MTB pedal, råd & tips?

Visst sker det en del vurpor pga spd men jag tycker man undviker en del också

Jag hävdar att det är dålig teknik om man vurpar för att man inte har SPD. :D Med rätt teknik och bra pedaler/skor flyttar inte fötterna runt på pedalerna oavsett hur mycket cykeln lever om under en. Själv har jag för dålig teknik så jag kör alltid SPD, även när det balanseras på höga kanter: http://grumt.blogspot.com/2008/03/hillklinten.html

Vurpan vid 3:07 i denna film http://vimeo.com/7042473 hade sannolikt haft lindrigare utgång utan SPD, då hade Harri hunnit få av fötterna och kanske kunnat ta emot sig med benen istället för med höften. I reprisen syns tydligt att fötterna drar med sig cykeln in i fallet. Jag fick vrida loss hans sko efteråt då han inte kom loss själv. Harri har kört uteslutande SPD i teknisk terräng de senaste tio åren så det var inte nybörjarotur...

Som jag skrev tidigare, kollar man världseliten inom DH är det ungefär lika vanligt med både SPD och plattform. Kollar man på DH-amatörer är plattform definitivt vanligare.
 
Spd

kräver tillvänjning. Numera så använder jag dubbelsidiga SPD även på vintern och upplever att det kan gå att räta upp cykel bättre i en liten sladd än om jag har plattformspedaler.

Men visst kan man tappa någon tiondels sekund om man vill sätta ned foten vid ett tillbud. Is under skon är inget problem för mig på jobbpendling på vintern men kan nog vara det om man går längre bitar än några tiotal meter vilket säkert är vanligare vid skogskörning.

Thure
 
Erfarenhet av pedaler mtb/racer

Jag provade att köra med enkelsida SPD pedaler men de visade sig vara helt värdelösa då man måste lägga extra energi och koncentration varje gång man måste titta ner på fötterna och kolla att klossarna verkligen "klickar" i pedalerna. Jag bytte då de enkelsida SPD pedalerna till ett par vanliga dubbelsidiga SPD pedaler istället, de enkelsidiga satte jag på racern istället då man nästan aldrig hoppar av och på cykeln på en landsvägscykel som man gör på en mountainbike så fort det blir teknisk terräng... Skulle rekommendera att köpa "eggbeater" pedalerna då de har 4 olika sidor där man klickar fast klossarna och vikten är oftast lägre.

På racern har jag Shimano SPD-SL pedaler, har dock provat lite olika modeller men fastnat för de. SPD-SL har en gul medföljande kloss med flex som man kan vrida 5% precis som på mountainbike pedaler och det finns även en röd kloss som inte har något flex alls, 0%.
De måste man dock vara extra uppmärksam på att inställningen är exakt rätt på båda klossarna då det kan ge problem med knän om inställningen på klossarna är felaktig. Fördelen med de röda klossarna är att om man står upp och spurtar mycket så flexar de inget alls och man får mer kraft i varje tramptag och där också ett bättre rundtramp.
 
Skulle rekommendera att köpa "eggbeater" pedalerna då de har 4 olika sidor där man klickar fast klossarna

Har personligen aldrig upplevt att det skulle vara svårt att klicka i ett par vanliga tvåsidiga SPD (utom när sulan är full av snö då), däremot har många haft problem med att lagren ger upp eller bågarna går av. Verkar vara en del kvalitétsproblem hos CrankBros. Tydligen finns det lagersatser får typ 300,- och proceduren är enkelt. Men varför hålla på med sådant när ingen annan tillverkare tycks ha de problemen...

Andra dåliga aspekter med äggvisparna är att de släpper loss skon om man smäller i pedalen hårt i någon sten, nya klossar sitter fast hårt och man kan inte justera hur hårt man sitter.


"Synd" jag har så många cyklar som redan har Shimano SPD, annars skulle jag byta till Time just för att skorna fylls med snö som inte Shimanopedalerna fixar att skära genom (540/959/647). För mig är det ett stort problem då jag cyklar i skogen fast snön är för djup... I våras skottade jag till och med en stig för DH-cyklandet. :D Polaren har Time och har aldrig problem med snön (eller något annat pedalrelaterat för den delen).

Någon som vill köpa ett gäng begagnade Shimanopedaler dyrt? :D 540, 959 och två par 647 finns...
 
Utan tvekan SPD

SPD är utan tvekan Monutainbikepedalen nummer ett. Själv har jag kört både Wellgo och Shimano och har alltid varit nöjd. Möjligtvis uppfattar jag Shimano som något driftsäkrare i lera och snö.

// Calle
 

Jag håller med!
Har biltemapedaler på pendlarhojen och Shimano på MTBn men funderar på att växla eftersom biltema i det här fallet slår originalet och terrängcykling är mer krävande än att cykla till jobbet. Kan inte tänka mej att cykla utan SPD-pedaler, möjligen är det lite bökigt när det är snö.

Hälsn. BrittMarie
 
Dags att lyfta tråden. Efter 16 år börjar mina SPD 737:eek:r (pedalen som en gång visade vägen) att glappa ordentligt på min MTB. Numera är det lögn att få tag på lösa pedalaxlar till dessa, varför det är läge att byta till nya SPD-pedaler. Då jag har Shimaos SPD-system på flera andra cyklar, så får det bli Shimano här också (annars får det bli en ny uppsättning skog också, vilket blir väl dyrt).

Huvudalternativet står mellan SPD 540 och SPD 770. Pris och viktskillnad är minimal (50 kr respektive 2 gram). Vad rekommenderas?
/Niklas
 
Hoj och välkommen till den leriga sidan! :D

Det finns inga enkla svar när det gäller pedaler.

Plattformspedaler har fördelen att du snabbt kommer av cykeln när det händer något. De som kör hopp och lek kör uteslutande med plattformspedaler. Tittar man på världseliten i DH-cykling är det ungefär 50/50 som kör med plattform medan de andra har någon form av SPD.

När det gäller stigcykling är det rätt vanligt med plattformspedaler, ju stökigare terräng desto vanligare.

Bråttomcyklister som kör långlopp och mer normal stig kör nästan uteslutande med SPD, du får mer kraft och kan dra pedalen uppåt när det går tungt. Ett normalt rundtramp handlar mer om att avlasta pedalen på väg upp än att faktiskt dra, men ibland är det bra att kunna ta i lite extra på båda sidor.

Det viktigaste med plattformspedaler är att de ger bra grepp mot sulan, riskerar skon att halka blir det farligt och du kommer slå upp smalbenet mot pedalen mycket oftare. Satsa på en pedal med utbytbara skruvar som erbjuder fästet, då kan du byta skruvarna när du slagit av dem mot sten i terrängen. Shimano PD-MX30 får ofta bra kritik utan att kosta jättemycket: http://cyclecomponents.com/1/sv/art...tform/shimano-pd-mx30-plattformspedaler-.html Jag köpte sådana till min sambo rätt nyligen.

Med plattformspedaler är skon viktig, du vill ha en styv sula med mjukt gummi. Referensskon är 5.10: http://www.chainreactioncycles.com/Brands.aspx?BrandID=247 Tyvärr finns de bara i butik i Åre vad jag vet, finns tydligen någon klätterfirma i Göteborg där man i vart fall kan kolla storlek innan beställning från Irland.

Vill du gå SPD-vägen kommer du garanterat vurpa ett par gånger för att du inte får bort foten från pedalen när du stannat. Men det hör till. Se till att vara på gräs de första gångerna. :D

CrankBros tycks ha en hel del kvalitétsproblem, många har haft problem med att lagren säckar ihop eller att bygeln går av medan andra kört i många år utan problem. Jag avråder därför från det märket.

Shimano har ett gäng bra pedaler i olika prisklass, se dock till att få den nyare mekanismen som finns på 520, 540, 959 och 647. Den äldre varianten som på 515 fungerar skitdåligt i lera och snö.

Vill du cykla när det är snö på backen går dock även Shimano bort, pedalerna håller sig snöfria men de klarar inte av att skära genom den isskorpa som byggs upp runt klossen under skon.

Återstår då Time, mindre vanligt märke men håller bra och har inga problem med vare sig lera eller snö.


Kombipedaler är faktiskt riktigt dåligt i skogen, du kommer ångra dig. Vill du till äventyrs kunna cykla i civila skor till kiosken är det bättre att satsa på en riktig SPD-pedal med korg runt. De underlättar även när man måste hoppa på cykeln i besvärlig terräng och inte kan klicka i sig direkt. Men de fungerar avgjort sämre än riktiga plattformspedaler. Alla tre märken har minst en sådan modell; Shimano har sin 647, CrankBros har sin Mallets och Time har Z respektive Z control.

Skomässigt till SPD och MTB är det bara att köpa de som sitter skönast på fötterna. Se till att de har en bra gummisula med grovt mönster så du kan gå i terrängen med dem. Plastsulor är halkiga på stenar...


Så vilka pedaler som passar dig bäst är svårt att säga, men kanske har du nu fått lite kött på benen så pass att du kan fatta ett bra beslut. :D

Jag förstår inte riktigt vad som menas med en plattformpedal. Är det en pedal utan något stöd/fäste för rundtramp? Som en traditionell pedal, alltså?
 
Dags att lyfta tråden. Efter 16 år börjar mina SPD 737:eek:r (pedalen som en gång visade vägen) att glappa ordentligt på min MTB. Numera är det lögn att få tag på lösa pedalaxlar till dessa, varför det är läge att byta till nya SPD-pedaler. Då jag har Shimaos SPD-system på flera andra cyklar, så får det bli Shimano här också (annars får det bli en ny uppsättning skog också, vilket blir väl dyrt).

Huvudalternativet står mellan SPD 540 och SPD 770. Pris och viktskillnad är minimal (50 kr respektive 2 gram). Vad rekommenderas?
/Niklas

Då Racerdepån körde samma pris på bägge pedalerna, så fick det bli XT.
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.