Varför V-broms på Svenssoncykel?

Ja en lösning på detta problem som redan nämnts är ju att inte ha "bromspunkten" högt placerad på hjulet (vanlig fälgbroms) utan en navbroms eller en fotbroms. Eller att ställa om sin cykel så att den mest använda handen (högerhanden för högerhänta) bromsar bak vid panik. Samt att ställa bromsarna så att mer bromskraft går på bakhjulet. Vilket är en ganska lätt åtgärd.

Som också nämnts är allt detta ingen garanti för att man inte sladdar omkull. Hård bromsverkan bak leder ju lätt till att man kör omkull om underlaget är lite löst.

Cykling kommer nog aldrig att bli en "ofarlig" aktivitet. Knappast att leva livet heller. Skall vi fortsätta att utveckla aktiva system som tar över förnuftet och erfarenheterna kan vi snart koppla ur hjärnan :)
 
...

thureb det finns nästan låsningsfria bromsar. Som jag skrev tidigare finns det en liten cylinder som sätts på vajern som ska hindra snabba vajerrörelser.
Med andra ord så toklåser sig inte bromsarna iaf.
Sen som sagt så kan man göra så att bromsarna inte tar så snabbt.
Thomas.
 
V-bromsar

Klart Svensson ska ha schyssta bromsar. Att flickan i frågan vurpade beror ju antagligen på att hon tidigare inte har haft en cykel med vettiga bromsar, kanske inte ens handbroms fram. Hade hon haft det så hade ju hon varit van.Det finns alldeles för många människor som inte ser cyklar som fordon, på en bil skulle man ju aldrig ta ett argument som att bromsarna fungerar för bra. Det är precis såna här resonemang som gör att cyklar betraktas som någon slags promenadtillbehör eller som leksaker.Jag tycker att det borde vara lag på att alla cyklar skulle ha både frambroms och bakbroms. Allt för många cyklar på skrothögar,och när de sen skaffar nytt så tar dom sig inte tid att provköra först.När man skaffar sig en ny cykel så följer det ofta med en manual.I den står det alltid att man bör prova bromsarna och försiktigt vänja sig vid cykeln. På majoriteten av V-bromsarna sitter det dessutom ofta en liten varningslapp. För övrigt lär sig alla bromsa rätt förr eller senare.Själv insåg jag V-bromsens kraft när jag hamnade på akuten med avslitet ledband i axeln. Men
inte skyller jag detta på att bromsarna fungerade för bra. Det var ju jag som hade vant mig vid dåliga bromsar.Hade min tidigare cykel haft bättre bromsar hade inget hänt. När jag sen skaffade skivbromsar var det en ny omställning, och när jag cyklar på min landsvägscykel vet jag att bromsarna tar uselt. Min äldsta son (13) har i princip aldrig cyklat med något annat än ordentligt inställda Canti/V-bromsar och kör mycket trafiksäkert.Min hustru uppgraderade sig från 3vxl och fotbroms till 24vxl och trumbromsar i somras och är förvånad över hur mycket tryggare hon känner sig i trafiken. Som avslutning kan man väl tillägga att V-bromsar är billiga att tillverka, lätta och snabba att montera och ställa in samt har bra bromsverkan. Kan det bli bättre, även för Svensson? Vad skulle dom annars använda?
 
Många olyckor med V-bromsar.

Läste en artikel för ett tag sedan angående just ökningen av cykelolyckor beroende på V-bromsarnas effektivitet.

På många sjukhus runt om i landet hade man märkt av detta då många som cyklat omkull uppvisade skador som tidigare nästan bara uppkommit vid misshandel. Så visst har det skett en del olyckor.

Kom osökt att tänka på min gamla lågstadiefröken när jag läste diskussionen ovan. Hon var av åsikten att handbromsar var alltigenom farliga (de flesta var ju vana vid fotbroms då). Att det hela endast var en fråga om vana var utan betydelse för henne. Tydligen trodde hon att människan föds med en naturlig reaktion för bromsa med foten.
 
Ens eget ansvar

Tjena.

Måste lägga mig i nu.

Jag har viss insyn i akutsjukvården i stockholm och som föregående talare nämde så har antalet cykel olyckor ökat markant samt blivit allvarligare.
Brutna käkar, utslagna tänder och ansikts/huvudskador samt obehagliga skrapsår i ansiktet har tagit över som de vanligaste cykelskadorna.
Tidigare så har skadorna varit av annan typ, ofta med skrapsår och stukade/brutna armar/handleder och liknande. Dessutom har olyckorna inte varit lika allvarliga.

Vad beror detta på?
Troligen att cyklingen har ökat samt att utvecklingen på bromsar gått framåt så att till och med den billigaste cykel utrustas med bromsar som för ett par år sedan var så dyra att enbart toppmodellerna utrustades med den typen av bromsar.

Troligen så kommer det inte dröja särskilt länge innan samma sak händer med skivbromsar, dvs att de blir så billiga att tillverka att de till och med kommer på barncyklar. Men det är att gå ifrån ämnet.

Vad kan man göra åt problemet?
Sämre bromsar på pöbelns cyklar?
Det låter lite som argumentet på 1800 talet att endast de rika skulle bada, för dålig kost och dålig livsföring kunde göra att sjukdomar får fäste i kroppen. Således var det bara de rika (som hade råd att äta bra) som skulle bada då deras kroppar var friska och klarade av det.
Dessutom, vilken typ av säljargument är det? (det var någon tidigare som skrev om detta)

Montera på en bromsdämpare i efterhand?
Hur många av dom som köper en heldämpad 26" Logan på Coop Forum (fd Obs) eller motsvarande på Biltema vet ens om att denna produkt finns?
Man kan troligen säkert säga att vi som håller till här och på andra forum runt om på nätet vet hur man bromsar. Vi vet troligen också att denna produkt finns, fast till vilken nytta?
Dom som verkligen skulle behöva produkten vet säkert inte om att den finns, dom har inte kunskap att montera den och de vill säkert inte betala extra för en bromsförsämrare.

Kräva att cykelhandlarna informerar?
Det tror jag personligen är en början. Kanske inte rätt början, men i alla fall en början.
Man kanske kan nå fram till några så att de i alla fall testar sina bromsar så att de vet hur mycket man kan dra i bromsen innan det låser sig.

Varningsblad i manualen?
Min åsikt är att det troligen inte fungerar (hur många läser manualen) men det kanske når fram till några?

Låsningsfria bromsar?
Det tog lång tid för bilindustrin att komma dit, men nu finns det i många bilar. Frågan är hur lång tid det skall ta för cykelindustrin att komma dit med. Jag tror att den passiva säkerheten i låsningsfria bromsar är nödvändigt. Självklart skall bromsarna ha motsvarande den lockout som finns på dämpare så att man kan (om man vill det) ha möjligheten att låsa bromsarna.

Jag tycker att det är individens ansvar att se till att man kan sin utrustning, men helt klart så bryr sig vissa inte om att testa innan. Kan man underlätta så att så få som möjligt av de mindre intresserade individerna gör illa sig så är det positivt. Frågan är bara hur.

/Mattias
 
Ta exemplet med moramördarna!

Hej!

Intressant debatt, som läkare kan jag ju inte sitta still när man för fram förslag som kommer att slita brödet ur munnen på landets oralkirurger... Jag drar mig till minnes en liknande diskussion om Moraknivar. På den gamla onda tiden var de en aldrig sinande källa till arbete för landets handkirurger: Det klassiska var att offret efter en stunds arbete skall sätta kniven i huggkubben en stund och med en snyggt huggande rörelse halkar ned med fingrarna över eggen och snittar av sig ett varierande antal(2-8st) böjsenor, artärer och nerver. Även de mest entusiastiska handkirurger började tröttna efter ett tag.
I läkargärningen ingår ju även att förebygga så man tog kontakt med Mora-Frost och undrade om man möjligen kunde sätta en parerstång på knivarna och det kunde man. Vad man dock inte kunde var att förutse den proteststorm man fick emot sig från landets snickare och hantverkare. De, som KAN använda knivar och INTE skär sig, tyckte att parerstången var i vägen och argumentationen var ungefär som här: "Är man så jävla korkad får man skylla sig själv" och "ska det vara så inihelvete komplicerat att fatta hur en kniv(eller i det här fallet cykel) funkar.
Att proffsen klarar utrustningen utesluter alltså inte att den är "användarfientlig" för amatören.
Resultatet blev en kompromiss: Med parerstång ute i butiken-utan parerstång under disk.
Med den enkla åtgärden fick våra hårt arbetande handkirurger mer tid att använda åt annat. Kanske ett koncept även för Oralkirurgerna

MVH

JohanC
 
Mera passiv säkerhet.

Minsann fick jag inte lite medhåll till slut, skönt att läsa att jag inte är ensam om min åsikt.

När moutainbikarna kom för 20 år sedan var de utmärkta allroundcyklar med god förmåga att ta ett par kassar mat etc. Dagens mountainbikar är lättare och det har jag ingenting emot men hjlbasen är väl kort för trygga åkegenskaper och jag tror att sådana faktorer + dåligt underhåll bidragit till ökningen av cykelolyckor lika mycket som olämpliga bromsar. Sedan är cykelbanorna inte gjorda för cykling utan mer för gående.

Det finns ytterligare detaljer för att öka komfort och säkerhet på vardagscyklar.

Ovana cyklister får en säkrare och tryggare åktur med lite bredare däck, hårdare pumpade än brukligt samt längre hjulbas och en framgaffel med språng eller vettig dämpare. Naturligtvis skall bromsarna vara justa men det är inget fel på bra calipherbromsar eller cantileverbromsar, de räcker också till för att låsa fälgen om man tar i ordentligt men är något så när vettiga att dosera.

Hälsningar Thure
 
Låsningfria

Låsningsfria bromsar eller nästan låsningsfria borde inte vara så svåra att göra. Det enda man behöver se till är att man inte får klämma bromsarna för hårt.
Skall man dock få dem bra behövs elektronik som känner av om hjulet rullar. Det lär kosta lite.

Och skivbromsar tror jag kommer ta ett bra tag innan de blir standard. Det krävs ju bättre ekrar och så. Och V-bromsar är ju tydligen tillräckligt effektiva :).

Och man kan väl låsa vanliga bromsar med. Jag har iaf lyckats med vilje. Jag tycker nog att det kan vara bra att ha V-bromsar men som mlindström sa att säljaren kan informera.
Thomas.
 
Fyrkantiga hjul

Varför inte börja med fyrkantiga hjul? Då får man ju lägre fart, så slipper man bromsa överhuvudtaget
;^).Eller så kan man ju ha en broms som alltid går emot fälgen, så att det bromsas lite hela tiden? Vad det egentligen handlar om är att bromsarna har blivit bättre, men de som inte har köpt en ny cykel de senaste åren inte vet om det förrän vid första inbromsningen. Borde det inte vara en självklarhet att PROVA sin cykel och lära känna den? I det här fallet var det ju en ung flicka som vurpade, borde inte hennes föräldrar ha påpekat för henne att ta det lugnt och vänja sig vid hur cykeln fungerar? Idéen med bromsar med lägre kraft/låsningsfria är jättedum, barn använder sina cyklar på så olika sätt och många ungar skulle älska bromsar som kan låsa sig, till exempel vid terrängkörning. Och då tycker åtminstone jag att det är bra om Logancykeln från Coop Forum har bra bromsar det halvår den håller. För övrigt låter en vettig cykelhandlare alltid kunden provcykla.
 
därför

Det första man gör på en obekant cykel, oavsett om den är ny eller gammal, är att provbromsa. Sen vill jag inte ha låsningsfria bromsar. Inte blinkers eller krockkudde heller. (på min cykel alltså)
 
Varligt, varligt, varligt annars farligt, farligt, farligt!

Igår var jag hos min ”hovleverantör” för att handla grejor till byte från randonee-styre (bock) till MTB-dito på min långfärdshoj. Eftersom jag då också måste byta bromshandtag, så övervägde jag under ett par minuter att även byta ut cantileveroken mot V-dito, men avstod trots att jag säkert skulle älska dem när jag har full packning.

Vid ett fåtal tillfällen har trafikomständigheterna utlöst mina okontrollerade bromsreflexer men jag har med studsande bakhjul och wobblande framhjul ändå fått stopp på bitarna i tid. Detta trots att jag, med handtagen i tumgreppen, inte haft mer än tre fingerspetsar på bromshandtagen. Vad som hade hänt med V-bromsar kan man gissa – lätt. Därför bestämde jag mig för att behålla mina bromsok; de nya handtagen kommer säkert ändå att öka ”känsligheten”.

Man kan säkert öva sig till att bli expert på korta bromssträckor på olika underlag men jag tvivlar på att man kan lära sig tämja sina basreflexer när det verkligen gäller. Bilkonstruktörerna har insett detta och tagit fram låsningsfria bromsar.
 
Re: Varligt, varligt, varligt annars farligt, farligt, farligt!

Två saker:

1) Låsningsfria bromsar löser inte detta problem. Man flyger över styret p.g.a. den kraftiga retardationen, inte för att hjulet låser sig - som alla utom de dummaste vet så greppar ett 'låst' (kanande) hjul SÄMRE än ett hjul som fortfarande har en periferihastighet som överensstämmer med underlaget.

2) Reducerad bromskraft, eller sämre bromsverkan, skulle innebära att man blir i princip helt utan bromsar om fälgen är blöt eller smutsig.

Tillbaks till ruta ett...

-- Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Famgaffeln vibrerar vid broms Mountainbike 5
ekis Varför heter det v-broms? Mountainbike 7
andess svampig broms Mountainbike 6
polarhund Kostnadseffektiv broms? Mountainbike 6
pathfinder77 Ställa in V-broms Mountainbike 1
Aardwolf Byta till V-Broms? Mountainbike 10
Drifter Hur fixar man en V-broms som gnisslar? Mountainbike 14
Skrikande broms Mountainbike 2
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.