Mountainbike i fjällen?

Skaffa boken Kungsleden på Mountainbike av Mirja Andersson, den innehåller ledbeskrivningar och tidsestimat. Om jag minns rätt cyklade hon den på runt två veckor för några år sedan. Nu hittade jag dock inte längre bloggen där hon skrev om turen.

Tio dagar låter möjligt för en erfaren terrängcyklist med god kondition, men någon lugn takt är det knappast. De lopp du beskriver är knappast jämförbara, även om jag inte alls känner till dom. Längs Kungsleden blir det en hel del skuffande av cykel och det krävs en bra körteknik för att hålla riskerna nere.

Jag cyklade mellan Ammarnäs och Hemavan i somras , en sträcka på 82 km, och det tog i ren cykeltid (alla pauser borträknade) knappt femton timmar. I ovannämnda bok blir summan av tidsestimaten för sträckan 18-24 timmar. Jag har dock en hyfsat bra körteknik och kondition (utan att ändå vara en riktig idrottare), men körde med full övernattningsutrustning och mat för tre dagar. Övernattning och proviantering på stugor medger en mera slimmad packning och därmed mera fart. Dock tycker jag nog att det förtar en del av njutningen att ha sådan fart jag hade i somras, men av familjelogistiska skäl kunde det inte undvikas.
 
Jo, jag såg den där och får nog kanske köpa den. Kanske handlar på mig fjällkartorna och börjar drömma mig bort. Jag är van fjällvandrare/ripjägare men är mest nyfiken på hur cyklingsbart det. Blir det cykel så ska jag för ovanlighetens skull inte tälta för att få ner vikten. Tar med tarp eller Jerven-säck som väderskydd för worst case.

Ska klura vidare, inte säkert att semesterdagar räcker till både ev. stugvärdskap och cykling. Vad gäller fysik och teknik så känns det helt OK. Cykelpendlar två mil varje vardag sedan 1½ år och kör MTB på fritiden. Jag undviker led när jag vandrar men har gått en kortare bit Kungsleden vid Kvikkjokk och cyklat kring Abisko nu i höstas. Förutom långa uppförkörningar så kan jag tänka mig att mycket sten kan bli segt för korsryggen. Kommer ganska säkert att uppgradera till en fulldämpad trailhoj. Min befintliga 29er HT tar på ryggen när man cyklar hela dagar, Sthlms-terrängen är faktiskt oväntat rotig, stenig och teknisk jämfört med de kalfjäll jag varit på (Jämtland, Norr- och Västerbotten) så man borde kunna mata på. Men men, vill inte ta mig vatten över huvudet och på pappret blir jag själv så det gäller att inte vara vårdslös.
 
Sthlms-terrängen är faktiskt oväntat rotig, stenig och teknisk jämfört med de kalfjäll jag varit på (Jämtland, Norr- och Västerbotten) så man borde kunna mata på. Men men, vill inte ta mig vatten över huvudet och på pappret blir jag själv så det gäller att inte vara vårdslös.

Nu kan jag bara prata för Jämtland, men där har jag å andra sidan cyklat ganska mycket de senaste åren... Det finns, precis som i Stockholm, mer eller mindre lättcyklade stigar/leder. Mellan Lunndörrsstugan och Vålåstugan är det till exempel mer eller mindre ocykelbart i långa sträckor.
(Det finns en RR på happy)
Bitar av leden mellan Gåsen och Stensdalen var på gränsen till vad vi klarade av.
Vad jag vill säga är att jag inte tror att du kan generalisera. Konsekvenserna av att helt plötsligt behöva 3 gånger å lång tid som planerat kan också bli lite obehagliga i fjällen...
 
Nä, absolut inte. Det var mest därför jag försökte fråga om hur cyklingsbart det är på just Kungsleden och få en uppfattning om det finns blockhav eller annat som innebär långa pushbike eller rentav bära hojen. Jag tycker att det är tråkigt att gå på led men iom att Kungsleden är "The Led" i Sverige så misstänker jag att den är väl upptrampad (där jag gått är det rena E4), inte galna vad och ej heller jättetuff terräng på större delen - men jag kan ha fel och därav frågorna.

Får nog köpa boken. Jag vill påstå att jag är fjällvan och har längre Sarek-turer i ryggen, tältar alltid på höstjakterna i norra Jämtland och bor i tältkåta på februarijakten så jag vet att det kan bli busigt snabbt bara vädret ändras.

Med MTB lär skaderisken öka förutom att man kan åka på cykelhaveri. Försöker också tänka på vad man bör ha med i ryggsäcken utan att blya ner sig alltför mycket. Jag har aldrig trampat av en pedal men frågan är om man ska ha ett reservdäck och en reservpedal (kör ni SPD även i fjällen eller plattisar?) förutom standardkitet (multitool med ekerspännare och kedjebrytare, växelöra, slang, lagningskit, kedjenitar, pump, däckkrängare).
 
Med MTB lär skaderisken öka förutom att man kan åka på cykelhaveri. Försöker också tänka på vad man bör ha med i ryggsäcken utan att blya ner sig alltför mycket. Jag har aldrig trampat av en pedal men frågan är om man ska ha ett reservdäck och en reservpedal (kör ni SPD även i fjällen eller plattisar?) förutom standardkitet (multitool med ekerspännare och kedjebrytare, växelöra, slang, lagningskit, kedjenitar, pump, däckkrängare).

Ja, vid fjälltur försöker i alla fall jag slå av lite på farten och ha lite mer marginaler. Inte kul att bli liggande i timmar i väntan på en ev. hkp. Dock svårt att helgardera sig. Årets sista fjälltur höll på att sluta med en lång promenad när jag vecklade ihop framhjulet strax nedanför Drommens topp i Bydalen i tilltagande snöbyar och -1. Det gick som tur var att banka tillbaka.
Själv kör jag alltid plattisar, men en av dom jag cyklar mycket fjäll med kör SPD. Jag har ungefär samma som du med mig, förutom att jag har kedjelås istället för lösa nitar. Sen är lite allmänna grejer, eltejp, buntband etc bra att ha. Beroende på cykelns konstruktion behöver man ha med ett växelöra. Med min Comencal gick jag inte hemifrån utan...
Däck känns overkill men Liquisole och tandtråd kanske är bra om man får nån större reva?
 
Tackar för input. Däck var pga att jag läste en rysar-RR på Happy där en kille skurit sönder sitt däck ordentligt, undrar om det inte bara var på Triangeln tom, och försökt pula i saker inuti och gaffatejp runt däck och fälg men kunde inte cykla ändå. Skulle vara trist om det händer dag 2.

Man blir lite sugen: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2242608

Hur lirar det uppe i Jämtland i mötet med vandrare? Jag hejar ju på allt och alla men märkte på STF stugvärdskurs att en hel del är rent skeptiska till cyklister ute på fjället. Slitagemässigt är det ju rent nonsens men hur funkar det för er som är ute mycket? Är de flesta positiva och glada?
 
De allra flesta är hur glada som helst. Och förvånade över var man kan cykla. :)
Skulle säga att andelen sura är något lägre än i Stockholm, men de finns förstås även i Jämtland.
Stugvärdarna får väl ta och läsa på lite, STF hyr ju ut MTB själva...
 
Obs, det var inte STF utan ett fåtal jag gick kurs med som var lite skeptiska och tror att lederna ser ut som att någon kört fyrhjuling efter man passerat. Jonas: jag såg i gamla trådar att du hojat NICK en del, jag bor 200 meter från spåret och cyklar bland annat där. Har grejat en del med spårfix och omdragning (sitter med i den löst sammansatta styrelsen).
 
Obs, det var inte STF utan ett fåtal jag gick kurs med som var lite skeptiska och tror att lederna ser ut som att någon kört fyrhjuling efter man passerat. Jonas: jag såg i gamla trådar att du hojat NICK en del, jag bor 200 meter från spåret och cyklar bland annat där. Har grejat en del med spårfix och omdragning (sitter med i den löst sammansatta styrelsen).

Jo, men det var ju det jag menade. De får ta å läsa på lite, är ju kanske inte så bra om nån stugvärd är grinig för att nån kommer på MTB, som hen hyrt av stugvärdens organisationerSTF. Eller om stugvärden klagar på STF:s guide... ;-)
Ja, det blev några varv runt NICK när jag bodde i Duvbo. Kul att du engagerar dig, nån måste ju alltid göra nåt! ;-)
 
Tackar för input. Däck var pga att jag läste en rysar-RR på Happy där en kille skurit sönder sitt däck ordentligt, undrar om det inte bara var på Triangeln tom, och försökt pula i saker inuti och gaffatejp runt däck och fälg men kunde inte cykla ändå. Skulle vara trist om det händer dag 2

http://jarladventures.blogspot.se/2008/08/mtb-jmtlandsfjllen-1st-4th-of-august.html

d.JPG


Been there, done that :) Gott om vassa stenar/klippor i fjällen som river sönder däck. Helt klart ska man undvika de lättaste mtb-däcken utan satsa på de lite grövre med rejälare däcksidor och riv/punka-skydd typ Schwalbee's "snakeskin". Jag gillar själv "Fat Albert" med "Snakeskin" men det finns många alternativ.
 
Ja, vid fjälltur försöker i alla fall jag slå av lite på farten och ha lite mer marginaler. Inte kul att bli liggande i timmar i väntan på en ev. hkp.

http://jarladventures.blogspot.se/2012/08/mtb-jamtlandsfjallen-aug-24th-26th.html

6.JPG


Been there, done that too! :) Tyvärr. Drog hårt i backen i Augusti 2012 såpass att nyckelbenet gick av förutom lite skrubbsår och en hjälm som fick kasseras. Men efter promenad ner till Storulvån blev jag omplåstrad. Man ska ta det lite försiktigt, särskilt när man är trött. Tur jag inte var ensam vilket jag varit på flera tidigare fjällturer med mtb.
 
Been there, done that :) Gott om vassa stenar/klippor i fjällen som river sönder däck. Helt klart ska man undvika de lättaste mtb-däcken utan satsa på de lite grövre med rejälare däcksidor och riv/punka-skydd typ Schwalbee's "snakeskin". Jag gillar själv "Fat Albert" med "Snakeskin" men det finns många alternativ.

Mina snakeskin höll en halv säsong i Jämtland. MountainKing 2 i dyraste utförande klarade sig rätt bra. Maxxis Ardent tog bakdäcket slut på en säsong...

http://jarladventures.blogspot.se/2012/08/mtb-jamtlandsfjallen-aug-24th-26th.html

Been there, done that too! :) Tyvärr. Drog hårt i backen i Augusti 2012 såpass att nyckelbenet gick av förutom lite skrubbsår och en hjälm som fick kasseras. Men efter promenad ner till Storulvån blev jag omplåstrad. Man ska ta det lite försiktigt, särskilt när man är trött. Tur jag inte var ensam vilket jag varit på flera tidigare fjällturer med mtb.

Ouch! Själv har jag kasserat en hjälm på sista spången ner till Storulvån men annars hittils klarat mig från värre incidenter i fjällen....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
statemachine Däck, mountainbike Mountainbike 1
Pol1 Bästa mountainbike elcykeln? Mountainbike 3
aliquerer Mountainbike: Nybörjarresa med guide? Mountainbike 10
peribunkan Hjälp med väredering av mountainbike Mountainbike 6
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
jwflolz Nyinköpt Mountainbike - Missar 2 av växlarna bak! Mountainbike 4
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
PhilipPersson mountainbike kompisar i Gällivare Mountainbike 1
niklaz Billig mountainbike för 82 kg gubbe/kille Mountainbike 30
summit.sdi mountainbike i Canada? Mountainbike 4
Ann-Cathrine Vilken mountainbike för skogsterräng? Mountainbike 12
Jörgen G Mountainbike butik i Helsingborg under 90-talet. Minns någon? Mountainbike 1
Rindmyr Mountainbike i Västerviksområdet Mountainbike 1
lenemingolla hjælp til mountainbike i Malmö området Mountainbike 8
peppepop Mountainbike för långa? Mountainbike 4
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
LillaI Mountainbike event i Finnmarken? Mountainbike 5
shikakui mountainbike andalusien Mountainbike 0
fibbla vättern runt på mountainbike? Mountainbike 6
Bjornd Mountainbike leder i Sthlm Mountainbike 3
jbella Mountainbike Växjö Mountainbike 2
david.nu Vilka "välkända" mountainbike märken? Hurricane bra? Mountainbike 7
Siven Mountainbike Malmö Mountainbike 4
floscharen Mountainbike-köp Mountainbike 3
MartinB Hur är 29 tums mountainbike (Bigfoot) Mountainbike 11
upnorth Mountainbike/Cykelklubbar Mountainbike 3
SAMSare Mountainbike Swapmeet Mountainbike 1
SAMSare Mountainbike-Orientering, hur funkar den? Mountainbike 5
SAMSare SAMS- Sveriges Allmänna Mountainbike Sällskap Mountainbike 9
gosigagurra Mountainbike i Grekland Mountainbike 0
mipr Till Öland med mountainbike Mountainbike 1
adventure_pontus Mountainbike polare sökes....gbg! Mountainbike 1
jmtho Mountainbike i Västerås Mountainbike 5
adjo Mountainbike i Tranås? Mountainbike 1
Rambler Mountainbike i Stockholm? (undrende exil-nordmann!) Mountainbike 5
koma_82 Mountainbike SM 2002 Mountainbike 0
martinmat Mountainbike i Malmö Mountainbike 4
utter Lampa till mountainbike Mountainbike 14
Var är www.funsport.se/mountainbike????? Mountainbike 1
Samir_k87 Cykla genom de svenska fjällen? Mountainbike 15
M-Nilsson Cykling i fjällen? Mountainbike 8
dangermouse Mtb i fjällen Mountainbike 8
elga Cykla i fjällen i sommar Mountainbike 0
bigfish Cykla i fjällen? Mountainbike 17
unisoldier MTB-leder i Fjällen Mountainbike 2
Jokkmokkguiderna Cyckelförbud i fjällen... Mountainbike 45
konakula MTB i fjällen 2003! Mountainbike 6
evsson Mtb i svenska fjällen? Mountainbike 6
Ska du med och MTB:a i fjällen? Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.