skala lök med, men den är jättebra och kostar nästan ingenting.

2. Raadvaden köpte jag på OBS/Coop/Konsum i Uddevalla för en sisådär 5-6 år sen. Tror den kostade 150kr.

3. funderar på att slipa den hos Muhrens bara för att se skillnaden.
1. Sant, mycket prisvärda knivar.

2. Bra pris!

3. Nja, vet inte om jag skulle rekommendera det. Jag vet att vi pratat om det tidigare. Varför inte göra det själv??

~Paul~
 
dePaul; sa:
3. Nja, vet inte om jag skulle rekommendera det. Jag vet att vi pratat om det tidigare. Varför inte göra det själv??

~Paul~

Jasså har vi det? Det kommer jag inte ihåg. Det är nog ingen större risk att jag skaffar någonting att slipa kniven med, det får räcka med brynet. Men kanske tar jag med den hem till jul och låter pappa dra den några varv på slipstenen.

Vad är det för fel med att lämna in den?
 
Min kniv

Med min kniv toppade jag frukostäggen medan jag läste på Utsidans forum.

Senare på dagen delade jag på en kaka vid Stora Hästevattnet. Bredde leverpastej med den på kakskivan och använde de slutligen som sked när jag åt en Risifrutti till smörgåsarna. Jag satt utanför vindskyddet och njöt av motljuset som fick en tallkrona att gnistra och vattnet i sjön att ryka.

Har min kamera skött sig lika bra som kniven lägger jag ut bilderna på hemsidan nästa vecka.

Vad jag har för multifunktionskniv? Mora 2000 fö´ståss :) Men de e kla´t. Det går ju inte att fotografera med kniven.
 
Nja, jo, de verkar väl kunna det där med slipning. Likväl så tycker jag att de har rejält höga varv på sina sliphjul. Obs, det räcker att höja tempen till lite drygt 100 grader för att äventyra eggen.

När gubben handslipade så hade han en ganska hög vinkel. Den låg i närheten av 25 grader per sida. En sådan egg är hållbar men inte direkt effektiv. Han var därför tvungen att tunna ut sekundäreggen rejält!

~Paul~
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Se 4. Kniv till vardags använder jag bara vid matlagning. (och en IKEA "mora-kopia" i verktygslådan)

2. Vilken kniv använder du där ute?
Leatherman super tool när jag kajakar eller åker skridskor.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Tar aldrig med kniv utomlands. Behöver jag en kan jag låna på hotellet. Med kniv i bagaget måste man ju checka in det och stå i långsama bagagekön.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Efter att ha jobbat i kök under ett års tid så lärde jag mig avsky Global (får skavsår av det skaftet), men älska Victorinox och Sabatier.
Victorinox 26cm
Sabatier 15cm
IKEA brödkniv :)

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Har nog aldrig drömt om knivar.
 
daniol74; sa:
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Efter att ha jobbat i kök under ett års tid så lärde jag mig avsky Global (får skavsår av det skaftet), men älska Victorinox och Sabatier.
Victorinox 26cm
Sabatier 15cm
IKEA brödkniv :)
Återigen, Globalknivar är inte de mest ergonomiska. De är otympliga, hala och obekväma. Stålet är som sagt ganska ok, men för det priset får man andra knivar med samma stål och bättre ergo.

~Paul~
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Beror på vad jag ska göra... på hantverksjobb Mora-kopian (i kolstål). SOG Paratool som alltid följer med. Normark Super Swede till allt möjligt och i skogen. Och så hänger det en Leatherman Micra i nyckelknippan (faktiskt riktigt bra sax).

2. Vilken kniv använder du där ute?
Mest SOGen + Normark. På fjällturen i år enbart SOG & det funkade finfint även till matlagning.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
SOGen som jag checkar in, ska jag vara borta riktigt länge så följer Superswede också med. Mest av sentimentala skäl:) och den där "man-vet-ju-aldrig".

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Zwilling Five Star (mest kockkniven, men samtliga är utmärkta tomatskärare:) ) + några billiga japanska knivar (made in China!)

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Ett samuraj-svärd! Det räknas väl som en kniv, lite längre bara...? Därför att jag är japan-freak & håller på med såna där barfotasporter. Annars blir det nog Fällkniven A1 el A2 -delvis av patriotiska skäl, delvis för att de ser rätt så feta ut. Får man önska fler? Bra! Då blir det några Cariboo blades, som sagt. För att de är snygga. Och så måste jag ju bara ha åtminstone en riktig japansk kock-kniv. En sån där med 18 lager stål för snuskigt mycket pengar. Och den kommer att användas...

/eder skogsmulle fjälltraskar-ninja :) (det kommer alltid att bo en tonåring i mig hur gammal jag än blir)
[Ändrat av mountainfox 2006-11-09 kl 22:49]
 
På s. 2 nämner jag min Kuusamo fällkniv som är en trogen favorit.

Inte för att den har en idealisk utformning eller har utsökta egenskaper för pinntäljning, men den ligger bra i handen, håller skärpan väl och är den första kniv jag köpte för egna pengar (som liten pojk för nästan 30 år sedan).

Vikt 130 gram. 21 centimeter total längd.

cpic4553a4856911e.jpg

[Ändrat av mipert 2006-11-09 kl 23:11]
 
mountainfox; sa:
Och så måste jag ju bara ha åtminstone en riktig japansk kock-kniv. En sån där med 18 lager stål för snuskigt mycket pengar. Och den kommer att användas...

/eder skogsmulle fjälltraskar-ninja :) (det kommer alltid att bo en tonåring i mig hur gammal jag än blir)
[Ändrat av mountainfox 2006-11-09 kl 22:49]
Intressanta val Alek. Gällande kockkniven. Den här kanske duger?

Hattori KD Series

KDseriesHattori.jpg

KDseriesHattori2.jpg


Beskrivning:
Each blade is hand forged fromCowry X core steel with Nickel Stainless Damascus steel. Cowry X is the tough powdered metal alloy specially developed by Daido Steel Company for high performance cutting tools. It contains high carbon (3%) and high Chromium (20%) with 1% Molybdenum and 0.3% Vanadium, and can be heat treated to HRC63 to 67 without brittleness.

Sturdy black linen Micarta handle enhanced with nickel silver bolster and rivets, fits perfectly with your hand and is water and shrinkage proof.


Obs, hårdheten varierar mellan 63-67 RC utan att bladet är skört. Puhh.

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...