Bästa cykellåset?

Har skaffat mig en lite för dyr(stöldbegärlig) cykel! Vill få tips om ett bra(ej rammonterat) cykellås! Det ska vara SSF-godkännt å helst vara så lätt som möjligt ;)

/Janne
 
Har skaffat mig en lite för dyr(stöldbegärlig) cykel! Vill få tips om ett bra(ej rammonterat) cykellås! Det ska vara SSF-godkännt å helst vara så lätt som möjligt ;)

/Janne

Jag köpte precis ny cykel och ett Abus Granit Futura:
http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ArtikelNr=41206
Är det ej rammonterat?

Det går att sätta på ramen om man vill, det är lite skramligt när det sitter där.
Det är inte helt optimalt men OK.
På gamm-cyckeln har jag ett annat större Abus-lås som låsen fast på fästet men detta låses innan man sätter det i fästet.
 
Jag kör sen ett par år med det simpla konceptet hänglås och kätting, kapat i perfekt längd för att ha runt midjan när man cyklar. Inte ivägen och vikten känns verkligen inte.

Trots att jag kör med en klass 2 kätting (Abus KS 8 eller vad den nu heter) och ett klass 3 Abus granit hänglås, tungt men väldigt smidigt!

Ett varningens ord för "seriösa" hänglås, mitt klass 2 abus plus lås för 250 kr med uppklippt med bultsax (om än det såg ut som dom hade kämpat lite), och cykeln blev stulen.

Sen: Förvara cykeln inne när du är hemma och lämna den aldrig utomhus över natten.
 
Sen: Förvara cykeln inne när du är hemma och lämna den aldrig utomhus över natten.
Jo har den alltid inne! Enda gången jag lämnar cykel är vid 2-3gymträningar under veckan!
1:a gången tog jag med mig mitt MC lås/kedja(klass 3) å låste fast ramen+ hade oxå wirelås genom båda hjulen!
Köpte idag ett både billigt(249:) å bra lås (Protector 500) på CO som i nån tidigare låstest fått toppbetyg!
Tack för era tips förresten ;)

/Janne
 
Jag funderar på att köpa ett SSF-godkänt bygellås (Bumper) från Clas Ohlson (200 kr), men jag undrar hur dessa sitter om man monterar den på ramen och man ofta cyklar på grusvägar och guppiga traktorvägar.

Jag undrar även om det finns något (bra) godkänt wirelås för runt 200 till 300 kr, ett sådant som man kan dra genom framhjul och ram och runt ett träd så att folk inte springer iväg med framhjulet; bygellås har ju nackdelen att man måste stå ganska nära en smalare stolpe eller liknande för att kunna låsa fast cykeln, men jag brukar vara på områden där träd är vanligare än lyktstolpar.
 
Köpte ett rammonterat lås av märket Basta defender RL häromdagen.
E bra finess var att det gick att köpa till en wire som man pluggar in i låset
för att även få möjlighet till fatlåsning kring stolpe/cykelställ.
 
Jag funderar på att köpa ett SSF-godkänt bygellås (Bumper) från Clas Ohlson (200 kr), men jag undrar hur dessa sitter om man monterar den på ramen och man ofta cyklar på grusvägar och guppiga traktorvägar.

Jag undrar även om det finns något (bra) godkänt wirelås för runt 200 till 300 kr,

Hej igen ringde Folksam för säkerhets skull för att kolla om Protector 500 var godkänt av dom!
Men icke det stod inte på Folksams lista över godkända lås! Åkte då ner till Clas Ohlson igen å då sa dom att det var någon som "lurat" deras inköpare om att det var godkänt,det skulle nu plockas bort!!!!!!
Fick "byta" till Bumper som är godkänt av SSF å av Folksam!
Ps tror inte det finns något wirelås som är godkänt!

/Janne
 
Frågan är väll vad man skall ha låset till, för att ställa cykeln nere i källaren över natten är en helt annan sak än att låsa den nära ingången till en affär mitt på dagen. Skall man ha cykeln ute eller i ett cykelförråd kan man lika väl köpa en MC-kätting som man sedan låter ligga kvar när man är ute och cyklar under dagen.

Jag hittade förresten en relativt bra test av lås i GP, den testen har gjort så att jag nu troligen kommer att köpa ett bygellås av märket Bumper.

http://www.gp.se/konsument/tester/1.20973-cykellas-07

Så jag tror inte att man kan ge ett exakt svar på denna fråga om man inte vet vad låset skall användas till.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.