Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jaha VG 10 det var inte dåligt. Ja det var kanske ett annat företag jag tänkte på.

Appropå VG 10 jag slipade ett par F1:eek:r före jaktsäsongen åt en jobbarkompis han hade tagit ur å flått 1 älg, 1 vildsvin och 2 hjortar + att han har gjort en del annat med knivarna. Men nu tyckte han att det var dax att slipa dom igen. Det tyckte jag var rätt bra. Jag vet inte hur pass slöa dom var, men han brukar inte gilla att dom blir för slöa. Flå älgar och vildsvin tar jäkligt mycket på skärpan.

Seved
 
Jaha VG 10 det var inte dåligt. Ja det var kanske ett annat företag jag tänkte på.

Appropå VG 10 jag slipade ett par F1:eek:r före jaktsäsongen åt en jobbarkompis han hade tagit ur å flått 1 älg, 1 vildsvin och 2 hjortar + att han har gjort en del annat med knivarna. Men nu tyckte han att det var dax att slipa dom igen. Det tyckte jag var rätt bra. Jag vet inte hur pass slöa dom var, men han brukar inte gilla att dom blir för slöa. Flå älgar och vildsvin tar jäkligt mycket på skärpan.

Seved
VG-10 (V Gold 10) är ett av mina favoritstålsorter. Det är lätt att bryna/slipa och tillåter snäva eggvinklar. Det här stålet togs fram av Takefu Specialty Steels i Japan för beskärning av bonzaiträd (miniatyrträd). Önskemålet var att få fram ett stål som var lättslipat, eggstabilt, höll skärpa, var rosttrögt samt nötningståligt. VG-10 äger en ganska hög grad av slagseghet jämfört med många andra rfr sorter. Faktum är att det är det här stålet som jag lyckas att skärpa upp bäst av dem alla.

~Paul~
 
Jag har alldrig sett nån som säljer bara stålet, för bladtillverkning. Har du.

Seved
Nej. Och det finns en naturlig förklaring. Japanerna sitter på det här och andra stålsorter och tillåter inte tillverkning utanför Japans gränser. Därav t ex Fällknivens produktion i Japan och inte i Sverige.

~Paul~
 
Spelar stålet så stor roll...

Paul,

VG10 lät ju väldigt bra. Fast är skillnaden verkligen så stor? Jag är inte så säker. Mina köksknivar har diverse olika kvaliteter och inte märker jag så mycket av det.... Exempel:

Kockkniv VG10 slipad till 27 graders eggvinkel: Min favorit som jag använder mest och är försiktig med. Bara mjuka livsmedel och grönsaker. Här ser jag tendenser att eggen går sönder. Jag upplever den inte som speciellt tålig.

En mindre WMF kockkniv i 1.4116X45 Cr Mo V 15 (tror du betygsatt det stålet som mediokert..) Denna har jag slipat till 36 grader och använder till betydligt tuffare. Jag styckar kyckling och skär rätt genom leder och ryggben. Eggen håller skärpan bra och varken chippar eller rullar. Dessutom är den lättslipad.

Borde inte dyrkniven klara ännu tunnare egg? Och visst är det märkligt att billigkniven upplevs så pass vass.

/Lars
 
Paul,

VG10 lät ju väldigt bra. Fast är skillnaden verkligen så stor? Jag är inte så säker. Mina köksknivar har diverse olika kvaliteter och inte märker jag så mycket av det.... Exempel:

Kockkniv VG10 slipad till 27 graders eggvinkel: Min favorit som jag använder mest och är försiktig med. Bara mjuka livsmedel och grönsaker. Här ser jag tendenser att eggen går sönder. Jag upplever den inte som speciellt tålig.

En mindre WMF kockkniv i 1.4116X45 Cr Mo V 15 (tror du betygsatt det stålet som mediokert..) Denna har jag slipat till 36 grader och använder till betydligt tuffare. Jag styckar kyckling och skär rätt genom leder och ryggben. Eggen håller skärpan bra och varken chippar eller rullar. Dessutom är den lättslipad.

Borde inte dyrkniven klara ännu tunnare egg? Och visst är det märkligt att billigkniven upplevs så pass vass.

/Lars
Ja, rätt slipfas tillsammans med lämpligt stål gör verkligen skillnad. Ett bra stål tillåter att man slipar fram en tunn egg utan att riskera att den går sönder. Det är det här många missar på. En tunn egg är avsevärt mer skäreffektiv än en trubbig dito.

Att förklara vilka attribut ett stål bör ha för att klara snäva eggar skulle kräva många sidor i anspråk, låt oss bara konstatera att det har med stål (kolstål eller rfr, vilken typ, hårdhet, värmebehandling, kornstorlek och deras disposition) samt bladgeometri att göra.

I ditt exempel så jämför du 1.4116 med VG-10. VG-10 kniven har enligt din uppgift en sammanlagd eggvinkel på 27 grader och 1.4116 kniven på 36. Att jämföra slagsegheten blir därför ytterst orättvist. Även om båda knivarna hade varit tillverkade i 1.4116 så hade 36 graders bladet varit slagsegare ;). En 27 graders egg är i jämförelsen inte lika slagseg.

Däremot är den mindre vinkeln oavsett ståltyp mer skäreffektiv. Man behöver såleldes inte anbringa lilka mycket kraft i skäret för att utföra samma typ av arbete. Dock får man välja sina material. Det är självklart att man inte försöker klyva en frusen kyckling eller hacka genom älgben.

VG-10 ä avsevärt mer nötningståligt än 1.4116. Däremot är det inte lika slagsegt. Att du kan få 1.4116 vasst är inte så konstigt. Likt 440A så har det här stålet ett fint och ganska väldistribuerat korn (likt våra svenska stålsorter, 19C27 undantaget). En rättvisare jämförelse hade varit att slipa fram en egg på ca 25 grader (sammanlagt) på båda knivarna. Då skulle du verkligen märka skillnaden under vanlig köksanvädning.

Du undrar om VG-10 klarar ännu snävare vinklar. Visst gör det, problemet är bara att du måste vara ännu försiktigare. I samband med grönsaker, frukt och kött så klarar dock kniven vinklar ända ner till15 grader (sammanlagt).

Avslutningsvis. I stort sett alla knivar går att få väldigt vassa. Frågan är bara hur länge de förblir det ;).

~Paul~
 
Stål i skalpell?

Lite dum fråga kanske.
På jobbet har jag en skalpell (med utbytbara blad) till endel jobb. Undrar vad bladet är gjort i för stål? Inte är bladet bara rakbladsvasst, det håller skärpan förvånansvärt bra och jämfört med en brytbladskniv är det mycket mer fjädrande.

Skulle inte det stålet vara lämpat till vanliga knivar? Har inte testat och slipa de små bladen, det är enklare att bara byta när det blir slöa, därför kan jag inte uttala mig om det är svårt att få samma skärpa när man slipar själv.
 
Lite dum fråga kanske.
På jobbet har jag en skalpell (med utbytbara blad) till endel jobb. Undrar vad bladet är gjort i för stål? Inte är bladet bara rakbladsvasst, det håller skärpan förvånansvärt bra och jämfört med en brytbladskniv är det mycket mer fjädrande.

Skulle inte det stålet vara lämpat till vanliga knivar? Har inte testat och slipa de små bladen, det är enklare att bara byta när det blir slöa, därför kan jag inte uttala mig om det är svårt att få samma skärpa när man slipar själv.
Skulle tippa på Sandvik 13C26. Det lämpar sig som bekant mycket väl till knivar.

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...