Bra/Prisvärt lågviktstält

Tjena,

Är det någon som har koll på ett vettigt lätt och smidigt tält att ha med sig på ryggen vid mindra cykelexpeditioner? Inte planerat att cykla runt i massa minusgrader utan blir väl varmare delarna av året så behöver inte vara anpassat för kyla. Vikt/storlek/kvalitet/pris i en vettig kombo.
För 2 man är väl lagom.
 
Om du har så stora kalsonger är det så klart ett alternativ, men packväskor är annars det normala när man cyklar, antingen konventionella sk "panniers" bak eller fram alternativt styr-, ram- eller sadelväskor av bikepacking-typ.

Det blir kvalificerat segt att cykla dagsetapper med tung ryggsäck (jag har provat).
 
Ja ok! Men det var kanske inte det viktigaste att det skulle vara på ryggen. Men oavsett hur det kommer transporteras så behöver jag fortfarande ett lätt och smidigt tält tänker jag.

Har du något tält du haft med dig på ngt sätt?
 
Ja, allt från 4 kg trepersonerstält till 1200 gram enmanstält, beroende på resans fason. Skulle jag kolla på nytt tält idag enligt dina spec skulle jag nog främst studera Marmots Limelight eller Earlylight då de är billiga, har bra ventilation och god kvalitet utan att vara svintunga, alternativt på Tarptents Double Rainbow om låg vikt var en högre prio än lågt pris.
 
Helsport Rondane kan jag rekomendera, finns i både 2 & 3 personsutförande, kolla på Helsports hemsida för mer information. Låg vikt & dito packvolym, lätt att sätta upp, bra kvalité.
 
Ser ni som frågar att det handlar om mountainbike? Funderar i samma banor och ska man cykla någorlunda tekniskt så funkar det inte med packväskor enligt allt jag läst. I alla fall om man ska ha någon glädje av cyklingen. Nöter en bok om mountainbike på Kungsleden och hon föreslår ca 5 kg i ryggsäcken och någon minimal triangelramväska utöver det. De körde på två pers tror jag och då blir det enklare att komma ner i vikt.
 
Jag köpte Exped scout hammock combi UL som väger ca 1kg komplett. Tänkte köra min heldämpad AM cykel med den på styret och resten i en 35l ryggsäck

Har även Karrimor xLight 1pers tält, men det väger 1,9 kg.

Håller med om Marmot. Bra och prisvärda
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.