Clifford kajak

Blev så nyfiken att jag kände mig tvungen att gå in och titta på clifford kajaks hemsida. Och, ordet paddelfundamentalist nämndes här tidigare. Nog kändes det en smula - ja, fundamentalistiskt det som framgick där. Och - oberoende om vi pratar om paddling eller vilken annan aktivitet som helst - spelar 20, 30 års erfarenhet så stor roll om man inte är benägen att ha ett öppet sinne, ta till sig av andras - alternativa erfarenheter?

Jag menar vem - paddelprofil, skidprofil, seglingsprofil, eller vad det nu handlar om kan göra anspråk på att sitta inne med den absoluta sanningen? Och nog kan man väl diskutera herr Clifford för övrigt. Han driver ett företag i branschen och från en plattform som ägare/instruktör/paddelprofil framför han ett tydligt budskap... Och det budskapet i mina öron kan jag inte tolka på annat sätt än att hans sätt är den enda rätta vägen, enda sanningen, t.o.m. det enda säkerhetsmässigt acceptabla sättet att bedriva paddling på. Vilket i princip är att dissa väldigt många andra företagare, instruktörer, profiler etc. Och nog får man då ha en åsikt om det tycker jag. Även här.

Rickard
 
Med tanke på den verserade debatten var jag tvungen att googla och se vad Clifford-kajak var för nåt...

Jag läste nu bara om hur man skulle tänka när man väljer kajak, och jag tyckte de råd som gavs var ganska bra, och dessutom hyfsat objektiva.
Två av det mer uttryckliga råden var ju tämligen kategoriska, vilken kan ifrågasättas - även om jag rent subjektivt tyckte att det var bra råd (ang material och roder).

I någon mån tycker jag dock att hela det lilla avsnittet inleddes nästan övertydligt med att alla har olika (och i sitt eget sammanhang korrekta) åsikter, och att det viktiga var att man hittar en kanot som svarar mot just ens egna och unika krav och önskemål. Med det sagt kan man ju tycka att köpråden kunde ha varit en aning mindre kategoriska. Å andra sidan är det ju så att var och en kan förstå, utifrån inledningen, att råden är subjektiva och ska värderas just av läsaren.

Jag måste ju säga att jag har läst värre saker, och att det är ovanligt med websidor hos kajakhandlare eller motsvarande som är objektiva i allas ögon. Det är väl snarare så att enbart de läsare som har samma subjektiva färg som den leverantör som skrivit nåt (sobjektivt) tycker att orden är objektiva.

Beträffande t ex roder är det ju oftast så att man brukar tycka att det antingen är bra eller dåligt - även om det naturligtvis är beroende både av anvädningsområdet och hur man själv tycker att nackdelarna med resp lösning verkligen påverkar den paddling man håller på med. Sen finns ju alltid också varianden där man håller på den ena lösningen mest för att man har så begränsad (eller ingen) erfarenhet av den andra lösningen.

Jag tror som sagt att det går bra att hitta ett antal ytterligare instruktörer, handlare och tillverkare som har valt sida i olika avseenden. Vore väl konstigt annars...
 
Apropå erfarenhet...

Här är en text från Nigel Foster, det kanske kan vara intressant att ta del vad en mycket erfaren paddlare tycker. Texten är nerkortad.

"Come join us! it’s easy!

You will love kayaking! It’s an activity that absolute novices can enjoy as much as experts. Choose the right kayak, grab a paddle and you‘re off on an adventure. It’s that easy!

We are all so different, with such varying objectives, tastes and ambitions, skills and comfort levels on the water.

Beginners everywhere and every day head out in droves to explore, exercise and have fun. Once you feel the itch to start developing skills, you can work on edging, bracing, sweep strokes and more by following a book, DVD or a web-site such as kayakpaddling.net. You pick up tricks from your friends, or better still take classes at a club, kayak centre or at a symposium near you.

So while many sports require a lengthy training before you even get to participate, kayaking is easy enough that you can set off on an adventure on your very first day! Launch out onto the water with a smile and a day full of possibilities! It’s a special kind of freedom!

Bring a friend, have fun, be safe!"

Happy Paddling!
Nigel Foster

/Leif
 
Ja, det var väl ytterligare ett exempel på nån som, trots eller tack vare mycket erfarenhet, och med en inledning om olika inriktning och smak sedan ändå (på ett lite inskränkt sätt) prognosticerar "nästa steg" som avser en speciell typ av paddling. Jag kan tänka mig att nästa steg för många kanotister inte alls handlar om "edging, bracing, sweep strokes" även om det naturligtvis kan göra det...

Jag tycker det egentligen är rätt bortkastat att diskutera det här med olika smakinriktningar. Självklart tycker olika personer olika om kanoting, och kommer att fortsätta att göra det. Sen finns det de som ägnar sig åt t ex både roderkajaker och skeddakajaker (eller hur man nu vill indela kanottyperna). Alla verkar inse detta, men ha förbålt svårt att komma ihåg det och sluta tala om att deras variant är den rätta...
Jag antar att det är sånt här tramsigt beteende som i förlängningen leder till krig och konflikter i världen.

Jag tycker att "förebilder" som arbetar med kanoting på heltid borde ta ett ansvar och vara mjukare i sina formuleringar, men "problemet" skulle inte heller finnas om det inte vore för att många så benäget betraktar dessa personer som profeter och företrädare för den rätta läran.
 
Har för mycket att stå i på jobbet för att ge mig in i debatten, och det behövs ju knappast heller även om det kan vara kul! :)
Men hatten av för Mezzner har jag tid att unna mig.

Tjingeling!
 
Det är väl klart att de som vill sälja produkter och tjänster måste vara övertygande? Ifall de har rätt eller fel är upp till köparen att bestämma.
Bästa upplevelsen, bästa värdet.
Tänk vad tråkigt ifall alla kanotåterförsäljare sålde Nordkapp HM, Lendal Powermaster och lärde ut precis samma sak.
 
Ja, det var väl ytterligare ett exempel på nån som, trots eller tack vare mycket erfarenhet, och med en inledning om olika inriktning och smak sedan ändå (på ett lite inskränkt sätt) prognosticerar "nästa steg" som avser en speciell typ av paddling. Jag kan tänka mig att nästa steg för många kanotister inte alls handlar om "edging, bracing, sweep strokes" även om det naturligtvis kan göra det...


Nja jag tror att Anders missuppfattade Nigel lite, mr Foster skulle aldrig säga till dig att du gör fel i att paddla med roder, han är helt enkelt inte den typen av människa. Andemeningen i resonemanget är att fördelen med kajaksporten är att vem som helst kan börja paddla oavsett skills. Sen är det väl inte fel om man tycker det är kul att utvecklas i sin paddling.

I England där Nigel kommer ifrån från början finns det ingen roder/skeddadebatt, vad jag vet så finns den endast här i Sverige och är skapad av ett svenskt företag. Själv paddlar jag lika mycket med roder som med skedda, det beror på vilken kajak jag sitter i, så enkelt är det. Vissa kajaker måste du använda roder och andra kan du köra med skedda eller tom helt utan skedda.

Välkända roderkajaker är tex: VKV, Prijon Seayak, Point 65 Crunch. Välkända skeddakajaker är Tiderace, Valley Nordkapp, NDK Explorer. En kajak som funkar bra utan både skedda eller roder är Rockpool Alaw/Bach. Kajaker där kunden ofta väljer både och är tex. Point 65 XP och X-Lite.

Jag tycker att "förebilder" som arbetar med kanoting på heltid borde ta ett ansvar och vara mjukare i sina formuleringar, men "problemet" skulle inte heller finnas om det inte vore för att många så benäget betraktar dessa personer som profeter och företrädare för den rätta läran.
Ja vi som säljer kajaker har ett ansvar här, håller verkligen med dig, därför finns inte den debatten här hos oss utan vi inriktar oss på kundens behov och vad hon/han vill med sin paddling. Och jag tror att det ofta är så hos de flesta nya kajakföretag som nu profilerar sig på marknaden(och förhoppningsvis även hos de flesta gamla). Väldigt få i branschen lever på entusiasterna utan på den vanlige människan som utan att veta så mycket kommer in och vill ha en kajak.

Mvh,
leif
 
Nja jag tror att Anders missuppfattade Nigel lite, mr Foster skulle aldrig säga till dig att du gör fel i att paddla med roder, han är helt enkelt inte den typen av människa. Andemeningen i resonemanget är att fördelen med kajaksporten är att vem som helst kan börja paddla oavsett skills. Sen är det väl inte fel om man tycker det är kul att utvecklas i sin paddling.

......

Ja vi som säljer kajaker har ett ansvar här, ............ Väldigt få i branschen lever på entusiasterna utan på den vanlige människan som utan att veta så mycket kommer in och vill ha en kajak.

Mvh,
leif

Apropå missuppfattningen så kan det väl vara så att man tolkar olika, men jag citerade ju faktiskt ur det Nigel-citat som du lade in... Det var trevligt att läsa om att det är kul med kajak oavsett kunskapsnivå (det stämmer ju), det jag vände mig mot var att det som beskrevs som nästa steg faktiskt hör hemma i en ganska smal genre av paddlingen - även om man förstås tar diverse styrtag i vilken kajak som helst. Men det är inom en viss typ av paddling som man fokuserar på detta, och gör det till en konst. Jag kan dock hålla med om att det är helt OK att ha funnit sin favoritkanottillämpning och koncentrera sig på den, så länge man inte opponerar sig mot andras sätt att paddla. Det är ju stor skillnad på dessa förhållningssätt.

Jag tror att det stämmer bra detta med "vanliga människor" och som kajakförsäljare så vet du säkert hur fördelningen är. Dock är det ju förstås just dessa kunder som är mest mottagliga för den lite vinklade kajakförsäljarens introduktion och förklaringar. Självklart är det som alltid upp till kunden att värdera detta, och värja sig mot detta, men det är ju synd att det ska vara så. Självklart finns det företag som säljer allt inom kanoting; racers, "grönlandskajaker", "engelska" havskajaker, nordiska långturskajaker, störtloppskajaker osv, men det är ju kanske inte det normala.
(Jag reserverar mig avseende kanotkategorierna ovan, det går förstås att dela in på andra sätt och indelningen speglar inte bestämt min syn på sporten.)

Att det finns olika typer av kajaker och paddling är ju jätteroligt, det tråkiga är bara när någon försöker förringa alla sätt att paddla på som avviker från det egna sättet. Själv paddlar jag på ett sätt mer eller mindre, för det mesta, och tror förstås att det är nåt som många kan ha stort utbyte av, men i grunden finns det ju ett antal förutsättningar som påverkar vad som antaligen passar bäst. Att t ex paddla störtloppskajak i Mälaren känns ju inte rätt... oavsett den personliga smaken...:)
 
I England där Nigel kommer ifrån från början finns det ingen roder/skeddadebatt, vad jag vet så finns den endast här i Sverige och är skapad av ett svenskt företag. Själv paddlar jag lika mycket med roder som med skedda, det beror på vilken kajak jag sitter i, så enkelt är det. Vissa kajaker måste du använda roder och andra kan du köra med skedda eller tom helt utan skedda.

Vilket företag är det?

I USA debatteras det friskt på bl.a. paddling.net. Och att UK inte skulle ha debatt om för/mot roder, fniss.
Vart kommer "Våga vägra roder", "Riktiga kanotister paddlar utan roder" ifrån? Inte är det enbart för att sticka ut lite.

Värderingarna kommer bl.a. från D.H, men även N.F. Inte helt omotiverat, men predikat till alla som paddlar långfärd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
K-Anka Ponton-film av Clifford Paddling allmänt 50
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...