Åka till alaska

Nej, björnspray är inte helt idiotsäkert, men det är inte heller en bössa. Risken att råka illa ut är väldigt liten, och är man så riskaversiv att man inte accepterar några promilles sannolikhet till olycka är nog Alaska fel ställe att besöka.
 
Ingen som ska till Alaska i augusti-september med gevär som inte har något att göra där , du kan hjälpa mig . Har du bil i Alaska så är det ett + ..
 
Köpa bil Alaska

Nu har jag pratat med en som har köpt bil på resan i USA det skulle vara väldigt lätt hitta en bil ta papperna till DMV kontor deras Trafikverket skriv över bilen tuta och kör . Har läst på ändra forum att det skulle ta upp till 2veckor innan alla papper varfärdiga ...??
 
Hej!
Det enklaste är att köpa ett begagnat vapen då de ej registreras på samma sätt som nya vapen. Utan sk Amerikanskt personnummer så får du inte köpa vapen i USA. Att ta med sig eget är ett j-a krångel och flyger du via Philadelphia så kan du va säker på att de förstört eller tappat bort det.
Om du tittar på annonserna i Fairbanks tidning(kommer ej ihåg vad den hette) så säljs det en hel del begagnade vapen, bla såldes det Rumänsktillverkade Kalashnikov i ett större parti när jag letade vapen.
Jag var över -07 och bad då en person "köpa ut" ett vapen till mig som jag sedan sålde när jag åkte hem.
Jag köpte ett cal20 pumphagel som laddades med 2st US6 för jakt/björnskrämmning och därefter 4 slug som självförsvar. Jag behövde inte använda slugen.
Kan ev kolla telnr till den jag sålde vapnet till, kanske dom är villig att sälja?
 
Hej!
Det enklaste är att köpa ett begagnat vapen då de ej registreras på samma sätt som nya vapen. Utan sk Amerikanskt personnummer så får du inte köpa vapen i USA. Att ta med sig eget är ett j-a krångel och flyger du via Philadelphia så kan du va säker på att de förstört eller tappat bort det.
Om du tittar på annonserna i Fairbanks tidning(kommer ej ihåg vad den hette) så säljs det en hel del begagnade vapen, bla såldes det Rumänsktillverkade Kalashnikov i ett större parti när jag letade vapen.
Jag var över -07 och bad då en person "köpa ut" ett vapen till mig som jag sedan sålde när jag åkte hem.
Jag köpte ett cal20 pumphagel som laddades med 2st US6 för jakt/björnskrämmning och därefter 4 slug som självförsvar. Jag behövde inte använda slugen.
Kan ev kolla telnr till den jag sålde vapnet till, kanske dom är villig att sälja?
Det låter intressant alla upplysningar och hjälp beaktas . Hur länge var du över . Det är inte någon som undrar om vapnet polisen eller Alaska personer ?
 
Det låter intressant alla upplysningar och hjälp beaktas . Hur länge var du över . Det är inte någon som undrar om vapnet polisen eller Alaska personer ?

Vi var över en månad och vandrade/jagade i tre veckor i Brooks Range norr om Fairbanks.
Träffade på en jaktguide som inte ställde några frågor om vårt vapen fastän att vi var i "hans" område. De var enda person vi träffade vildmarken. Såg något plan som cirkulerade runt oss men annars var det dött.
Poliser träffade vi inte på.
http://www.newsminer.com/classifieds/sale/sport/
Bifogar länk till tidningen som vi letade vapen i.

http://forums.outdoorsdirectory.com
Här är en länk till ett forum där vi kom i kontakt med en Svenskättling som gärna hade lånat ut vapen till oss men det gick inte att lösa praktiskt just då.
Begagnatmarknaden är väldigt liten jmf mot Sverige då man får äga hur många vapen som helst och de är billiga i inköp. Remingtonpumpen som vi köpte kostade ca 2000sek m mycket ammo och köptes på Walmart.
Har en bekant som bor utanför Fairbanks som kanske kan vara behjälplig om det behövs.
 
Vi var över en månad och vandrade/jagade i tre veckor i Brooks Range norr om Fairbanks.
Träffade på en jaktguide som inte ställde några frågor om vårt vapen fastän att vi var i "hans" område. De var enda person vi träffade vildmarken. Såg något plan som cirkulerade runt oss men annars var det dött.
Poliser träffade vi inte på.
http://www.newsminer.com/classifieds/sale/sport/
Bifogar länk till tidningen som vi letade vapen i.

http://forums.outdoorsdirectory.com
Här är en länk till ett forum där vi kom i kontakt med en Svenskättling som gärna hade lånat ut vapen till oss men det gick inte att lösa praktiskt just då.
Begagnatmarknaden är väldigt liten jmf mot Sverige då man får äga hur många vapen som helst och de är billiga i inköp. Remingtonpumpen som vi köpte kostade ca 2000sek m mycket ammo och köptes på Walmart.
Har en bekant som bor utanför Fairbanks som kanske kan vara behjälplig om det behövs.
Ni fick inte jaga laglig ? . Officiellt så vandrande ni bara ? . Bekanten som bor vid Fairbanks är han svensk ? Eller bara en bra tillgång , så tar jag all hjälp . Jag har ju aldrig varit i Alaska desto mer info dästo bättre .
 
Ni fick inte jaga laglig ? . Officiellt så vandrande ni bara ? . Bekanten som bor vid Fairbanks är han svensk ? Eller bara en bra tillgång , så tar jag all hjälp . Jag har ju aldrig varit i Alaska desto mer info dästo bättre .

Jodå, vi köpte jaktkort gällande småvilt, för ett år och då fick vi jaga på 4/5 delar av Alaska och jag tror det var till det hutlösa priset av 18dollar.
Bekantingen är Svensk med amerikansk man.
 
Jodå, vi köpte jaktkort gällande småvilt, för ett år och då fick vi jaga på 4/5 delar av Alaska och jag tror det var till det hutlösa priset av 18dollar.
Bekantingen är Svensk med amerikansk man.

Det låter väldigt bra . Kan jag får låna dina bekanta så löser sig de mästa jag kan inte språket till 100℅ 🎅
 
Någon som har några erfarenheter om Alaska . Äger mark eller bara jagar eller bara känner en massa svenskar som bor overdär i vildmarken Eller jobbar ...
 
Som 17-åring flyttade jag till USA, från Costa Rica, med mina föräldrar. Pappa ägde en revolver .38 i Costa Rica och skickade den i container med våra ägodelar. Han deklarerade den o allt. Det var inga knasigheter då - när tulltjänstemannen var med och öppnade containern väl framme i USA struntade han i papprena för vapnet. Han verkade mer intresserad av att se att det var ett bohag i containern.
MEN detta var 1996 och saker o ting kan ha ändrats en hel del med införsel av vapen, särskilt efter 2001.

Istället för att lägga ner tid på att skriva i detta forumet tror jag, som andra, du gör bäst i att kontakta olika myndigheter, exempelvis svenska tullen för att höra om det är vanligt att ta med ett skjutvapen till USA. Men, vad vet jag...har aldrig gjort nåt sånt.

Däremot måste du nog se till att ha björnsäkra matlådor under tiden ni inte har ett skjul att bo i. Dels är det nog lag på det men oxå för er egen säkerhet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pewe Jag skall åka till USA i MAJ, vad skall jag köpa? Utrustning allmänt 5
olis Börja åka med 4-åring, skidor eller bräda? Utrustning allmänt 4
deephed Gamla Åka Skidor nummer. Utrustning allmänt 0
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...