Det dummaste jag gjort

Aj

Jag och en polare var på jakttur och skulle gå skilda vägar sista biten till bilen.
Jag är en person som tycker o att skrämmas så när jag kom fram till bilen före honom franns inget annat att göra än att gömma sig nära den stig jag visste han skulle komma efter.
När han befinner sig på ca 35 meter och sanningens ögonbick närmar sig..............då flyger en orrhöna upp mellan oss, han skjuter och prickar både den och mig det var bara ett hagel som trängde in lite djupare
mitt på skallen det blev akuten rakning och ett litet snitt.

Borde kanske lobotomerat samtidigt.................
 
Re: Aj

Partys; sa:
[---]han skjuter och prickar både den och mig[---]

Borde kanske lobotomerat samtidigt.................
Höjden av otur är härmed definierad! (Förvisso vanskligt att skrämma någon med en laddad bössa i näven, men du hann ju inte ens göra det.) Ursäktar du mig? - jag kunde inte låta bli att småskratta när jag läste detta...

Detta inlägg måste vara rekord i tråden "Det dummaste ..." - försöka busa lite och gå och bli skjuten!
 
Koka i

KAP-kök, det var vår plan under ett veckoslut vid Blåberget. Men, av någon anledning fanns det ingen brännare med i min packning. Som tur var fanns där andra snälla klättrare som lånade ut sitt kök. Det finns ju eld, men man är väl lite bortskämd med sotfritt...

Andreas
 
Dumt..

Det dummaste beslutet jag fattat ute i naturen (än så länge) var när jag en kväll efter en hel dags vandring ville komma över en relativt enkel jokk, men kände mig för lat för att byta om till vadningssandaler och bestämde mig att hoppa över på ett "lämpligt" ställe. Inte bara det, men jag ville inte hoppa med ryggan på mig och ville kasta över den i förväg (dumma beslut kommer sällan ensam..) medan min vandringskompis som redan kommit över skulle ta emot den.

Som man lätt kan gissa slutade det hela på ett mindre lyckat sätt. Jag kastade (räckte) över ryggan, men höll inte balansen själv och föll i jokken som just där forsade ganska friskt. Kompisen räddade både ryggan och mig och jag blev blöt ändå upp till midjan.
(det roliga är dock att kängorna inte hann bli blöta invändigt!)

Som tur var var natten varm och byxorna torra redan på morgonen, men jag fick lära mig en läxa.
 
Well...

Polaren och jag vandrade en del av sörmlandsleden förra sommaren, såg efter ngra mil att det fans en fin utkiksplats BARA 3 kilometer svagt uppåt så vafan sa vi och knatade upp, efter ett bra tag så stod vi på toppen och njöt av den underbara utsikten som bestod av... eller låt mig säga så här, skulle bestått av många mil fri utsikt men så vart inte fallet utan granarna tog upp all utsikt, och det vackra utkikstornet låt i en rostig hög på marken! SMART!!

Små förbannade bestämde vi oss för att inte knata tillbaks hela långa tråkiga vägen utan att ta en GENVÄG, genvägen slutade att vi kom ut MITT i ogenomträngliga stor urskogen högg oss fram med fick kniven *host* Och det fantastiska var att vattnet självklart tagit slut och värmen var, tja, där och plågade oss, vi såg tillslut markeringar på träden, följde dom men efter ca 2 timmar var vi tillbaks på samma ställe som vi började, intresset och humöret var nere under jorden och hälsade på, så jag! slängde av mig ryggan av R E N ilska, förbannad ilska till och med, AARG.....ryggan for iväg längre än vad jag trodde var möjligt från lilla tunna mig, så ner för stupet for ryggan för att till slut lägga sig fint i en spricka ca 30 meter nedanför oss, komma ner dit var enda chansen att följa ryggans väg, så smått dumdristigt gled man själv ner och svingade upp ryggan på vägen som fanns bredvid, polaren for efter. När vi väl trodde att vägen skulle leda oss till friheten alá motorväg eller ngt, så börjada man höra typ älgstutsare avfyra sina brutala skott, halvblinda älgjägare besköt oss var känslan.
Efter dryga 2 timmars knatande kom man till slut fram till ngn pendeltågs station , som dock var på andra sidan spåret, så det vart bara att knata vidare tills man kunde springa över..

... ja för fan, det ni
 
sova i snöka

Jag har en tendens till att bete mig som papphammar i de flesta situationer, även ute i naturen. Denna historien handlar faktiskt inte om att jag ramlar och bryter något utan detta är från LUMPEN..

Detta var under en sk vintervanevecka någonstans uppe i Björkliden..
En vintervanevecka innebar att vi (soldater) skulle lära oss vad snö var för något, hur många mil ett par O-tjärade vitablixten kan ta en med lite vrål och svordomar, och att det faktiskt är helt livsfarligt att sitta på pulkan när man åker ner för ett fjäll.
Vi skulle då även bo i en snöka...

Jag och tre vapenbröder började gräva fram något som skulle fått fantomen att byta mäklare. När denna snöka stod klar efter ett par timmars hårt slitande var klockan runt 01.00. och vi var i det hela rätt nöjda med att få krypa in i sovsäckarna. Vi hade grävt fram ett vacker söka (tror den kallas för Abisko??) med en stooorr fin brits med plats för fyra trötta krigare, kändes som en fin plats att sova på trots att vår kapten kallade det för en grav.

Jag som "erfaren" FBU:are hade gått dom gruppchef under grävandet och då gett diverse direktiv som t.ex. att göra LUFTHÅL. Lufthål görs lämpligen genom att man helt enkelt knör (Götebosska för trycker,puttar mm) igenom en stav upp genom taket på snökan, stavspetsen först för att få ett runt stort lufthål (gärna flera) som går att reglera om det behövs.

Innan vi gick och lade oss frågade jag om det var gjort ett par lufthål, självklart var det gjort mumlade den tillfrågade från andra sidan britsen.
Timmarna gick och när armbandsuret ringde 5-6 timmar senare och vi vaknade lite dåsiga skulle jag tända ett av värmeljusen som satt ingrävda vid huvudändan.

Jag försökte tända 8 st tändstickor, inte en gnista...
Den 9 fick fyr, flammade upp, stannade och dog ut..
Då fattade jag inte vad som hade hänt, jag tittade på min stridskamrat som också vaknat och undrade varför inte tändstickan fungerade.

Ungefär samtidigt vrålade vi -ALLE MAN UT!!!
Så kom det sig att 4 st soldater i kalsonger rullade ut klockan 0500 en vacker morgon i Björkliden tjippandes efter andan för att en person tryckt in fyra stavar i taket på en snöka, med "stavhandtaget" först.
Vilket som förklaring gör att det inte cirkulerar något syre varken in eller ut.
Och att en person alltid kommer att kontrollera svaret på den ställda frågan

[Ändrat av bash 2003-04-09 kl 12:05]
 
Kartan och verkligheten

Jag var höggravid (dagen D-6), det var en härlig försommardag och gjort för en söndagspromenad i maklig takt. Vi hittade en lagom runda på kartan som vi kunde gå/vanka.
Ganska snabbt hamnar vi mitt i ett kalhygge. Vi tittar på kartan, konstaterar att vi är rätt; på en äng ca 1 km från strandkanten. Att ängen är täckt med ris till lårhöjd ignorerar vi av någon anledning. Vi får också snilleblixten att gena över ängen (och riset), det blir ju kortare och därmed snabbare. Vi kliver, balanserar och snubblar i solgasset över detta. Jag var lika smidig som att kassaskåp. Det gick ju inte direkt snabbt och svetten lackade på somliga.
Efter den persen satte vi oss och fikade. Vi konstaterade att detta inte var ett bra vägväl, vi borde gått runt ängen i stället. Och genvägen över ängen var verkligen en senväg. Vi betraktade det som ett missbruk av Pythagoras sats.
Promenaden fortsatte längs strandkanten på en fin stig. Sista biten tillbaka till bilen ser vi en genväg igen, en smal grusväg förbi några lagerhus. Vi skymtar ett staket men eftersom vi inte ser några bomsymboler på kartan så struntar vi återigen glatt i verkligheten. Tre 2m-staket senare kommer vi fram till bilen. Låsta bommar var det gott om.
Sensmoralen är att ibland stämmer verkligheten bättre än kartan och glöm inte att ta med huvudet på en söndagspromenad.
/Stina
 
Barfota

En dum grej ar nar jag och en kompis slog vad om att jag kunde ga upp for berget Radhostem i ostra Tjeckien, barfota.

En annan dum grej, ar nar jag och samma kompis badar nack pa en god vans brollop och bestammer oss i fyllan och villan att simma tvars over sjon. Val over, sa insag vi att vi inte skulle orka simma tillbaka utan blir tvugna att lifta nakna tillbaka till Brollopet. Ovriga brollopsgaster hade ju givetvis hittat vara klader nere vid bryggan och var precis pa vag att borja dragga efter oss nar vi val anlander i stor stil med raggarbil.
 
TEQUILA SIMNING *hick*

HEHE kom på ytterligare en smart grej. Konferens på jobbet, for till gotland som varje år!
Traditionen följer man gifvetvis och på denna förskola var det att tömma en flaska tequila i bilen ( alltså DRICKA inte hälla ut i bilen ) nåväl, efter ngn timmas supande var vi framme, och tequilan hade gjort att värmen hade stigit ngra antal grader i våra kroppar så vi kände att vi måste svalka oss, kläderna for av och vi rusade ner t stranden. Ca 100 meter ut från stranden finns en liten ö med en enkel fyr på, så vi tänkte : vafan dit kan vi *hick* dra och kolla läget ( vem vet kanske var en rave fest där eller ngt :p )
nåväl, strömmen var mycket kraftig där och vi hamnade en aning sneare än vad som var tänkt men till ön kom vi i allafall..........

Vi tömde våra blåsor och tog oss tillbaks sedan. Möttes av en ASFÖRBANNAD förskolechef som undrade vad FAAN vi höll på med, 2 veckor innan hade nämligen 2 människor omkommigt då dom försökt sig på samma sätt, strömmen var gifvetvis syndabocken :eek:D
Sammanlagt har 7- 8 människor omkommigt dom senaste 2-3 åren.
 
Re: TEQUILA SIMNING *hick*

Swedish Berman; sa:
HEHE kom på ytterligare en smart grej. Konferens på jobbet, for till gotland som varje år!
Traditionen följer man gifvetvis och på denna förskola var det att tömma en flaska tequila i bilen ( alltså DRICKA inte hälla ut i bilen ) nåväl, efter ngn timmas supande var vi framme, och tequilan hade gjort att värmen hade stigit ngra antal grader i våra kroppar så vi kände att vi måste svalka oss, kläderna for av och vi rusade ner t stranden. Ca 100 meter ut från stranden finns en liten ö med en enkel fyr på, så vi tänkte : vafan dit kan vi *hick* dra och kolla läget ( vem vet kanske var en rave fest där eller ngt :p )
nåväl, strömmen var mycket kraftig där och vi hamnade en aning sneare än vad som var tänkt men till ön kom vi i allafall..........

Vi tömde våra blåsor och tog oss tillbaks sedan. Möttes av en ASFÖRBANNAD förskolechef som undrade vad FAAN vi höll på med, 2 veckor innan hade nämligen 2 människor omkommigt då dom försökt sig på samma sätt, strömmen var gifvetvis syndabocken :eek:D
Sammanlagt har 7- 8 människor omkommigt dom senaste 2-3 åren.

Tomde du en flaska tequila och simmade till Faro, nar du gick i forskolan?
 
Sova i vattnet

..är ingen vidare smart plan. Men som alla vet så är ju inte alla hjärnans delar fullständiga efter större mängder alkohol. Och det var vad jag hade fått i mig.

Vi var väl en 10-12 goa vänner som skulle grilla och festa i en sommarstuga. Stugan låg alldeles brevid en sjö, och när vi ca 3 denna ljusa och varma sommarnatt fick för oss att basta och dricka ännu lite mer, gick det för långt. I en bastu tar ju procenten ganska bra, men vi hoppade glatt i plurret för att svalka oss endå.. Nåväl, efter en simtur och stunds badande var jag ganska trött o bestämde mig för att SOVA.

Klev upp på närmsta brygga (kan tillägga att det var en flytbrygga i vattennivå) och la mig där. Det var kallt. Vattnet var mycket varmare.

Jag la mig följaktligen I VATTNET med några fingrar intryckta mellan bryggans plankor för att "vara säker". Sen somnade jag.

Kompisarna upptäckte efter ett ganska långt tag att jag var borta, och började leta. De upptäckte mig som tur var precis då jag gled ner i vattnet och började dra in mängder med vatten.. kom inte riktigt upp själv, men fick hjälp in till en soffa..

Det hela slutade ju lyckligt, men att sova i vattnet är inget jag rekomenderar!!!!

Sara
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
hannulan Halvsaknad thermarest-stol - hur fixar jag det? Utrustning allmänt 2
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
SeekOut Fattar inte hur jag sätter upp tältet Utrustning allmänt 14
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
K-E Lindblad Vad behöver jag, tips emottages Utrustning allmänt 10
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
General86 Vad bör jag ha med mig Utrustning allmänt 6
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
metrosek Hilfe -vad behöver jag, tre-fyra dagar Utrustning allmänt 22
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
seved1 Ha ha den här hade jag glömnt bort Utrustning allmänt 4
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
Mattias Åhlin Vad behöver jag? Utrustning allmänt 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.