Mountainbike i fjällen?

Finns det några restriktioner mot att cykla mountainbike i svenska fjällvärden? Så länge man håller sig till de leder som finns, borde det väl inte föreligga nåt hinder?

Åsikter och tyckande lär man ju stöta på, men det skulle vara lite kul att ta hojen istället för att vandra.

//Johan
 
Naturvårdsverket sammanfattar: http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Cykling/

Det finns inget allmänt förbud att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men de är anlagda för dem som går eller springer. Därför måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde.
Sen kan det ju vara speciella regler på de leder som går genom nationalparker, där får du studera den aktuella nationalparkens bestämmelser
 
Det kan vara listigt att kolla vilka lokala regler som gäller i fjällen och hemmavid. Äntligen har min hemkommun förbjudit promenad i anlagda skidspår, men det resulterade även i att de förbjöd cykling på motionsspåren.

Den här typen av förbud finner du i "lokal ordningsstadga" för respektive kommun.
 
Undrar om man inte kan riksera att hitta saker i de lokala trafikföreskrifterna också.

Men som bilist lusläser man ju alltid dem då man kommer till en ny kommun:cool:
 
Intressant fråga

Jag har funderat en del på det där med. Måste vara en fantastisk upplevelse att rulla fram längs en bergskam. Har du kolla in något speciellt område?
 
Är det någon som har *fjällvandrat* per cykel? Hur långt tar man sig på en dag? Hur får man med sig packningen? Eller är det alltid dagsturer? Och kan en som normalt cyklar på en standradcykel klara en veckotur eller behövs det mycket mountainbike-träning?
 
Är det någon som har *fjällvandrat* per cykel? Hur långt tar man sig på en dag? Hur får man med sig packningen? Eller är det alltid dagsturer? Och kan en som normalt cyklar på en standradcykel klara en veckotur eller behövs det mycket mountainbike-träning?

Jag har börjat lite smått här i Jämtland.
Hur långt man tar sig beror ju extremt på hur stigarna/terängen ser ut. Är det slätt och snabbt så håller du ju kanske 20km/h eller så, måste du bära/släpa cykel så hade det gått fortare att gå utan cykel...
Jämtlandstriangeln gör man till exempel på en (lång) dag om man står på lite.
Vi körde Storulvån - Sylarna på lördag em och sen Sylarna-Blåhammaren-Storulvån på söndagen när vi gjorde det förra året.

Packning är problemet. Inte kul att cykla med massa prylar. Jag kommer strax få mothugg av Peter som gör tältturer i norra Finland med sin Pugsley... Kolla på filmerna han lagt upp, tokigt fint ser det ut att vara.

Jag ska försöka köra mellan lite stugor och fjällstationer här i Jämtland i sommar. Absolut minimal packning är det som gäller då.

Man bör nog ha kört lite MTB hemma innan man ger sig upp i fjällen. Annars får man nog leda/släpa/bära cykel en hel del...
 
...
Packning är problemet. Inte kul att cykla med massa prylar. Jag kommer strax få mothugg av Peter som gör tältturer i norra Finland med sin Pugsley... Kolla på filmerna han lagt upp, tokigt fint ser det ut att vara.
...

Herrn kallade?

Det går att cykla med packning även i tekniskt krävande terräng, vilket det ofta är i fjällen. Det krävs en minimal packning och kan nog vara svårt att få med mat och utrustning för en hel vecka. I mina hemtrakter har jag cyklat med en heldämpad cykel i mycket teknisk terräng och haft all utrustning i en 30-liters ryggsäck. Mat för mera än några dagar har man svårt att få med sig. En 30-liters ryggsäck kan man ta som ett bra mått, får man allt att rymmas är det inga problem, men behöver man en större ryggsäck så går det ut över cyklingen. För fjällen kan det vara en idé att överväga övernattning i fjällstugor. Då borde det inte längre vara några problem.

Man bör nog ha tränat lite med sin MTB hemma först, annars kanske det inte blir så roligt.

I lite lättare terräng kan man ta en fatbike och sätta packningen på den. Mat och utrustning för en vecka går utan problem, kolla t.ex här.

IMG_S90_6643.JPG


IMG_S90_6769-hd.jpg
 
Det kan vara listigt att kolla vilka lokala regler som gäller i fjällen och hemmavid. Äntligen har min hemkommun förbjudit promenad i anlagda skidspår, men det resulterade även i att de förbjöd cykling på motionsspåren.

Den här typen av förbud finner du i "lokal ordningsstadga" för respektive kommun.

Menar du att cykelförbudet gäller barmarkstid,det verkar mycket konstigt.Varför det?
Vintertid helt naturligt.
 
Cykelförbud i motionsspår är ju ganska vanligt och helt rätt tycker jag. Hastighetsskillnaderna blir alldeles för stora för att samexistensen med ickecyklister ska bli smidig.
På stig är man ju inte så mycket snabbare på MTB än till fots.
I Sundbyberg där jag bodde förut så är det så i Ursvik, men så är också gångtrafik förbjuden på markerat MTB-spår! Föredömlig lösning...
 
Jag har gjort några vändor i Jämtlandsfjällen med Mtb, flerdagarsturer med Tarp eller Tält, samt dagsturer. Rekommenderar heldämpad Mtb samt lättast möjliga packning på cykel/ryggen. Blir roligast cykling då, finns många underbara slingrande utförslöpor som det är synd att förstöra med tung last och stel cykel.

En radda bilder/videos å rapporter här: http://jarladventures.blogspot.se/search?q=Jämtlandsfjällen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
statemachine Däck, mountainbike Mountainbike 1
Pol1 Bästa mountainbike elcykeln? Mountainbike 3
aliquerer Mountainbike: Nybörjarresa med guide? Mountainbike 10
peribunkan Hjälp med väredering av mountainbike Mountainbike 6
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
jwflolz Nyinköpt Mountainbike - Missar 2 av växlarna bak! Mountainbike 4
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
PhilipPersson mountainbike kompisar i Gällivare Mountainbike 1
niklaz Billig mountainbike för 82 kg gubbe/kille Mountainbike 30
summit.sdi mountainbike i Canada? Mountainbike 4
Ann-Cathrine Vilken mountainbike för skogsterräng? Mountainbike 12
Jörgen G Mountainbike butik i Helsingborg under 90-talet. Minns någon? Mountainbike 1
Rindmyr Mountainbike i Västerviksområdet Mountainbike 1
lenemingolla hjælp til mountainbike i Malmö området Mountainbike 8
peppepop Mountainbike för långa? Mountainbike 4
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
LillaI Mountainbike event i Finnmarken? Mountainbike 5
shikakui mountainbike andalusien Mountainbike 0
fibbla vättern runt på mountainbike? Mountainbike 6
Bjornd Mountainbike leder i Sthlm Mountainbike 3
jbella Mountainbike Växjö Mountainbike 2
david.nu Vilka "välkända" mountainbike märken? Hurricane bra? Mountainbike 7
Siven Mountainbike Malmö Mountainbike 4
floscharen Mountainbike-köp Mountainbike 3
MartinB Hur är 29 tums mountainbike (Bigfoot) Mountainbike 11
upnorth Mountainbike/Cykelklubbar Mountainbike 3
SAMSare Mountainbike Swapmeet Mountainbike 1
SAMSare Mountainbike-Orientering, hur funkar den? Mountainbike 5
SAMSare SAMS- Sveriges Allmänna Mountainbike Sällskap Mountainbike 9
gosigagurra Mountainbike i Grekland Mountainbike 0
mipr Till Öland med mountainbike Mountainbike 1
adventure_pontus Mountainbike polare sökes....gbg! Mountainbike 1
jmtho Mountainbike i Västerås Mountainbike 5
adjo Mountainbike i Tranås? Mountainbike 1
Rambler Mountainbike i Stockholm? (undrende exil-nordmann!) Mountainbike 5
koma_82 Mountainbike SM 2002 Mountainbike 0
martinmat Mountainbike i Malmö Mountainbike 4
utter Lampa till mountainbike Mountainbike 14
Var är www.funsport.se/mountainbike????? Mountainbike 1
Samir_k87 Cykla genom de svenska fjällen? Mountainbike 15
M-Nilsson Cykling i fjällen? Mountainbike 8
dangermouse Mtb i fjällen Mountainbike 8
elga Cykla i fjällen i sommar Mountainbike 0
bigfish Cykla i fjällen? Mountainbike 17
unisoldier MTB-leder i Fjällen Mountainbike 2
Jokkmokkguiderna Cyckelförbud i fjällen... Mountainbike 45
konakula MTB i fjällen 2003! Mountainbike 6
evsson Mtb i svenska fjällen? Mountainbike 6
Ska du med och MTB:a i fjällen? Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.