Mountainbike i fjällen?

Allt har nog med åldern att göra ! Jag är för gammal för att tycka att MTBn hör hemma i fjällen.
Har nog blivit uppfostrad till att bara vandring skall förekommas i Fjällen.

Jag pratade 2 gånger med naturbevakaren i Storulvån och han sa att i dagsläget med den andel cyklister som finns så är det ingen slitning på stigarna att prata om. Det enda som kan slita mer än vandrare är när man kör brant nedför och låser bakhjulet och därmed drar upp mer lera/jord än en vandrare. Dock är vandrarna hundrafalt fler så de sliter betydligt mer på fjällens stigar än cyklisterna.

Cykla i fjällen är fantastiskt, samma sak med hundspann, snowkite och andra alternativa färdsätt som finns förutom vandring. Så länge man håller sig till de delar man ska vara på och lämnar fjället som man fann det finner jag ingen anledning till att dessa färdsätt skulle förbjudas.

Dock är jag emot att man cyklar utanför de markerade lederna, det är inte bra.
 
Jag pratade 2 gånger med naturbevakaren i Storulvån och han sa att i dagsläget med den andel cyklister som finns så är det ingen slitning på stigarna att prata om. Det enda som kan slita mer än vandrare är när man kör brant nedför och låser bakhjulet och därmed drar upp mer lera/jord än en vandrare. Dock är vandrarna hundrafalt fler så de sliter betydligt mer på fjällens stigar än cyklisterna.

Cykla i fjällen är fantastiskt, samma sak med hundspann, snowkite och andra alternativa färdsätt som finns förutom vandring. Så länge man håller sig till de delar man ska vara på och lämnar fjället som man fann det finner jag ingen anledning till att dessa färdsätt skulle förbjudas.

Dock är jag emot att man cyklar utanför de markerade lederna, det är inte bra.

Han har rätt i att vi inte är tillräckligt många för att göra någon riktig skada på stigarna här uppe än, men jag har redan börjat se tendenserna att man har för brådis för att orka bry sig om hur man cyklar.

Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att tänka lite när man cyklar. Fler borde tänka sig för och följa några enkla rekomendationer:
  • Man sladdar och spinner INTE! Jag gör mitt allra yttersta för att låta bli, även om det ibland misslyckas.
  • Man cyklar PÅ spången, även om det är svårt. Klarar man inte av det eller det inte går för att den är i för dåligt skick eller knasigt byggd så får man gå. Spången är till för att skydda stigen/naturen i mina ögon.
  • Man BREDDAR INTE surhål genom att köra i kanten på dem. Kör genom, cykeln överlever att bli smutsig och det är ett av få tillfällen där vi faktiskt gör mindre åverkan än vandrare.
Jag vill också påpeka att det i mina ögon är handlar lika mycket om att bevara stigen i roligt, cykelbart skick som att "skydda naturen".
Gällande att cykla utanför lederna skulle jag vilja påstå att det är ett ickeproblem, precis som det är ett ickeproblem med slitage av vandrare som går utanför lederna.
 
När jag vandrade Kungsleden kring Hemavan i somras störde jag mig ganska mycket på de ställen där mountainbikeåkarna kört ner i leran och skapat spår som regnvattnet sedan samlades och rann i. Ingen vetenskaplig studie men tillräcklig indicier för mig för att ogilla cyklar i fjällen.

Egna mountainbikespår i vissa områden med lite mindre känslig terräng låter som en bra idé.
 
Cykla i fjällen är fantastiskt, samma sak med hundspann, snowkite och andra alternativa färdsätt som finns förutom vandring. Så länge man håller sig till de delar man ska vara på och lämnar fjället som man fann det finner jag ingen anledning till att dessa färdsätt skulle förbjudas.

Dock är jag emot att man cyklar utanför de markerade lederna, det är inte bra.
Fast alla alternativa färdsätt i fjällen är enbart tillåtet vintertid.
 
Jag har kört mountainbike sedan våren 2012 och hade samma uppfattning som dig. Det enda/värsta man tenderar att se med de "glasögonen" är hjulspår som är särskilt tydliga just i och ur pölar. Det finns undersökningar där man visar att cyklar inte sliter mer än fotgängare. Många med mig är också noga med "don't widen the track"-principen. Verkar inte vara känt bland vandrare som går bredare och bredare och bredare runt surhål.

Jag har dock fortfarande också lite svårt med kite och MTB i fjällen. Det känns fel när andra susar fram och kan göra 6-8 mil om dagen när man själv får slita för 15-20 km med ryggsäck. Känns ovant på något sätt.

När jag vandrade Kungsleden kring Hemavan i somras störde jag mig ganska mycket på de ställen där mountainbikeåkarna kört ner i leran och skapat spår som regnvattnet sedan samlades och rann i. Ingen vetenskaplig studie men tillräcklig indicier för mig för att ogilla cyklar i fjällen.

Egna mountainbikespår i vissa områden med lite mindre känslig terräng låter som en bra idé.
 
Jag ser det som att MTB i fjällen är sitt rätta element. Dessutom en fin chans till att få se mer och andra saker som man inte kunde nå till fots. Respekt för naturen, både vad gäller skräp och skada gäller såklart alltid.
 
När jag vandrade Kungsleden kring Hemavan i somras störde jag mig ganska mycket på de ställen där mountainbikeåkarna kört ner i leran och skapat spår som regnvattnet sedan samlades och rann i. Ingen vetenskaplig studie men tillräcklig indicier för mig för att ogilla cyklar i fjällen.

Egna mountainbikespår i vissa områden med lite mindre känslig terräng låter som en bra idé.

Ja, tänk vad störande spår som inte är ens egna är... Dom där jäkla vandrarna alltså, som mil efter mil har skapat spår som regnvattnet sedan samlats i och runnit fram ;-)

Som du själv antyder, och niklaz skriver så motsäger din reflektion den forskning som har gjorts på området. Mina punkter ovan är i stort tagna från slutsatserna till den studie jag har läste senast.
Just Hemavan är dessutom ett av få ställen i fjällen, tillsammans med Jämtland, där det cyklas i någon märkbar omfattning.

Egna spår kan jag bara se att det finns behov av i områden med mycket hög belastning. Orsaken är då mest att separera hundägare, fotgängare och cyklister, mer än pga slitage. Typ Ursvik i Sumpan där det finns ett dedikerat MTB-spår som underhålls av en förening, NICK. Personligen vill jag cykla samma slinga om och om igen lika lite som jag vill gå samma sträcka gång efter gång, så om man inte ska köra bredvid och göra nya stigar för bara MTB så får vi nog samsas om dom stigar som finns...

Jag ser det som att MTB i fjällen är sitt rätta element. Dessutom en fin chans till att få se mer och andra saker som man inte kunde nå till fots. Respekt för naturen, både vad gäller skräp och skada gäller såklart alltid.

Samma här. Jag hade inte hunnit med mina tre längre turer i fjällen i år till fots.

De jag har träffat ute har verkat odelat positiva om än lite överraskade över min närvaro och framfart. :)
 
H Fler borde tänka sig för och följa några enkla rekomendationer:
  • Man sladdar och spinner INTE! Jag gör mitt allra yttersta för att låta bli, även om det ibland misslyckas.
  • Man cyklar PÅ spången, även om det är svårt. Klarar man inte av det eller det inte går för att den är i för dåligt skick eller knasigt byggd så får man gå. Spången är till för att skydda stigen/naturen i mina ögon.
  • Man BREDDAR INTE surhål genom att köra i kanten på dem. Kör genom, cykeln överlever att bli smutsig och det är ett av få tillfällen där vi faktiskt gör mindre åverkan än vandrare.
Jag vill också påpeka att det i mina ögon är handlar lika mycket om att bevara stigen i roligt, cykelbart skick som att "skydda naturen".
Gällande att cykla utanför lederna skulle jag vilja påstå att det är ett ickeproblem, precis som det är ett ickeproblem med slitage av vandrare som går utanför lederna.

Håller med dig, enkla och fungerande rekommendationer jag försöker hålla också!
 
Jag stör mig inte ett dugg på cyklister i fjällen.

Tvärtom tycker jag det bara är bra om fler kommer ut i vår vackra natur och inser att den faktiskt är värd att skydda och bevara!

Onödigt slitage och dåligt uppförande är naturligtvis inget bra, men de personerna har nog betett sig likadant till fots.
 
Är det någon som har koll på vad hela Kungsleden med mountainbike kan tänkas ta? Trampade runt Lida Loop 66 km på 4h17min och MTB Adventure 65 km på 3h59min för den som har koll på den terrängen. Den korta bit av Kungsleden jag hojade med start från Abisko kändes väldigt enkel i jämförelse men nu handlar det om många mil varje dag. Går större delen att cykla eller finns det blockhav och annat där det är pushbike som gäller?

Jag har knappt googlat något när jag nu skriver men har börjat fundera på ett sånt projekt. Dock klart osäker på om 10 dagar är lugnt/forcerat. Jag kommer förhoppningsvis att jobba som stugvärd i sommar och funderar på om jag skulle hinna med det också (med lite tjänstledigt ovanpå semestern).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
statemachine Däck, mountainbike Mountainbike 1
Pol1 Bästa mountainbike elcykeln? Mountainbike 3
aliquerer Mountainbike: Nybörjarresa med guide? Mountainbike 10
peribunkan Hjälp med väredering av mountainbike Mountainbike 6
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
jwflolz Nyinköpt Mountainbike - Missar 2 av växlarna bak! Mountainbike 4
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
PhilipPersson mountainbike kompisar i Gällivare Mountainbike 1
niklaz Billig mountainbike för 82 kg gubbe/kille Mountainbike 30
summit.sdi mountainbike i Canada? Mountainbike 4
Ann-Cathrine Vilken mountainbike för skogsterräng? Mountainbike 12
Jörgen G Mountainbike butik i Helsingborg under 90-talet. Minns någon? Mountainbike 1
Rindmyr Mountainbike i Västerviksområdet Mountainbike 1
lenemingolla hjælp til mountainbike i Malmö området Mountainbike 8
peppepop Mountainbike för långa? Mountainbike 4
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
LillaI Mountainbike event i Finnmarken? Mountainbike 5
shikakui mountainbike andalusien Mountainbike 0
fibbla vättern runt på mountainbike? Mountainbike 6
Bjornd Mountainbike leder i Sthlm Mountainbike 3
jbella Mountainbike Växjö Mountainbike 2
david.nu Vilka "välkända" mountainbike märken? Hurricane bra? Mountainbike 7
Siven Mountainbike Malmö Mountainbike 4
floscharen Mountainbike-köp Mountainbike 3
MartinB Hur är 29 tums mountainbike (Bigfoot) Mountainbike 11
upnorth Mountainbike/Cykelklubbar Mountainbike 3
SAMSare Mountainbike Swapmeet Mountainbike 1
SAMSare Mountainbike-Orientering, hur funkar den? Mountainbike 5
SAMSare SAMS- Sveriges Allmänna Mountainbike Sällskap Mountainbike 9
gosigagurra Mountainbike i Grekland Mountainbike 0
mipr Till Öland med mountainbike Mountainbike 1
adventure_pontus Mountainbike polare sökes....gbg! Mountainbike 1
jmtho Mountainbike i Västerås Mountainbike 5
adjo Mountainbike i Tranås? Mountainbike 1
Rambler Mountainbike i Stockholm? (undrende exil-nordmann!) Mountainbike 5
koma_82 Mountainbike SM 2002 Mountainbike 0
martinmat Mountainbike i Malmö Mountainbike 4
utter Lampa till mountainbike Mountainbike 14
Var är www.funsport.se/mountainbike????? Mountainbike 1
Samir_k87 Cykla genom de svenska fjällen? Mountainbike 15
M-Nilsson Cykling i fjällen? Mountainbike 8
dangermouse Mtb i fjällen Mountainbike 8
elga Cykla i fjällen i sommar Mountainbike 0
bigfish Cykla i fjällen? Mountainbike 17
unisoldier MTB-leder i Fjällen Mountainbike 2
Jokkmokkguiderna Cyckelförbud i fjällen... Mountainbike 45
konakula MTB i fjällen 2003! Mountainbike 6
evsson Mtb i svenska fjällen? Mountainbike 6
Ska du med och MTB:a i fjällen? Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.