Hybridcykel för träning/ pendling, små grus stigar

på ramen är inte det intressantaste med en slopad mtb utan längden. Du vill inte ha styret för långt fram. Provcykla.

Thure

Stämmer 100%. Precis provkörde TREK 8.5 DS. Blev lite besviken, det var för lång till styret. Dessutom verkade något fel på dämpningen så kändes helt fel.

Har haft mycket bättre kännsla med RICHOMND SLH1.

Ska försöka igen med RICHMOND och eventuellt testa någon NISHIKI, tex X-Nine och PRO AIR/ SLD.
 
Prövkörde BIANCHI Camaleonte 3 under eftermiddag, den kändes rätt OK. Priset är 9000:-. Allt mer lutar att det blir gaffel utan dämpningen.
 
Provkörde ZEKTOR THREE efter jobbet och gillade den oavsett att den var 55cm. Den finns bara i 50och 55cm. Lite tveksam till vevparti, FSA Vero, 50/34. Kanske nackdel att jag kommer till återförsäljare på min gamla cykeln jag är van med och då sitter kännslan kvar.

Måste faktiskt testa NISHIKI och MERIDA innan jag slår till. Har gett upp RICHMOND, den känns för styv för mig. Vet ej vem i Malmö har MERIDA?

Har lagt en jämförelse tabell för cyklar jag är intresserad av:
http://www.sk7mw.se/samir/cyklar_hybrid.xlsx

Kanske kan vara till nytta till likanande fall, som jag ...
 
Det verkar att TREK 8.5 DS passar rätt så bra i det du skrev.
Hittade en handlare i Malmö, som hade den hemma i storlek 21", som han ansåg för stort för mig. Vi ska se. Jag är 175cm/ 73kg och innerbenslängd på 82cm. Jag kommer fram att jag skulle passa i ramstorlek 53cm vilket motsvarar rätt så bra med 21".

Skulle väl helst vara utan dämpargaffel. 63 mm fjädringsväg anser jag behövlig över stock och sten, men inte på grusvägar och definitivt inte på några asfaltsvägar (inte ens på hela jävla vägen skulle jag tro).

Vad ramstorleken beträffar, så är nog 21" alldeles för stor. 17" borde nog passa bättre.
/Niklas
 
Prövkörde idag ORBEA CARPE 30, passade perfekt i ramen men har bara 9 vxl, en klinga frame...synd...dessutom ikväll provkörde NISHIKI Pro SLD och Pro AIR, gillade SLD bättre. Testade samtidigt TREK FX, den är ok men har fått känslan att man tycker rätt rakt på den, typ stadscykel.

Konstig nog samma handlare står som återförsäljare för MERIDA i Malmö men har ingen av MERIDA model hemma, samma sak gäller Lund. Väldigt sugen att testa några modeller. MERIDA värkar ger mest komponeneter för pengarna.
 
på ramen är inte det intressantaste med en slopad mtb utan längden. Du vill inte ha styret för långt fram. Provcykla.

Thure

Eller mät från sadeln alt röret på befintlig hoj och jämför, för att få känsla för om det känns rätt krävs mer än en provkörning enligt mig... sedan byter man pinnen från röret till styret, framstammen kallas den väl, om det inte passar på sikt, tänk bara på att du inte få justera för mycket, då kan den bli nervös eller trög i styrningen, 10 mm är aldrig ett problem dock men att byta en 100 mm til en 50 mm dock. sadels kan ju flyttas några mm också även om det finns gränser här med, cykelhandlaren kan nog ge ev tips om det behövs.
 
En fråga angående växlar, vissa modeller har MTB växlar och vissa "racer/ landsväg". Om vi tar DEORE på det ena och Tiagra/105 på den andra vilka motsvarar dessa i respektive kategorin eller går ej att jämföra?
 
En fråga angående växlar, vissa modeller har MTB växlar och vissa "racer/ landsväg". Om vi tar DEORE på det ena och Tiagra/105 på den andra vilka motsvarar dessa i respektive kategorin eller går ej att jämföra?

I princip ska ju 105 motsvara LX och Tiagra motsvara Deore. Dock är det fler komponentserier på MTB-sidan än racer-sidan hos Shimano, så det är tänkbart att jämförelsen haltar en del.
/Niklas
 
Tror att har kommit en bit på vägen. Var i Kristianstad idag och där fanns bara en MERIDA som verkade intressant, SPEEDER T2-D GENT. Lite för klent annars ok och bra pris, 5999:-. Det blir ingen MERIDA eftersom finns ingen säljare som hemma dem som jag vill testa.

På vägen från Kristianstad, testade igen RICHMOND SHL 1 (2013). Sänkt från 11999 till 8999:-. Nu känns mycket bättre efter man provar rätt många cyklar på sistone.

Håller mig till 3 cyklar just nu:

RICHMOND SLH 1
https://www.facebook.com/RichmondBi...3779102025860/472791772791259/?type=3&theater
Pris: 8999:-

BIANCHI CAMALEONTE 3
http://www.bianchi.com/global/bikes/bikes_detail.aspx?ProductIDMaster=59496
Pris: 8999:-

TREK ZEKTOR 3
http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/town/city_sport/zektor/zektor_three_dk/#
Pris 9000:-

Kanske nackdel RICHMOND som säljs bara av Team Sportia, har inte sett många i stan. Vet ej om kvalité. Någon som har erfarenhet av RICHMOND?
 
Testade idag SPECIALIZED SIRRUS COMP DISC, inte dum heller. Tror inte att den är värt 1000:- mer än de tidigira nämnda.

Allt mer lutar åt TREK ZEKTOR 3. Med tanke att jag kommer cykla mest på cykelvägar och väldigt lite grusvägar verkar TREK ger mest för pengarna.

Ska provköra BIANCHI en gång till innan jag slår till.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.