Roslagsleden är ingen cykelled.

Svärje består till 99% av stenskravel Typ. Vandringsleder är anpassade för ett gå på och till fots kan man enkelt forcera stenar men med cykel blir det betydligt krångligare. Mindre skogsvägar, traktorvägar är betydligt enklare att cykla på.

Vill man ut och cykla i terrängen är det bra att börja planera med kartan framför sig. Det kryllar ofta av skogsvägar men dom slutar oftast i en vändplats. Så att får man klura ut vägar att ta sig mellan skogsvägarna. Bitvis kan vandringsleder vara cykelvänliga men det gäller att hitta dessa avsnitt
 

Citat från bloggen ovan "Vi trampar på. Takten är skön tills vi kommer in på sträckningen norr om Sandviken och Gamla Grisslehamn, Då går tempot kraftigt ner. Roslagsleden mellan Gamla Grisslehamn och Grisslehamn, lämpar sig inte för cykel. Det är alltför många sträckor som inte är cyklingsbara, där vi får lyfta, bära och trassla. Det känns inte alls bra att så långa delar av leden inte är tillgänglig också för cyklister (mtb). Underlaget kan därmed också hindra vandrare, eftersom det periodvis kan ses som en väldigt trasslig - "teknisk" - terräng. Nog borde det väl gå att finna bättre stigar för ledens sträckning?"

Varför skulle det vara en självklarhet? (fetstilat)
 
Citat från bloggen ovan "Vi trampar på. Takten är skön tills vi kommer in på sträckningen norr om Sandviken och Gamla Grisslehamn, Då går tempot kraftigt ner. Roslagsleden mellan Gamla Grisslehamn och Grisslehamn, lämpar sig inte för cykel. Det är alltför många sträckor som inte är cyklingsbara, där vi får lyfta, bära och trassla. Det känns inte alls bra att så långa delar av leden inte är tillgänglig också för cyklister (mtb). Underlaget kan därmed också hindra vandrare, eftersom det periodvis kan ses som en väldigt trasslig - "teknisk" - terräng. Nog borde det väl gå att finna bättre stigar för ledens sträckning?"

Varför skulle det vara en självklarhet? (fetstilat)

Nä, man undrar vad skribenten tycker man ska göra åt det? Ska vi anpassa alla vandringsleder så att man kan cykla på dem, eller bara lägga vandringsleder där man också kan cykla. Roslagsleden, liksom Sörmlandsleden, är vandringsleder. Att gå på. Sen finns det en del cykelleder som är anpassade att cykla på. Om man vill ha mtb-leder med cykelvänlig terräng får man väl ordna det då. Att falskt prata om att leden också är jobbig för gående är hyckleri.

Varför anordnar man paddelleder där det finns en massa forsar? Det är jättesvårt att paddla dem med min havsracer. Även de med forskajaker kan ju tycka de svåra forsarna är jobbiga. Därför bör alla forsar röjas för sten...
 
Citat från bloggen ovan "....Det är alltför många sträckor som inte är cyklingsbara, där vi får lyfta, bära och trassla. Det känns inte alls bra att så långa delar av leden inte är tillgänglig också för cyklister (mtb). Underlaget kan därmed också hindra vandrare, eftersom det periodvis kan ses som en väldigt trasslig - "teknisk" - terräng. Nog borde det väl gå att finna bättre stigar för ledens sträckning?"

Varför skulle det vara en självklarhet? (fetstilat)

- Naturligtvis är det inte en självklarhet. Däremot är det glädjande när många olika kategorier människor får tillgång till våra leder. Den del av leden, som vi här cyklade på, är periodvis väldigt trasslig, alltså gåovänlig (& därmed också cykelovänlig). Gåovänligheten utesluter många. Det tycker jag är väldigt synd.

Lev väl.
A..
 
Nä, man undrar vad skribenten tycker man ska göra åt det? Ska vi anpassa alla vandringsleder så att man kan cykla på dem, eller bara lägga vandringsleder där man också kan cykla. Roslagsleden, liksom Sörmlandsleden, är vandringsleder. Att gå på. Sen finns det en del cykelleder som är anpassade att cykla på. Om man vill ha mtb-leder med cykelvänlig terräng får man väl ordna det då. Att falskt prata om att leden också är jobbig för gående är hyckleri.

Varför anordnar man paddelleder där det finns en massa forsar? Det är jättesvårt att paddla dem med min havsracer. Även de med forskajaker kan ju tycka de svåra forsarna är jobbiga. Därför bör alla forsar röjas för sten...

- Skribenten tycker att tillgänglighet är viktigt. Hon finner det viktigt att även människor med orörlighet får tillgång till den fina natur som lederna innebär.

Dina ord om att prata falskt & hyckleri känns jag inte vid. Vi hade en fantastisk dag i en underbar natur - för mig skulle det skapa glädje om den kom många till del.

A..
 
Problemet med det resonemanget är att det ofta krävs ett visst mått av otillgänglighet för att natur ska fortsätta vara natur (i någorlunda opåverkat skick).. Var ska gränsen dras? Ska man kunna köra ut med bil?
 
- Skribenten tycker att tillgänglighet är viktigt. Hon finner det viktigt att även människor med orörlighet får tillgång till den fina natur som lederna innebär.

Dina ord om att prata falskt & hyckleri känns jag inte vid. Vi hade en fantastisk dag i en underbar natur - för mig skulle det skapa glädje om den kom många till del.

A..

Vandringsleder finns det av olika slag. Vissa kräver mer av vandraren och andra är bättre för barnfamiljer och gamla. Det brukar vara ganska väl beskrivet om det är en lätt eller svår led. Om man bara skulle förlägga leder som kan komma "många" till del skulle man ju begränsa möjligheterna för den stora massan som faktiskt kan gå på stenskravel och hala rötter till fin natur. Man kan helt enkelt inte anpassa alla leder till de svagaste, men det ska finnas leder även för dem. Om du läser i beskrivningen går det nog att cykla där det står "lätt". Så kan de som kan gå i tuffare terräng gå där det står "medel" och "svår".

Jag kan inte begära att alla beskrivna paddelleder ska vara anpassade för barnfamiljer med få korta lyft och utan forsar. Men det ska finnas sådana leder så att alla kan komma ut i naturen. Sen ska det också finnas anpassade leder för de som paddlar extrem forskajak. Det ena utesluter inte det andra.

Är det brist på leder för mtb och svagare vandrare i Sverige?
 
Jag önskar er lycka till i den fortsatta diskussionen.

Min fråga gällde tips på fina leder.

Er diskussion är något annat, som jag avstår från att delta i.

Trevlig valborg!

A..
 
Skönt att Roslagsleden skrämmer bort cyklisterna. På Bohusleden är flera etapper helt sönderkörda av egoistiska cyklister. Stora lerspår, avskavda rötter och uppriven mossa.

Runt Uddevalla sitter det en skylt att cykling är förbjuden, jag hoppas detta fenomen sprider sig och att till slut cyklar innefattas i terrängkörningslagen.
 
På flera delar av skånelederna så det likaledes ut i hösas, lerspår och nakna rötter. Tack för gyttjan alla MTBare som har njutit. Ni gjorde min vandring tristare och betydligt skitigare än jag planerat.
Lsts förbud för cykling och mcåkning som inte beivras är en papperstiger.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Thompaa Varför svarar ingen... Mountainbike 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.