Roslagsleden är ingen cykelled.

Vissa

stigar t ex på hällmark eller grusade vägar/stigar fungerar utmärkt för mtb-cyklister och vandrare att samsas på. Men kärr och svackor som blir bäckfåror vid regn är mindre lämpliga för cykling.

Jag vill inte reglera i onödan utan undrar om det finns bra exempel på parallella leder för cyklister och vandrare i frekventerade områden.

Det kan vara OK att cyklister tar sig förbi dylika ställen när de leder eller bär cykeln då sliter de inte mer än en vandrare men när cyklisterna kör med högsta möjliga fart genom blöta partier så blir det med vattnets hjälp rätt störande gyttja och erosion.

Thure
 
Skönt att Roslagsleden skrämmer bort cyklisterna. På Bohusleden är flera etapper helt sönderkörda av egoistiska cyklister. Stora lerspår, avskavda rötter och uppriven mossa.

Runt Uddevalla sitter det en skylt att cykling är förbjuden, jag hoppas detta fenomen sprider sig och att till slut cyklar innefattas i terrängkörningslagen.

På allvar? Du måste verkligen ta fel på mtb och mc... Jag har cyklat, sprungit och vandrat på stigar som delas lika av vandrare, löpare och mtb/cyklocrosscyklister, i över tjugo år nu, och det du beskriver, tillskriver jag enduro och fyrhjulingarna.

Jag har vandrat och cyklat på många av sveriges leder... att mtb river upp mer än fotgängare, är nonsens. Punkt!
 
Jag har vandrat och cyklat på många av sveriges leder... att mtb river upp mer än fotgängare, är nonsens. Punkt!

Givetvis river en cykel upp mer.

Högre marktryck för det första.

En gående person river enbart upp marken när denne halkar till. En cykel river i princip hela tiden.

En cykel river alltid när den klättrar över en sten eller rot.
 
självklart

Det är klart att cykling sliter mer på vissa ställen än vandring.
Jag vandrar mycket men jag cyklar också.

När man som vandrare kommer till en dypöl eller sankmark hoppar jag över eller tar ett steg åt sidan.

När jag cyklar på samma ställe trampar jag i lite extra för att komma igenom och stänket från det jag river upp syns tydligt bakom mig.

När jag går så river jag inte upp någonting alls.

När jag cyklar så bidrar jag till att dypölen eller sankmarken blir större och efter några år eller ett stort antal cyklister så är det en betydligt större skada än om det bara hade varit vandrare som gått där.

Jag anser att alla har samma rätt till naturen så länge det inte är motorfordon.

Man kan med ganska enkla medel se till att skadorna blir minimla även när leden används av mtb åkare.
Det handlar om att dra leden där marken ligger högre än det blöta stället. Man kan fylla upp stället med sand/sten eller bygga en spång som man även kan cykla på.

Säger man bara att cykling inte ger mer skador än vandring så finns det aldrig något problem & finns det inget problem så behöver man inte göra något.
Det kallas att blunda.
 
man kan ju råka halka till och träffa växeln på cykeln när de viner förbi. det är ju tråkigt om nåt sånt skulle hända när det cyklas på vandringsleder.

det är väl bäst om cyklande håller till på avsedda mtbstigar. det finns där jag bor, de nyttjas friskt och även av mig.
Ps de lederna ser ut som f-n, men det kan ibland göra det roligare att forcera med cykel...
 
Ok, jag kan justera mitt inlägg lite då jag tycker att zzeezz är nära verkligheten. Jag är bara så förbenat trött på diskussionen att mtb förstör så jäkla mycket att det minsann ska förbjudas :/ att vandrarna hävdar sin självklara rätt att det är deras spår som är de rätta och det enda som får slita på vår gemensamma natur.

Men jag vidhåller att markslitaget inte är nämnvärt stort i skillnad jämfört med vandring, ff a inte vandring med packning, det är dock lite annorlunda. Cyklar spårar mer och kängor gör det "gropigare" i mönstret är det lite fastare lera ja då syns sko/hjulmönstret lite mer.... Markslitaget på t ex Kungsleden Tyresta, och Sörmlandsleden, där det är en överväldigande majoritet vandrare anser jag är väldigt stort också, vid surhålen går man också runt och utvidgar hålen... Det trampas upp rätt så rejält, och blir djupare, ju fler som går. Stenar och rötter kommer fram.

Att det är konstant slitage när man cyklar stämmer inte heller, ja visst, hjulet har konstant kontakt, men vid enbart rull så händer det inte mycket med marken, om den inte är väldigt mjuk. Och är den det så blir det märken oavsett.

Som av en händelse så gick jag en mtbled nu i kväll... Gick och tänkte en hel del på denna tråden. Jag är beredd att medge att leden, som i detta fall till 99 % används till mtb och dessutom i stora mängder, ja då kan det bli bitvis rätt så spårigt och inte speciellt "vandringslikt" på stigen. Samtidigt så noterar jag att på vissa ställen så är det knappt något slitage alls, trots samma mängd cyklister. Jämför man sen stigen med t ex Tyresta, där jag vet att väldigt få cyklar, så tycker jag verkligen inte att stigarna där är speciellt mindre slitna... det ser som sagt dock lite annorlunda ut. Mtb ger som flera är inne på snäppet större slitage där det är blött och mjukt, men på många andra ställen, hävdar jag, mindre än vandring

Jag tycker att Lida är ett föredöme för svenskt naturliv, alla får plats där, där samsas löpare, skogsmullar, skidåkare, utförsåkare, skridskoåkare, fågelskådare, badare, orienterare, vattenskidåkare, golfare, grillare, mtbcyklister, crosscyklister, fiskare.... Etc etc... Det är t o m cykelskyltar (det är alltså tillåtet) uppsatt bredvid löpspårcentralen. Ett skönt bevis för att det finns lite tolerans kvar och att de allra flesta som gillar att vara i naturen, kan få vara det.
 
Jag både cyklar å springer i skogen....både på stigar å vandringsleder! Tycker själv inte jag gör nån större skada när jag cyklar! Möter ofta folk i skogen å har märkt att både löpare å såklart cyklister hejar käckt på en...men tyvärr ofta får man möta borde skällsord å svordomar av vandrare! Har tom vid 2 tillfällen möt folk (äldre män) som måttat slag mot mig med vandringsstav när jag i lugn fart passerat dom! Vilket såklart är jättetrisst..tycker vi som har så liknande intressen kunde samsas!
Håller därimot med om att motorcyklar(cross å enduro) inte hör hemma på våra vandringsleder!
Där jag bor har oxå skogsmaskiner gjort otroliga djupa spår (skador) så det knappt går att ta sig fram å då verkar en mtb ev däcksmärken mkt obetydliga!!

/Janne
 
Har tom vid 2 tillfällen möt folk (äldre män) som måttat slag mot mig med vandringsstav när jag i lugn fart passerat dom! Vilket såklart är jättetrisst..tycker vi som har så liknande intressen kunde samsas!
/Janne

Jösses alltså. Mycket ska man höra =)


MTB eller vandrare spelar ingen större roll i praktiken. Där många rör sig på samma yta (en led) blir det slitage, så enkelt är det bara.
 
Jag både cyklar å springer i skogen....både på stigar å vandringsleder! Tycker själv inte jag gör nån större skada när jag cyklar! Möter ofta folk i skogen å har märkt att både löpare å såklart cyklister hejar käckt på en...men tyvärr ofta får man möta borde skällsord å svordomar av vandrare! Har tom vid 2 tillfällen möt folk (äldre män) som måttat slag mot mig med vandringsstav när jag i lugn fart passerat dom! Vilket såklart är jättetrisst..tycker vi som har så liknande intressen kunde samsas!

/Janne

Förlåt Janne det var inte meningen att slå så hårt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Thompaa Varför svarar ingen... Mountainbike 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.