Rätt däcktryck till hybridcykel

Jag skulle vilja ha lite hjälp och synpunkter med att välja rätt däcktryck på min
Nishiki 501 hybrid.

Jag väger ca 60kg och min cykel ca 15kg så säg totalt 75kg. Däcken har dimensionen 42x622 / 700x40c och märkta Min 3,5 Bar, Max 5,9 Bar.

Efter lite googlande hittar jag dessa guider Bicycle tire pressure och PDF-manual som hjälper en räkna ut rätt tryck beroende på vikt och däckdimensioner. Där får jag det till 2,4 Bar fram och 2,8 Bar bak med en 45/55% fördelning.

Det är ju en bra bit under 3,5 Bar som är minsta tillåtna enligt däcktillverkaren.

Jag har alltid pumpat däcken stenhårda till drygt 5 Bar men efter jag läst dessa guider känns det som jag gör fel och kan få bättre komfort utan att tappa allt för mycket fart. Cykeln används oftast till jobbet som är 23km enkel väg varav 4-8km är grusväg beroende på vilken väg jag tar.

Så vad säger de lärda om vilket däcktryck jag bör ha? Jag har en dämpad sadelstolpe, i övrigt är cykeln odämpad.
 
Ökar däckkomprimeringen skall vågen i däcken drivas runt av cyklisten, har du hört en MTB med dubbdäck komma på 2km avstånd och köra förbi dig vet du att förutom värme, produceras ljud i onödan. Allt med pedalkraft.
 
Jag cyklade min vanliga runda till jobbet idag med 3,6 Bar i framhjulet och 4,1 Bar i bakhjulet. Svårt att säga om det gick tyngre då jag hade lite medvind. Däremot kändes det riktigt bra att cykla på tvättbrädan till grusväg då det inte blev lika stötigt och slirigt.

Så min reflektion hittills blir iaf att det är värt att sänka däcktrycket om man ska cykla grusväg. Ska man bara cykla asfalt gör det nog inget med lite högre tryck men till en flugviktare som mig känns 5,9 Bar fel.

Dagens tur

Men diskutera gärna mer, alltid kul att läsa och lära sig mer.
 
Använd tummen

På asfalt och hårdpackad grusväg så har jag så hårt pumpat att jag knappt orkar trycka in däcket någonting mitt uppe på med tummen. När jag kontrollmätt vid något tillfälle, då jag haft tillgång till en mätare, så har det visat sig ligga just runt max trycket för däcket oavsett bredd. Åtminstone med en vanlig handpump är det väldigt svårt att åstadkomma för högt tryck, jag tror att det har med nå't fysikaliskt att göra.

Kör man på löst underlag så är det, som nämnts ovan, lämpligt att släppa ur luft ur däcken för att få bättre kontakt med underlaget.

Högt tryck i däcken är ett mycket bra skydd, eller om man så vill det enda skyddet, mot punkor orsakade av genomslag.
 
har du hört en MTB med dubbdäck komma på 2km avstånd .
Det måste vara ganska öde och stillsammt där du bor om du kan hör en cykel på 2km avstånd :)

Men hjag håller med dig i att på hårt underlag (både grus och asfalt) är mönster onödigt.
Det skapar tom både högre rullmotstånd och sämre grepp!
Läs mer här
http://www.sheldonbrown.com/brandt/slicks.html

Men enl länken så är däcken i det här fallet SCHWALBE CITY PLUS 40-622
som inte är extremt grovmönstrade
18-001-75.jpg


Men de är både onödigt breda och (IMHO) onödigt kraftigt punkaskyddade, särskilt för en 60kg cyklist.

Att onödigt högt däckstryck leder till onödigt högt rullmotstånd (och sämre grepp och många fler nackdelar) även vid asfaltcykling hoppas jag alla håller med om.
Även med smala racerdäck bör man undvika maxtryck, om man inte väger såpass mkt att ngt bredare däck blir bättre.

MagArne:
Eftersom du är såpass lätt och cyklar på väger bör du välja smalare, lättare och snabbare däck.
Då blir din cykling inte bara snabbare och bekvämare utan också roligare.

Bra däck som är både hyfsat punkteringsskyddade, billiga och bra på alla sätt är Conti Gatorskin´.
För dig borde deras 28mm variant fungera bra, se bara till att pumpa dem enl den graf du redan har
Gatorskin_2010.jpg

http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti ultra gatorskin.shtml
(Men det finns förstås många nadra bra däck)
 
Att onödigt högt däckstryck leder till onödigt högt rullmotstånd (och sämre grepp och många fler nackdelar) även vid asfaltcykling hoppas jag alla håller med om.
Även med smala racerdäck bör man undvika maxtryck, om man inte väger såpass mkt att ngt bredare däck blir bättre.

Defintionsfråga. Onödigt högt lufttryck minskar rullmotståndet men inte så mycket att det kan rekommenderas. Men hjulet blir förstås stötigt. http://www.sheldonbrown.com/tires.html#rolling

Thure
 
Tja att höra väl och bo där det är tyst kan ha sina fördelar!

Inrullningen i argument börjar bli självspelande, rullmotståndet på ett stålhjul mot stålskena är lägre än ett halvpumpat gummihjul mot samma stålskena.......
Mina 14 mm däck rullar betydligt längre i varje nerförsbacke jämfört med när 36 mm däck brukas.

Med fjädrad sadelstolpe så blir ju inte däckens främsta uppgift att vara fjädrande luftkamrar, med risk för genomslag utan snarast att överföra trampkraften till vägen och bjuda lågt rullmotstånd.

65 kg ryttare, 15 kg cykel skulle jag föreslå att titta på en lättare cykel till att börja med, det bör betyda vida mer än trycket i däcken.
 
Nej

Onödigt högt lufttryck minskar rullmotståndet
Inte alls, tvärtom som jag redan har skrivit, och visar nedan.

rullmotståndet på ett stålhjul mot stålskena är lägre än ett halvpumpat gummihjul mot samma stålskena.
Men här gäller det cykling på väg, inte på stålsken.
Eller tror du att ett stålhjul på asfalt rullar lättare än ett (optimalt luftfyllt) cykeldäck?

......
Mina 14 mm däck rullar betydligt längre i varje nerförsbacke jämfört med när 36 mm däck brukas.
Nu jämför du äpplen med päron.
Här gällde det inte olika däck, här gällde det trycket i samma däck.

Du har alltså ännu inte förklarat varför maxtryck skulle vara det bästa, enl dig.


Se tex det här testet som visar att på vanliga vägar kan ett onödigt högt tryck på så lite som 2 Bar xtra försämra rullmotståndet >35%!
"above a certain pressure (what I like to call the 'breakpoint pressure' higher inflation pressures make a rider slower for a given power input to the pedals. Adjacent is a simplified schematic representation of this effect. "
6922-medium_tire2.jpg

"this author undertook an experiment "on the road" armed with a PowerTap power meter and a method for determining the Crr"
"The outcome of this analysis is shown in the following plot, which reveals the “breakpoint pressure” for the particular tires tested, with the particular wheel loading, and the particular road surface roughness of this test."
6927-medium_tires3.jpg

http://www.slowtwitch.com/Tech/What_s_in_a_tube__1034.html

Detta med att rullmotståndet minskar hos NÅGOT bredare däck och att då även NÅGOT lägre tryck ger lägre rullmotstånd (på vanliga vägar) har varit kännt sedan åtminstone 80-talet.
Men varför det ännu inte riktigt har slagit igenom vet jag inte.

En förklaring kan vara att smala hårt pumpade däck KÄNNS snabbare.
När man cyklar fortare snurrar hjulen fortare (duh!), det gör att vibrationerna man känner får en högre frekevens.
Med smala hårt pumpade däck får man en liknande känsla.
Därför väljer många som enbart går på känsla smala hårt pumpade däck, trots alla nackdelar.
Den som säger:
"Vadå tester? Jag känner ju vad som är snabbast!"
Har alltså 'lurat' sig själv.

Vilka däck och vilket tryck bör man då använda?
Det beror förstås på, men om man väljer däcksbredd enl nedan, som trådstartaren länkade till redan i 1a inlägget, så att man hamnar på ett MAXtryck på 6-8 Bar så är man inte helt fel ute
D%C3%A4ckstryck.png

http://www.vintagebicyclepress.com/images/TireDrop.pdf
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LonelyWolf Hybrid , kommit rätt? Mountainbike 1
MarkusF Däcktryck Mountainbike 2
Kogoyo Åre - var till kalfjället? Mountainbike 8
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
RedBreather Spår till GPS/Smartphone Mountainbike 1
l_udde Remote kit till ROCK SHOX Ario RL för Scott twinloc Mountainbike 0
viggrun CykelVasan 2014 - time lapse från start till mål Mountainbike 11
thureb Treriksröset till Grövelsjön I dagens DN Mountainbike 3
Enzym bygga om en vanlig cyckel till ihopfällbar Mountainbike 10
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
hassex Pimp från 3 till 2 speed Mountainbike 5
hassex Pimpa min bike från 8 speed till 9 speed Mountainbike 5
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
4623 Kärra till fulldämpat? Mountainbike 6
kalle111 Kassett och kedja till nishiki 301 Mountainbike 4
CajsaNilsson 2 hardtail MTBer stulna i Umeå natten till 15e maj Mountainbike 0
Fotoroger Bästa vägen till Pältsa Mountainbike 1
froilan Bromshandtag till Shimano XT läcker olja Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
MagArne Fjädrande sadelstolpe till stel hybrid Mountainbike 7
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
Aldrin MTB till 11 åring Mountainbike 3
Frida1 Hjälp till cykelköp! Mountainbike 6
nertus Bromsbelägg till Avid BB7 Mountainbike 3
Jozii Mtb till bruk i Göteborgs skogar Mountainbike 13
MonicaKa 9-delat reglage till 8-delat baknav? Mountainbike 11
enghult Till&från-jobbetcykel sommar + vinter Mountainbike 18
EasyRider Passar pedalen till skon? Mountainbike 6
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
nermander Damasker till dämpare? Mountainbike 9
greenjuice Vad krävs att byta till Singlespeed Mountainbike 13
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
maslit98 Reservdelar till Rock Shox Indy SL Mountainbike 2
fredrik_h Hjälp med att finna Rep. ställ till min mtb Mountainbike 2
jöran Kartfodral till cykel Mountainbike 5
XmadiceX Olja till kedjan? Mountainbike 30
klingeborn Lift till Finnmarksturen från Uppsala Mountainbike 0
eliljendahl samåkning gbg-sthlm till 08xc Mountainbike 3
dabac Slicks till MTB - dimensionens inverkan Mountainbike 25
Klassebasse Great Divide: Kanada till Mexico Mountainbike 9
Drifter Vilket är bästa smörjmedlet till kedjan? Mountainbike 5
mackan42195 MTB-Tjej till Åre Extreme Challenge Mountainbike 0
thomalin Cykelställ till bilen... Mountainbike 12
Jonik Cykelväskor till mtb Mountainbike 12
drifted jump till biken? å vilken bike e bäst? Mountainbike 8
Mathew Förvaring av batteriet till Mirage X (över sommaren)? Mountainbike 3
xnation Webbadress till Alesa Mountainbike 0
Mathew XT bromshandtag till Giant MPH-3 skivbromsar??? Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.