Roslagsleden är ingen cykelled.

Jämför man sen stigen med t ex Tyresta, där jag vet att väldigt få cyklar, så tycker jag verkligen inte att stigarna där är speciellt mindre slitna... det ser som sagt dock lite annorlunda ut. Mtb ger som flera är inne på snäppet större slitage där det är blött och mjukt, men på många andra ställen, hävdar jag, mindre än vandring

Jag tycker att Lida är ett föredöme för svenskt naturliv, alla får plats där, där samsas löpare, skogsmullar, skidåkare, utförsåkare, skridskoåkare, fågelskådare, badare, orienterare, vattenskidåkare, golfare, grillare, mtbcyklister, crosscyklister, fiskare.... Etc etc... Det är t o m cykelskyltar (det är alltså tillåtet) uppsatt bredvid löpspårcentralen. Ett skönt bevis för att det finns lite tolerans kvar och att de allra flesta som gillar att vara i naturen, kan få vara det.

Jamen, i Tyresta så är det förbjudet att cykla utom på grusvägen, trots detta har dom problem med att MTB cyklister kör sönder de stigarna som t ex går över brandområdet. I den östra delen snitslar MTB-folket rakt genom skogen och kör på någon vecka upp helt nya stigar och i de sankare partierna är det rejäla diken sedan.
Så vad jag vet så undviker cyklisterna i Tyresta stigarna som är frekventerade för det är förbjudet, men de gör nya egna i nationalparken eller använder de som ligger lite avsides.

Att slitaget på de markerade stigarna där massor med folk går är betydande är ju med i beräkningen, man styr ju besökarna dit. Skogen vid sidan av stigen är helt utan andra stigar än djurstråk i Tyresta, och det är där svårt att hitta något ställe där man skulle bli lerig, men vid Lida är ju terrängen snart mer stig än skog, så jag tycker att det kan vara bra att ha lite olika typer av områden med olika slitage, så inte allt blir lera eller grusad led.
 
I den östra delen snitslar MTB-folket rakt genom skogen och kör på någon vecka upp helt nya stigar och i de sankare partierna är det rejäla diken sedan..

Imho, som säkert framgått ;) så ser jag inte något större problem med att samsas på stigarna. De är redan "förstörda", och för att skydda känslig terräng från fot/hjulslitage så sätter man upp spänger...

Att cykla mtb "rakt igenom skogen" tror jag inte på, det är inte speciellt kul eller lätt, och dessutom så riskerar du skador, på både hoj och dig själv. Att köra upp stigar på nån vecka låter rätt så osannolikt.

Fö så har jag hört att de som ansvarar för Tyresta är öppna för idéer kring mtbslingor. Det är kanske detta arbete du stött på?
 
Imho, som säkert framgått ;) så ser jag inte något större problem med att samsas på stigarna. De är redan "förstörda", och för att skydda känslig terräng från fot/hjulslitage så sätter man upp spänger...

Att cykla mtb "rakt igenom skogen" tror jag inte på, det är inte speciellt kul eller lätt, och dessutom så riskerar du skador, på både hoj och dig själv. Att köra upp stigar på nån vecka låter rätt så osannolikt.

Fö så har jag hört att de som ansvarar för Tyresta är öppna för idéer kring mtbslingor. Det är kanske detta arbete du stött på?

Jag har talat senast för någon månad sedan med personalen, de uppgav att det var problem med MTB, ffa över brandfältet, och generellt att de cyklar där de inte får. Speciella slingor kan ju vara ok fast det lät inte så på personalen just då. Men kolla skogen runt Högsta och Gladö där crossåkarna får köra i sitt område, och hur väl det (inte) respekteras vida runt det tillåtna. Ger man lillfingret tar dom handen. Om dom redan nu med förbud uppfattar det som ok att cykla där så lämnar det ju ny möjligheter att misstolka om det sedan blir delvis tillåtet, tyvärr. Jag tycker liksom du att man visst kan samsas, men då gäller det ju att man åtminstone följer de regler som finns för hur man skall samsas.

Jo, från 0 till uppkörd stig rakt genom skogen kan jag ge några exempel på från Tyresta, ett par km som delvis går på naturliga (tidigare) småstigar, men också lång sträcka "rakt på" genom sankt och skog. Det kom på någon vecka eller så i början av sommaren. Om dom skadar hoj eller sig själva vet jag inte men dom gör nya hjulspår i marken regelbundet så den används återkommande så dom och hoj har nog överlevt turen, och marken skadas i alla fall. Visst är det imponerande att det går att cykla så, men det ser trist ut när man kommer igenom orörd skog och hittar skadorna.
 
Att cyklister inte sköter sig och kan hålla sig till stigar är riktigt surt då det förstör för oss andra, som faktiskt håller oss till vedertagna stigar och leder. Människor som inte sköter sig finns det gott om... Även bland vandrare, löpare, hundägare, etc etc...
Finns det anledningar till att förbjuda att cykla, som tex i tyresta, eller Tiveden, ja då får man respektera det, samtidigt så kan jag tycka att alla de ingrepp man gör i naturen för att kunna färdas utan miljöpåverkan till fots, borde kunna innefatta även cykling... Ibland är det spänger, broar, räcken, kättingar och allt möjligt utmed lederna, så att själva naturupplevelsen nästan försvinner.....
 
Att förebygga skador

Jag kan säga så här:
När jag blev etappansvarig för etapp:5 på Sörmlansdleden så var det ganska vått. Många ställen var uppkörda av både cykel och motorcykel. Vissa ställen var extremt illa. Det var bara ett enda brett dyhål på 5x5 meter t.ex.

Vad jag gjorde var att göra små förflyttningar av leden några meter i sidled där marken låg en aning högre upp eller dit underlaget var hårdare.

Men det gick inte överallt.
På vissa ställen var vi tvingade att bygga spänger dels för att man överhuvudtaget skulle kunna ta sig fram & dels för att skona underlaget.

MTB åkning är här för att stanna (ibland undrar jag om vissa tror det är en fluga som snart går över).

Vi måste kunna samsas i skogen, jag anser att det blir för stora skador i skogen om man ska först ha en vandringsled och en MTB led precis i närheten.
Det är bättre att anpassa leden för båda på vissa ställen kommer just det innebära att leden kommer bli bredare och att det kommer bli en spång för vandrarna att gå på när det är blött men som inte MTB åkarna kommer att åka på när det är torrt.

Tyvärr så fanns inte det synsättet på Sörmlandsleden. Där är det mycket av att sätta spängerna med så brett mellanrum att det inte går att cykla på dom, vilket i sin tur ger mer skador i naturen då de cyklar brevid istället.

Jag ville bygga betydligt mer spångar när jag var etappansvarig på 5:an men mötte stort motstånd från Sörmlandleden.
Idag när jag går på just dessa ställen så ser det hemskt ut. Det små groparna har blivit stora vida då folk har tagit sig mer och mer runt och gjort allt betydligt större De ställen jag ville spånga men inte fick ser idag ut som de vi var tvingade att spånga på min tid.

Men det görs inget längre tycker jag och skadorna i naturen blir bara större och större.

Jag tycker att Sörmlandsleden och alla andra organisationer borde ha ett större ansvar att förebygga skador i naturen än att bara ha i uppgift att underlätta för folk att ta sig ut i naturen.

Alla har ett ansvar att skadorna på naturen ska inte bli för stora och de flesta tar detta ansvar, men det finns även andra både MTB åkare och vandrare och de skador de ger upphov till är oftast de som syns och folk blir upprörda av.
 
Min fråga gällde tips på fina leder.

Sörmlandsleden har många sträckor som är fina att cykla.
Södertälje - Mölnbo är en personlig favorit.
Hammarbybacken - Handen är en klassiker.
Handen - Sameslingan/Paradiset - Handen är riktigt rolig.
Handen - Östertälje(?) har jag för mig är skoj också...

I Sicklaskiftet och Hellasskogarna finns miltals med stigar i värdsklass.
Här finns fler och fler turer inlagda: Turtips

Lite film som delvis är filmad på Sörmlandsleden och i Hellas:
http://vimeo.com/38891950
 
Sörmlandsleden har många sträckor som är fina att cykla.
Södertälje - Mölnbo är en personlig favorit.
Hammarbybacken - Handen är en klassiker.
Handen - Sameslingan/Paradiset - Handen är riktigt rolig.
Handen - Östertälje(?) har jag för mig är skoj också......]

Stort Tack, Jonas P, för konkreta förslag. Stort Tack.

Anette..
 
Jag har bara erfarenhet av Roslagsleden från Danderyd upp till Domarudden. Roslagsleden är bitvis väl upptrampad, dvs stenar och rötter ligger blottade och det krävs ganska bra teknik för att få flyt. När det är blött i skogen blir det ännu trixigare.
Jag har cyklat på Roslagsleden sedan mitten av -90 talet, men jag tycker inte att leden har blivit sönderkörd trots ökat cykeltrafik. Hästspåren som korsar leden på några ställen brukar skapa de värsta lerpölarna.
Hur det ser ut längre norrut vet jag inte, men jag föreställer mig att det är färre vandrare och cyklister där.
 

avslutad210712

Gäst
Vad är problemet - asfaltera ALLA leder så även inlinesåkarna kan ta sig ut i skogen. Varför skall vi hindra dem från att komma ut i naturen?
 
Sörmlandsleden har många sträckor som är fina att cykla.
Södertälje - Mölnbo är en personlig favorit.
Hammarbybacken - Handen är en klassiker.
Handen - Sameslingan/Paradiset - Handen är riktigt rolig.
Handen - Östertälje(?) har jag för mig är skoj också...

I Sicklaskiftet och Hellasskogarna finns miltals med stigar i värdsklass.
Här finns fler och fler turer inlagda: Turtips

Lite film som delvis är filmad på Sörmlandsleden och i Hellas:
http://vimeo.com/38891950

Kom på lite till. Eftersom du börjat i Roslagen kanske norra sidan stan är intressantare? Jag har inte så bra koll där. Men på Bogesundslandet finn några markerade leder som är roliga att cykla. Sök i forumet på happymtb så får du nog träff på någon ride report med gps-spår.
Ursvik i Sumpan är kul som snabb kvällsrunda men alldeles för kort.
Många gillar Järvafältet men jag har aldrig hittat tillräckligt mycket intressanta stigar där för att tycka att det ska vara värt besväret.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Thompaa Varför svarar ingen... Mountainbike 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.