Mountainbike i fjällen?

Man blir ganska förvånad över vilket bröt och stök man tar sig fram med en modern dämpad MTB med, i mitt fall, 29" hjul som är 2,25" breda. Dock så planerar jag inte att fjällvandra med cykel men att bränna av Jämtlandstriangeln på en dag lär inte vara några som helst problem. Väldigt kul!

Har inget med denna film att göra men vanlig fjällhed med sten är inget problem. Myr eller stenskravel blir ju dock mer problematiskt. http://youtu.be/D16mWzi3sCE
 
Just det

Sjukt tråkig inställning och dessutom helt utan belägg.. Kan vi inte hålla gnället på cyklister ur den här tråden? Den smyger sig in i många trådar som handlar om var man kan cykla eller var det finns fina stigar att cykla.
Vadå fjällen till för vandring? Bara för att du vandrar? Är du allvarlig nu?

Nej bara ett gissel med alla vandrare och cyklister när man sitter på sadeln, fjällen skall man rida i, eller hur...
 
Sjukt tråkig inställning och dessutom helt utan belägg.. Kan vi inte hålla gnället på cyklister ur den här tråden? Den smyger sig in i många trådar som handlar om var man kan cykla eller var det finns fina stigar att cykla.
Vadå fjällen till för vandring? Bara för att du vandrar? Är du allvarlig nu?

Om du läser ordentligt så ser du att jag inte bara vandrar utan också cyklar både MTB Och Racer ! Jag har inte gnällt utan tycker bara att det hör inte hemma i fjällen . Snart vill väl enduro förarna också upp till Jämtlands fjällen och köra ! Tycker du att det också skulle gå för sig ?
 
Nej bara ett gissel med alla vandrare och cyklister när man sitter på sadeln, fjällen skall man rida i, eller hur...

Fniss...

Om du läser ordentligt så ser du att jag inte bara vandrar utan också cyklar både MTB Och Racer ! Jag har inte gnällt utan tycker bara att det hör inte hemma i fjällen . Snart vill väl enduro förarna också upp till Jämtlands fjällen och köra ! Tycker du att det också skulle gå för sig ?

Nä, enduro är nämligen olagligt enligt terrängkörningslagen.
Jag läste ordentligt, vilket gör mig ännu mer förvånad över din inställning. Jag fattar nämligen inte varför du inte tycker MTB hör hemma i fjällen? Det hörs ju nästan på namnet att det är just där de ska vara? ;-)
Men motivera gärna din åsikt, den kanske är väl underbyggd och genomtänkt. Men att cyklister skulle förstöra något som du försöker påstå, det är fel
 
@quid: Säger samma som jag sa i det där andra forumet... Snygg RR! Och ja, vilken cykel som gäller är högst personligt.

@niklaz: 29x2,25 är lite smalt. Och de smala däcken brukar ha lite liten luftkammare. Men Ardent i 29x2,5 är riktigt fina att köra omkring i fjällen med. :)
 
Fniss...



Nä, enduro är nämligen olagligt enligt terrängkörningslagen.
Jag läste ordentligt, vilket gör mig ännu mer förvånad över din inställning. Jag fattar nämligen inte varför du inte tycker MTB hör hemma i fjällen? Det hörs ju nästan på namnet att det är just där de ska vara? ;-)
Men motivera gärna din åsikt, den kanske är väl underbyggd och genomtänkt. Men att cyklister skulle förstöra något som du försöker påstå, det är fel

Allt har nog med åldern att göra ! Jag är för gammal för att tycka att MTBn hör hemma i fjällen.
Har nog blivit uppfostrad till att bara vandring skall förekommas i Fjällen.
 
Självklart ska man cykla MTB i fjällen. MTB på asfalt i stan är lika fiffigt som stads-jeep och djungel-frack...
 
Få se om jag får till någon MTB-tur till fjälls. Jag har vänt kraftigt i slitagefrågan efter att ha läst mycket sedan förra sommaren. Nästan bättre att förbjuda vandring med det marktrycket och tendensen att "widen the track" så fort det blir lerigt och upptrampat. En regel inom MTB är just "don't widen the track". Mötte en gube på Upplandsleden som tyckte synd om oss då det var så eländigt med sten och rötter - och vi som just tyckte att det var extra kul just där. Tror många som inte provat på inte hajar hur knepig terräng man fixar med en modern hoj. Grusväg är skittråkigt men det verkar vara vad många tror att man cyklar på.
 
För att vissa är bra bilar? Har en BMW X3 själv och bilen innan en 3-serie som var den sämsta vinterbil jag haft. Låg och tight i hjulhusen = packar snö under och i skärmarna på vintern. Kör så lite sen jag började cykelpendla så jag funderar på att byta bort den men blir svårt att överge 4WD när man en gång haft det.

haha måste hålla med dig :D "stads-jeep"?? va fan ska man med en sån till :p
 
Häftig tur Peter och bra rapport. Tvekade och la ner cykling i Stekenjokk i fredags mitt på dagen på väg upp mot Luleå. +6 grader och 15 m/s kändes väldigt kallt uppe på den exponerade platån.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
statemachine Däck, mountainbike Mountainbike 1
Pol1 Bästa mountainbike elcykeln? Mountainbike 3
aliquerer Mountainbike: Nybörjarresa med guide? Mountainbike 10
peribunkan Hjälp med väredering av mountainbike Mountainbike 6
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
jwflolz Nyinköpt Mountainbike - Missar 2 av växlarna bak! Mountainbike 4
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
PhilipPersson mountainbike kompisar i Gällivare Mountainbike 1
niklaz Billig mountainbike för 82 kg gubbe/kille Mountainbike 30
summit.sdi mountainbike i Canada? Mountainbike 4
Ann-Cathrine Vilken mountainbike för skogsterräng? Mountainbike 12
Jörgen G Mountainbike butik i Helsingborg under 90-talet. Minns någon? Mountainbike 1
Rindmyr Mountainbike i Västerviksområdet Mountainbike 1
lenemingolla hjælp til mountainbike i Malmö området Mountainbike 8
peppepop Mountainbike för långa? Mountainbike 4
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
LillaI Mountainbike event i Finnmarken? Mountainbike 5
shikakui mountainbike andalusien Mountainbike 0
fibbla vättern runt på mountainbike? Mountainbike 6
Bjornd Mountainbike leder i Sthlm Mountainbike 3
jbella Mountainbike Växjö Mountainbike 2
david.nu Vilka "välkända" mountainbike märken? Hurricane bra? Mountainbike 7
Siven Mountainbike Malmö Mountainbike 4
floscharen Mountainbike-köp Mountainbike 3
MartinB Hur är 29 tums mountainbike (Bigfoot) Mountainbike 11
upnorth Mountainbike/Cykelklubbar Mountainbike 3
SAMSare Mountainbike Swapmeet Mountainbike 1
SAMSare Mountainbike-Orientering, hur funkar den? Mountainbike 5
SAMSare SAMS- Sveriges Allmänna Mountainbike Sällskap Mountainbike 9
gosigagurra Mountainbike i Grekland Mountainbike 0
mipr Till Öland med mountainbike Mountainbike 1
adventure_pontus Mountainbike polare sökes....gbg! Mountainbike 1
jmtho Mountainbike i Västerås Mountainbike 5
adjo Mountainbike i Tranås? Mountainbike 1
Rambler Mountainbike i Stockholm? (undrende exil-nordmann!) Mountainbike 5
koma_82 Mountainbike SM 2002 Mountainbike 0
martinmat Mountainbike i Malmö Mountainbike 4
utter Lampa till mountainbike Mountainbike 14
Var är www.funsport.se/mountainbike????? Mountainbike 1
Samir_k87 Cykla genom de svenska fjällen? Mountainbike 15
M-Nilsson Cykling i fjällen? Mountainbike 8
dangermouse Mtb i fjällen Mountainbike 8
elga Cykla i fjällen i sommar Mountainbike 0
bigfish Cykla i fjällen? Mountainbike 17
unisoldier MTB-leder i Fjällen Mountainbike 2
Jokkmokkguiderna Cyckelförbud i fjällen... Mountainbike 45
konakula MTB i fjällen 2003! Mountainbike 6
evsson Mtb i svenska fjällen? Mountainbike 6
Ska du med och MTB:a i fjällen? Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.