Tänkte köpa en MTB

Kände att de började vara dags då min cyclepro börjar ha ganska många år på nacken, 10år+ ungefär, så den har fått göra sitt, men då är frågan vad man ska köpa. Tänkte lägga kring en 7000kr ungefär, känns som man får en fin cykel för mina behov och mycket mer där. cyklar till jobbet, någon sväng ut i skogen osv.
Har ni några tips/tankar på modeller.
GT har väl alltid gjort schysta cyklar!? Kikade på en gt avalanche,
Men sen såg jag någon tråd om
Radon ZR Team 7.0 att många rekommenderade.
Kom gärna med idéer, kanske ska vänta mot våren om butiker säljer ut fjolårets modell osv?
 
Vad är din budget, din form och din ambitionsnivå?

Själv är jag jävligt sugen på en Commencal Meta AM 29' med 130mm fjädringsväg. Budgeten hindrar mig dock...



Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
 
Kring 7000kr, ge eller ta någon kr om man hittar någon fin.
Jadu är ingen elit idrottare precis. Men alltid cyklat endel, ser de mer som fritidsintresse, bra motion och lätt sätt att komma ut i naturen.
Men blir ca 3 mil iaf fram och tillbaka till jobbet.
Så som nybliven förälder så har jag varit lite sympati gravid, så röra sig lite extra skadar ej.
Vad är de för skillnad på en "vanlig" MTB och en 29'? Känner att jag inte har någon koll alls
 
Sikta mot en 29 tummare. Skillnaden är hjulstorleken.
Då tjugonian har 28 tumsfälgar (622mm.) kan du använda vilka standardcykeldäck som helst. M.a.o tunnare, slätare för pendlingen.

.
 
Bestäm först vad du primärt ska ha den till. Ska du pendla och vill nån gång köra grusväg och lättare stig? Köp en Cross med skivbromsar eller en hybrid. Ska du cykla stig nån gång i veckan? Köp en HT och öka budgeten med 2000 för ett andra par hjul och däck. Pendla på skogsdäcken är ingen hit.
Här är en tråd om problemet med att cykeln ska "göra allt" http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60607&highlight=v%E4lja+cykel+sv%E5rt

JTE: Man köpa slicks till småhjul också.
 
Ställ samma fråga på detta forum: www.happymtb.org Då får du bra svar. Det finns massa trådar med exakt samma fråga som du också kan läsa. Där finns också massor av begagnat att kolla på.

För 7000:- gäller det att hitta något på rea eller beganat om du ska ha något riktigt bra.

Fördelen med 29:a är knappast att det finns mer däck att välja på, för just väg är faktskt 26" bättre eftersom dom är lite lättare. 29:ans förel är att den är bättre om det är halvmycket rötter eftersom hjulen rullar lättare över hinder, för extremt bök är dock 26" smidigare, i alla fall för normallånga och korta personer. Det finns mycket däck att välja på till bägge. Fördelen med 26" är att det inte är lika hett just nu, så det finns mer på rea.

Kolla in www.bike-discount.de också Det är billigt att köpa där, kom bara ihåg att frakten är ca 400:-

Canyoncykeln som det länkades till är ganska vettig för dom pengarna. Möjligen skulle jag vilja ha en gaffel med justering, men annars verkar den helt OK. Och stirra dig inte blind på växlarna, Deore och uppåt duger utmärkt. Gaffeln är viktigare, och i viss mån bromsarna.
 
Canyon Yellowstone 5.0 AL som "Militären" länkade till att ett riktigt kap med den höga nivån på utrustning. 26 "VS 29" beror ju helt på vad du vill använda den till, jag anser att 26" är roligare över stock och sten även om en 29" kan upplevas som snabbare och mindre energikrävande på plan grus och asfalt
 
Kolla på specialized rockhopper den e fin, finns i lite olika prisklasser.

/postat från min supercoola och häftiga mobil
http://www.övergården.se/

Köpte mig en Rockhopper på EvaldsMTB i veckan och har precis premiärkört den och är mkt nöjd . hade ungefär samma budget som trådskaparen Men bytte gaffeln till en RS Recon Silver TK........

Växlarna kör jag tills de blir dags att byta och då byter jag upp mig, cykeln andas kvalitet för övrigt. för prisklassen.

Hojen jag köpte http://www.evaldsmtb.se/specialized...ckredwhite-2012-p-25106.aspx?externalsearch=1

http://www.youtube.com/watch?v=eoxNDfQTVgE

Var annars på G att köpa Radon ZR Team 7,0 från bike-discount.de men jag ville ha en hoj NU och inte om några veckor samt service & garanti nära inpå av säljstället..........
 
Senast ändrad:
Canyon Yellowstone

Tjenix,
Jag har också spanat in Canyon Yellowstone. Verkar vara rätt för mig, ska kolla lite till men sen blir det nog ett köp.


/Kertoblo Morgan S
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Vandraren Tobbe Köpa mountain bike Mountainbike 9
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Em.A Köpa Trainer... Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
Emson76 Köpa ny mtb Mountainbike 11
ckm Vad ska jag köpa? Mountainbike 11
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
tojoe Var köpa Felt? Mountainbike 4
kalle anka NYBÖRJARE,köpa ny cykel. Mountainbike 7
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Mountainbike 11
climbermaja Köpa cykel?! Mountainbike 18
Mezzner Ny kompromisscykel, vad köpa? Mountainbike 16
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
Ecce Köpa ny cykel - tips? Mountainbike 16
Khellros Köpa mtb i Gävle/Sandviken? Mountainbike 1
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
Mathew Ska jag köpa denna?: Giant XTC 860 -02 Mountainbike 2
f97erna Köpa mtb i USA? Mountainbike 13
DGR Köpa Finish Line Mountainbike 6
UgO Köpa en cykel Mountainbike 3
skanberg Var köpa mössa i Gbg? Mountainbike 11
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad?? Mountainbike 5
avslutatmedlemskap150217 Köpa nya fälgar Mountainbike 3
4567 Köpa MTB?? Mountainbike 10
Släggan Köpa skivbroms för pengarna? Mountainbike 0
esteban Köpa MTB i Spanien Mountainbike 2
zeromaker Köpa Downhill MTB Mountainbike 0
Daniel Månström köpa hoj Mountainbike 2
hzz köpa mtb Mountainbike 11
Köpa komponenter Mountainbike 3
Köpa hoj i USA Mountainbike 1
Köpa cykel Mountainbike 0
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.