Det här var ju riktigt kul

Jag har funderat ett tag (flera år) på att skaffa en MTB. Det verkar ju kul att köra på stigar och jag gillar ju att vara ut i naturen. Med cykeln kommer man ju lite längre än till fots och får se lite nya platser och så vidare.

Idag så gjorde jag äntligen slag i saken och köpte en MTB som annonserades på blocket. Nästan helt ovetande om vad jag köpte, men lite tips har jag snappat upp här på Utsidan och på andra forum, så det kändes helt ok.

Ikväll blev det prmiärtur. Rackars vad kul det var. Jag körde en runda på grusvägar och stigar, vilken känsla att flyga fram i naturen. Upplevelsen var över mina förväntningar. Jag vill ut igen, men nu ska jag sova.

Ville bara dela med mig av denna min upptäckt, som ni som läser det här redan själva har insett; Att cykla MTB är ju riktigt kul! :)

Det har under turen såklart poppat upp ett antal frågor och funderingar kring det här med MTBing, men tar vi en annan gång.

God natt
 
Va kul! Jag kan tänka mig exakt hur du känner dig!
Cyklade för första gången mtb för inte så länge sen, och helt sjukt vad kul det var!! :D men sen knappt en vecka senare blev cykeln stulen :((( och nu sitter jag här varje kväll och önskar inget hellre än att ge mig ut och cykla igen..
 
Vänta bara tills du susar fram på kalfjället, kombinationen av cykeln och naturen och utsikten...då är man biten :)
 
Nyss hemkommen från tur nummer två.Lika kul idag. Lite träningsvärk i magmusklerna...

Fjällen måste vara underbart. Jag brukar åka upp och vandra i fjällen varje år. Har du något bra tips på fina nybörjarfjäll?
 
Nyss hemkommen från tur nummer två.Lika kul idag. Lite träningsvärk i magmusklerna...

Fjällen måste vara underbart. Jag brukar åka upp och vandra i fjällen varje år. Har du något bra tips på fina nybörjarfjäll?

Körde mina första MTB-turer för nästan 20 år sen. Sen hade jag ett uppehåll och började köra aktivt igen -06. Det är forftfarande lika kul!

Jämtlandstriangeln är snäll om man vill prova fjällcykling, men där är lite mycket snö än så länge. I helgen blir det nog till att reka lite nya stigar kring Vålådalen.
 
En av de lättaste och även roligaste i min smak är Storulvån-Gåsåns vindskydd, 3 mil t/r, 100 meter höjdskillnad så roligt nedfför tillbaka men lätt cykling upp till Vindskyddet också. Perfekta single-tracks och i princip inga rötter och stenar.

Även Storulvån-Lillulvåtjärn är riktigt bra förutom en bit från början där mycket uppför och stenigt, men sen öppnar det upp sig och är superfina leder.

I Vålådalen finns också bra turer, t.ex till Blanktjärnarna, Stensdalen (1 mil sen tillbaka) och sen Bäverkroken från Vallbo.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.