Specialzied myka fsr comp 2012 VS Cube XMS 120

Jag ska nu köpa en heldämpad mtb 26 tum. Jag har kollat runt i rätt många cykelaffärer nu och frågat mig runt, alla satsar på lite olika märken och rekommenderar lite olika typer.
Är det någon som har erfarenhet av dem här cyklarna?
Prisklassen på cyklarna är mellan 10-15 000 kr.
Jag har bestämt mig för en heldämpad cykel eftersom jag vill kunna köra lättare downhill med den.
Finns det någon liknande cykel som ni rekommenderar i samma prisklass?
Dem väger lite mer än en hardtail, ca 14 kg. Jag vill satsa på en bra ram, vet att man rekommenderar komponenter med lägst deore som Cube har. Mykan har alivio, men komponenterna kan man alltid uppgradera..
Kom gärna med lite tips och erfarenheter
 
Jag har en FSR Comp som har lite andra komponenter, men som jag tror för övrigt är ganska lik myka fsr comp. Kan inte tillföra speciellt mycket. Den ger en ganska upprätt sittposition, men viktfördelningen fungerar bra ändå. Klättrar bra över stock och sten. Vikten känns mest av när cykeln skall lyftas över ett staket eller dylikt.
Det jag gillar minst är det breda styret som gör det svårare att ta sig fram mellan träd. Det är ingen race cykel, men den är himla rolig i terräng.
 
Vad har du för komponenter på din? bättre eller sämre? Är den en 2011 eller 2012 du har?
Mitt syfte med cykeln är att köra terräng och en del downhill. Jag har kollat runt mkt på Cube nu och alla heldämpade mtb i samma prisklass har bättre komponenter.. Någon som har erfaenheter?
 
Utan att kunna modellerna i fråga, men märkena rätt bra, så tror jag du får mest för pengarna om du väljer Cube. Cube är ju en såkallad fultysk (numera kallad fintysk, då den är en av de bättre tyskarna) där man betalar för komponenterna istället för märket.
 
Själv kommer jag beställa från bike-discount.de till våren. Mycket bra priser och gratis frakt. Tror till och med du kan gå upp till XMS 130 utan att bryta din budget. Jag kommer köpa nån hardtail därifrån, förmodligen cube :)
 
Vad har du för komponenter på din? bättre eller sämre? Är den en 2011 eller 2012 du har?
Jag har en 2012 och efter en snabbkoll på nätet såg jag att "unisex" har något fler SLX komponenter.
Min gamla cykel är en hard tail på ca 10 kg och LX/XT/XTR komponenter. Inget snack om vilken cykel som är snabbast på stigar, men när det är mycket stenar och rötter är fulldämpat snabbare och roligare.
Kan du inte testa de olika modellerna du är intresserad av? Största skillnaden mellan low och high end komponenter brukar vara vikt, men funktionen är snarlik.
 
Det jag gillar minst är det breda styret som gör det svårare att ta sig fram mellan träd.

Bytte nyligen upp mig ifrån en Scott till en Specialized. Tyckte deras [Spzd 72 cm] styre var väl brett. Efter ett par trädvurpor tog jag saken i egen hand. Skruvade av hantagen och med en bågfil kapade jag av 1.5 cm på varje sida. Nu går det enklare att kryssa i skogen. :cool:

/Örjan
 
Jag har en 2012 och efter en snabbkoll på nätet såg jag att "unisex" har något fler SLX komponenter.
Min gamla cykel är en hard tail på ca 10 kg och LX/XT/XTR komponenter. Inget snack om vilken cykel som är snabbast på stigar, men när det är mycket stenar och rötter är fulldämpat snabbare och roligare.
Kan du inte testa de olika modellerna du är intresserad av? Största skillnaden mellan low och high end komponenter brukar vara vikt, men funktionen är snarlik.

Jag ska provcykla några olika men just den här modellen är det i stort sett ingen som har inne. Sportson kunde ta in 2012:an, den kostar 15 000 kr men kunde få den för 12 000.
Jag kollar mycket på CUBE nu, frågan är om man får en bättre cykel för dem pengarna? Trots rabatten på mykan..
 
Själv kommer jag beställa från bike-discount.de till våren. Mycket bra priser och gratis frakt. Tror till och med du kan gå upp till XMS 130 utan att bryta din budget. Jag kommer köpa nån hardtail därifrån, förmodligen cube :)

Ja jag har kollat runt mkt på CUBE och inte läst något negativt.. det är väl mer att man måste beställa.. hade varit skönt med personlig service om det skulle kångla sen.. plus att man gärna vill provcykla och få rät storlek.. men jag ska se om jag hittar någon som säljer cube här i närheten där man kan testa.. dem är dessutom snyggare än specialized..:)
 
Ja jag har kollat runt mkt på CUBE och inte läst något negativt.. det är väl mer att man måste beställa.. hade varit skönt med personlig service om det skulle kångla sen.. plus att man gärna vill provcykla och få rät storlek.. men jag ska se om jag hittar någon som säljer cube här i närheten där man kan testa.. dem är dessutom snyggare än specialized..:)


Ja, att testa cykeln innan är ju ett stort plus :) Men det finns Svenska återförsäljare lite varstans. Du kom ifrån Ängeholm med omnejd såg jag i en annan tråd, samma här. Tror det finns en återförsäljare i Munka-ljungby som säkert kan plocka hem en cykel för prov åt dig.
 
Jag ska provcykla några olika men just den här modellen är det i stort sett ingen som har inne. Sportson kunde ta in 2012:an, den kostar 15 000 kr men kunde få den för 12 000.
Jag kollar mycket på CUBE nu, frågan är om man får en bättre cykel för dem pengarna? Trots rabatten på mykan..
Vad är priset på Cube:n? De senaste åren har Cube blivit allt mindre prisvärda, förr låg de i klass med Radon, som är något av måttstocken för prisvärdhet men nu är Cube ofta ett par-tre snäpp dyrare alt. sämre utrustade. Fortfarande får man dock mer bang for the buck jämfört med t.ex. Trek, Spec, Scott m.fl.

Canyon är ett annat märke som har intressanta hojar. Du kunde få Myka för 12k, hos Canyon får du en sån här för samma peng: http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3025#tab-reiter2 Och förstås en ännu bättre om du närmar dig ditt budgettak på 15k.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pelle S STULEN Specialized Pitch Pro Fsr 2011 Mountainbike 0
Specialized Stumpjumper FSR Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.