Vinterpendla - Vad för hjälm?

Jag beklagar om inlägget är i fel kategori.

Jag har tänkt att jag skall fortsätta cykla till jobbet nu även under vintern. Att cykla ger så mycket mer en att ta buss/ promenera.

Jag känner att jag har koll på allt annat när de gäller vinterpendling. Förrutom då att min cykelhjälm jag har nu är för kall utan någon mössa under. Jag äger även en cykelmössa från Gore Bike wear. Den hindrar dock hörseln väldigt mycket och man hör knappt något av trafiken, vilket är väldigt störande. Dessutom är det ett till plagg att dra på sig.

Det finns inte färdiga hjälmar med inbyggd isolering som passar att använda vid cykling. Jag tänker mig något i stil med en skidhjälm, men lite lättare och mindre grotesk sak, dessutom blir väl de hjälmarna otroligt varma.

Finns det cykelhjälmar som är tillverkade speciellt för vinterbruk?

Hur gör ni?
 
När det blir kallare

så räcker inte min ordinarie hjälm till för en tjockare mössa. Jag byter då till en stor Bell hjälm (http://www.erlan.se/bell-xlv-ar-en-stor-hjalm-som-gar-upp-till-65cm-p-8218-c-1790.aspx) som för mig har plats för en eller två mössor. Ännu varmare blir det med Balaclaca och/eller ett hjälmöverdrag.

För min egen del hör jag faktiskt trafiken bättre med mina mössor än utan då vindbruset minskar betydligt med mössa över ytteröronen.

Thure
 

Bilagor

  • 11061103-origpic-5ecd59.jpg
    11061103-origpic-5ecd59.jpg
    6.6 KB · Visningar: 1,484
Senast ändrad:
Jag har aldrig sett någon cykelhjälm för vinterbruk, jag har ju svårt att förstå hur en sådan skulle släppa fram mera ljud till örat än en tunn mössa + traditionell cykelhjälm? En traditionell cykelhjälm trycker ju just inte till öronen, som andra hjälmar kan göra.

Det finns ju många olika modeller av s.k. hjämhuvor, av olika material och och som täcker olika mycket, fungerar utmärkt, kan kompletteras med en buff.
 
Jag har en specialized hjälmmössa som täcker öronen och en vanlig Giro-lvg hjälm. Har använt POC hjälm också som är lite mer vadderad. I den kan man ta bort vadderingen också om det blir för varmt.
 
Jag har bara svar på din sista fråga "hur gör ni".
Jag cyklar året runt och använder samma hjälm, men något utspännd och med en tunn eller tjock ullmössa under beroende på temperatur. Jag har inte störts av att mössan filtrerar bort trafikljud, men cyklar huvudsakligen på cykelvägar skiljda från övrig trafik.
 
Lazer

Jag har Lazers 02-hjälm. Den finns i stora storlekar. Letar man lite på amazon och ebay kan man även hitta "aero cover" som är en transparent plastkåpa man knäpper fast (skyddar mot regn och snö och gör hjälmen avsevärt varmare då den täcker ventilationen) samt "winter pad set" som är en tjockare stoppning som man sätter fast på kardborren där de små dämpkuddarna sitter, vinterkuddarna har öronmuffar med perforering så man hör bra. Funkar för mig, och då kan jag ha samma hjälm året runt (byter kuddar och tar av plastkåpan på våren).
 
Jag använder en vanlig cykelhjälm för det mesta och varierar med olika tunna hjälmmössor och buffar.

Har en Extremities Windy Took i Windstopper som skyddar väldigt bra mot kalla vindar med de nackdelarna att det täta Windstoppermaterialet även stoppar ljud vilket gör att jag hör sämre samt att då den är väldigt tät blir jag lätt överhettad.

Jag är därför på jakt efter en lämplig mössa i Polartecs Wind Pro som jag hoppas är en bra kompromiss gällande vindskydd, hörsel och ventilation.

När det är riktigt kallt så använder jag ibland en Pro Tec skidhjälm/skatehjälm som genom sin konstruktion skyddar huvudet mot kalla vindar/fartvind (jämfört med en cykelhjälm som är konsturerad att släppa in vind i sina ventilationshål). Jag änvänder dock inte de löstagbara öronlapparna som inte skyddar mot vind så bra utan olika hjälmmössor under hjälmen.
 
För kanske 15 år sedan köpte jag "Dog ears" från Cykelcity. Det är trekantiga vindtäta lappar som sätts fast på hjälmbandet. Dessa sätter jag på en vanligt cykelhjälm med inte alltför mycket ventilationshål. Funkar rätt ok när det inte är alltför kallt (läs när det funkar med vindtäta pannband istället för en mössa.
/Niklas
 
Jag använder min cykelhjälm inkl mössa med vindtätt material runt pannan och öronen ner till runt 10 minus. Efter det har jag tagit min forspaddlingshjälm. Tyngre men inga ventilationshål.

Fast en lös balaklava eller huva i stil med det här vill jag hellre ha i kombination med cykelhjälmen.
http://www.chillcheater.com/aqshop/catalogue.php?id=2596&page=1
http://www.chillcheater.com/aqshop/catalogue.php?id=2595&page=1

18 minus i 30 km/h gav tillräcklig värme men nerkylning av örsnibbarna pga fartvinden. När jag drog upp huvan på min skaljacka blev det skönt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kör hårt Använder du hjälm vid vardagscykling? Mountainbike 47
bergholm Bästa pannlampan för MTB och hjälm? Mountainbike 13
Niclas Hjälm??? Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.