Mountainbike i fjällen?

Har tillryggalagt åtskilliga mil på cykel längs kungsleden och trakterna runt abisko utan problem eller gnäll. Ömsesidig respekt gäller väl över allt kan man tycka.

För övrigt heter det ju mountain bike och inget annat. Ser inte varför det skulle vara ett problem att samsas om lederna.
 
Det funkar bra och är det fantastiskt kul att cykla i fjällen. Jämtlandstriangeln som redan nämnts är i stora delar mycket fin. Ett annat fantastiskt fint område är sträckan Hemavan-Ammarnäs. Det blir dock ordentligt brant de sista milen innan Ammarnäs. Annars om du bara håller dig till Hemavan så räcker det långt. Och du kan åka med liften upp.

Har inte cyklat med utgångspunk från Abisko, men tänkt på det flera gånger jag har vandrat i området.

Om ma ska ha ska heldämpat, framdämpat, helstel, spd, plattformspedaler osv är mycket en smaksak. Själv har jag en heldämpad och plattformpedaler med med metallpiggar då jag tycker att vanliga skor utan spd-kloss under känns bättre de sträckor som man kan tvingas gå med sin cykel över steniga partier. Har ett par salomon trailrunning skor som jag tycker funkar ok med mina pedaler. Cyklar relativt lätt. Allt får plats i en 25 L ryggsäck. En extraslang fäster jag under sadeln.

Den eviga frågan huruvida en MTB skulle göra mer skada finns det väl inget entydigt belägg för? Eller har det kommit en ny studie de senaste två åren?

Har hittills inte mött några otrevliga vandrare. Snarast fått förvånade och glada hej och tillrop. Men visst bör man ta hänsyn och sakta in vid möten med vandrare. Kanske stanna upp helt. På samma sätt som mötande hundekipage bör hålla tillbaka sin hund vid möten

Sök på happymtb.org så kommer du finna många fina och inspirerande bilder och reseberättelser från fjällcykling.
 
Snyggt Peter! Man blir sugen..

Jag tänkte ta Högakusten-leden söderifrån någon dag närmaste veckorna.
Bara en kort tur norrut+en tältnatt+tillbaks
 
Någon som har koll på MTB-slingor i sälen? Funderar på att dra dit en långhelg och köra lite XC samt downhill.
 
Vad är njutningen?

Jag vet att det är lite "offtrack" men, varför bära på en malplacerad cykel i fjällen, när man istället kan bära med sig tex. god mat istället?
Själv cyklar jag en hel del i hemtrakterna, både mountainbike och racerhybrid. Jag njuter mycket av denna cykling. I stenig fjällterräng där det nästan inte är möjligt att gå! Aldrig!

Vänligen
LarsÖ
 
Jag vet att det är lite "offtrack" men, varför bära på en malplacerad cykel i fjällen, när man istället kan bära med sig tex. god mat istället?
Själv cyklar jag en hel del i hemtrakterna, både mountainbike och racerhybrid. Jag njuter mycket av denna cykling. I stenig fjällterräng där det nästan inte är möjligt att gå! Aldrig!

Vänligen
LarsÖ

Själv kan jag säga att jag aldrig har varit rädd för att skuffa cykeln genom någon oländig skog eller myr för att kunna binda ihop stigar under mina turer i hemtrakterna, så varför skulle jag vara det om jag far längre bort? Det öppnar ju bara helt nya möjligheter.

Under ovannämnda utflykt bar jag tekniskt sätt inte cykeln annat än över en smal bro och ett litet snöfält. Däremot skuffade jag väl cykeln i kanske sammanlagt fem timmar effektiv tid. I tillägg till det kunde jag cykla i på hyfsat underlag i runt 24 timmar effektiv tid under denna fyra daga långa tur.

Ingen cyklar väl i stenig fjällterräng där det knappt är möjligt att gå. Däremot finns det ju en hel del stigar i fjällen det går att cykla på, och små partier där man måste skuffa cykeln hör väl bara till. Dock krävs det ju att körtekniken och konditionen är i skick.
 
Själv kan jag säga att jag aldrig har varit rädd för att skuffa cykeln genom någon oländig skog eller myr för att kunna binda ihop stigar under mina turer i hemtrakterna, så varför skulle jag vara det om jag far längre bort? Det öppnar ju bara helt nya möjligheter.

Under ovannämnda utflykt bar jag tekniskt sätt inte cykeln annat än över en smal bro och ett litet snöfält. Däremot skuffade jag väl cykeln i kanske sammanlagt fem timmar effektiv tid. I tillägg till det kunde jag cykla i på hyfsat underlag i runt 24 timmar effektiv tid under denna fyra daga långa tur.

Ingen cyklar väl i stenig fjällterräng där det knappt är möjligt att gå. Däremot finns det ju en hel del stigar i fjällen det går att cykla på, och små partier där man måste skuffa cykeln hör väl bara till. Dock krävs det ju att körtekniken och konditionen är i skick.
Jag är medveten om att allting har sin tjusning så klart! Själv gillar jag att vistas på höga höjder och obanad terräng så mycket som möjligt!

hare bra!
LarsÖ
 
Många olika bud när det gäller vilken cykel som föredras i fjällterräng. Måste säga att det ser inte helt tokigt ut med en helstel fatbike. Själv körde jag min heldämpade XC-hoj på några dagsturer i Härjedalsfjällen - funkade bra! Även om det kanske hade känts tryggare med en kralligare AM-hoj när det skulle köras utför fjälltoppar. Helt otrolig natur- och cykelupplevelse var det iaf!

De flesta vandrare vi mötte sken upp i glada hälsningsleenden, men en liten klick (mest äldre män med gigantiska ryggsäckar) såg mer trumpna ut. Oklart om anledningen till det var för att vi kom på cyklar eller om de helt enkelt bara led under vikten av sina tunga packningar...
 

Bilagor

  • mtb aug01.jpg
    mtb aug01.jpg
    72.1 KB · Visningar: 1,123
  • mtb aug02.jpg
    mtb aug02.jpg
    56.6 KB · Visningar: 1,086
  • mtb aug03.jpg
    mtb aug03.jpg
    61.4 KB · Visningar: 1,026
  • mtb aug04.jpg
    mtb aug04.jpg
    66.1 KB · Visningar: 1,051
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
statemachine Däck, mountainbike Mountainbike 1
Pol1 Bästa mountainbike elcykeln? Mountainbike 3
aliquerer Mountainbike: Nybörjarresa med guide? Mountainbike 10
peribunkan Hjälp med väredering av mountainbike Mountainbike 6
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
jwflolz Nyinköpt Mountainbike - Missar 2 av växlarna bak! Mountainbike 4
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
PhilipPersson mountainbike kompisar i Gällivare Mountainbike 1
niklaz Billig mountainbike för 82 kg gubbe/kille Mountainbike 30
summit.sdi mountainbike i Canada? Mountainbike 4
Ann-Cathrine Vilken mountainbike för skogsterräng? Mountainbike 12
Jörgen G Mountainbike butik i Helsingborg under 90-talet. Minns någon? Mountainbike 1
Rindmyr Mountainbike i Västerviksområdet Mountainbike 1
lenemingolla hjælp til mountainbike i Malmö området Mountainbike 8
peppepop Mountainbike för långa? Mountainbike 4
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
LillaI Mountainbike event i Finnmarken? Mountainbike 5
shikakui mountainbike andalusien Mountainbike 0
fibbla vättern runt på mountainbike? Mountainbike 6
Bjornd Mountainbike leder i Sthlm Mountainbike 3
jbella Mountainbike Växjö Mountainbike 2
david.nu Vilka "välkända" mountainbike märken? Hurricane bra? Mountainbike 7
Siven Mountainbike Malmö Mountainbike 4
floscharen Mountainbike-köp Mountainbike 3
MartinB Hur är 29 tums mountainbike (Bigfoot) Mountainbike 11
upnorth Mountainbike/Cykelklubbar Mountainbike 3
SAMSare Mountainbike Swapmeet Mountainbike 1
SAMSare Mountainbike-Orientering, hur funkar den? Mountainbike 5
SAMSare SAMS- Sveriges Allmänna Mountainbike Sällskap Mountainbike 9
gosigagurra Mountainbike i Grekland Mountainbike 0
mipr Till Öland med mountainbike Mountainbike 1
adventure_pontus Mountainbike polare sökes....gbg! Mountainbike 1
jmtho Mountainbike i Västerås Mountainbike 5
adjo Mountainbike i Tranås? Mountainbike 1
Rambler Mountainbike i Stockholm? (undrende exil-nordmann!) Mountainbike 5
koma_82 Mountainbike SM 2002 Mountainbike 0
martinmat Mountainbike i Malmö Mountainbike 4
utter Lampa till mountainbike Mountainbike 14
Var är www.funsport.se/mountainbike????? Mountainbike 1
Samir_k87 Cykla genom de svenska fjällen? Mountainbike 15
M-Nilsson Cykling i fjällen? Mountainbike 8
dangermouse Mtb i fjällen Mountainbike 8
elga Cykla i fjällen i sommar Mountainbike 0
bigfish Cykla i fjällen? Mountainbike 17
unisoldier MTB-leder i Fjällen Mountainbike 2
Jokkmokkguiderna Cyckelförbud i fjällen... Mountainbike 45
konakula MTB i fjällen 2003! Mountainbike 6
evsson Mtb i svenska fjällen? Mountainbike 6
Ska du med och MTB:a i fjällen? Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.