Behövs fler än 7 växlar - EGENTLIGEN?

Det finns väl vissa nackdelar med många växlar. Kassetten bak blir bredare, alternativt måste dimensionen på kedja och kugghjul vara mindre. På en racer borde båda faktorerna vara till nackdel, när det gäller slitage etc. Med rätt utväxlingar skulle jag klara mig med säg 10 växlar. Minsta kransen fram på min cykel (av tre) är helt oanvänd.

Men jag tror helt enkelt att många växlar är en försäljningsfråga. Min son har en kompis som har 43 växlar enligt egen utsaga, och det ger honom viss status... Något liknande fungerar även på vuxna när dom står i cykelaffären, tror jag.
 
Med rätt utväxlingar ....
Men med den vanligast förekommande tekniken så följer vissa begränsningar, och för att få ett hyggligt antal utväxlingar som är jämt fördelade över det önskade spannet så går det åt en hel del olika växlar.
På min MTB som nominellt har 27 växlar så får jag(beroende på hur man avrundar) 15-18 olika utväxlingar som är tillräckligt separerade för att det skall göra någon nytta. Och ja, jag använder alla.

.. klara mig med säg 10 växlar.
Jovisst, har man lite tåligare knän eller kör mera på platten så kan säkert 10 olika utväxlingar räcka långt. Men ska du lösa det med utanpåliggande växlar så behöver du mer är 2 fram och 5 bak.

.. Men jag tror helt enkelt att många växlar är en försäljningsfråga.
Delvis, men inte helt. Det "funktionellt" intressanta är ju dels spannet, dels antalet signifikant olika utväxlingar inom spannet.
Men det är ju stökigare att jämföra, och det lär väl alltid finnas olika uppfattningar om hur många % skillnad som det krävs för att en annan kombination av drev skall räknas som en annan utväxling. Mycket enklare då att bara multiplicera antalet drev fram med antalet drev bak.

Fast jag kan nog tänka mig att runt 20 olika utväxlingar skulle vara konkret användbart på en cykel med bockstyre avsedd att köras i varierad terräng.

.. Min son har en kompis som har 43 växlar enligt egen utsaga,
Visst går det att komma upp i löjligt många växlar, men jag undrar hur han räknar för att få 43...
 
Hej seobserver !
Varför tror du att mina cyklar saknar kedja ? Cyklar som saknar kedja är väl sparkcykel som du säger, enhjulingar med normal höjd samt vissa trehjulingar för barn. Jag har som jag skrev en MTB en racer och en vanlig oväxlad cykel och dom saknar inte kedja !

Junioren
 
skrev i sin utmärkta Cykeln har ni för vana att hålla över 80 i kadens vv ring landslaget. Tror det gäller ännu idag....
//J

FEL! Han skrev "Möjligen kan drevet om 46 tänder bytas ut mot ett på 45 och minsta klingan vara på 15 tänder, om man ska ha mycket packning, eller 13 om man känner att man måste kunna trampa omkring med 42 km/h vid 90 pedalvarv/min. Kontakta cykelförbundets landslagsledare om du brukar få regelbundet och varaktigt utlopp för denna drift."

Jag brukar ha 80 kadens som undre gräns innan jag växlar ner, och ligger gärna på 90-100.
 
Klart att ju fler växlar desstå bättre! Det förstår alla (å många här) som har cyklar mkt på träning eller tävling!
Att kunna hålla samma fina höga kadens oavsett hur brant backe är eller hur lång den är! Man kan inte stå upp hur länge som helst å segdra, man får upp pulsen i onödan+dra på sig mjölksyra!
Att kassetten skulle bli så mkt bredare tror jag inte heller på, för varje ggr vi fick mer växlar(drev) bak ju mindre blev avstånden mellan dreven å kedjan blev bara smalare!
Många har väl upplevt om man cyklar fort(gärna i grupp) att ingen växel är bra! Antingen är den för hög eller för låg!
Tyckte när 10-växlat kom att det var bra sen kom12 å 14 å 16 å nu 20 underbart!
Å som sagt bra kadens ska vara 90-100 :)
Har pratat racer här men på en MTB tycker jag det behövs 30 växlar :)

/Janne
 
Senast ändrad:
Hur fort gick det runt Vättern då ??

/Janne

12:35, är personligen nöjd med det (tränade inte mer än ca 40 mil på cykeln).
Det är klart, med någa mm smalare däck (och "slicks"?) och sprillans nya lager så hade jag nog kapat en timme. Märkte att jag inte kom ikapp vissa cyklister som rullade i nedförsbacke trots att jag trampade...
 
Beror väl på vad man skall ha cykeln till. Själv har jag hmm räkna räkna 21 växlar tror jag och av dem använder jag typ högsta och lägsta, någon gång när jag cyklar med barnen (som har 16" och 21" cyklar) hamnar jag mitt emellan för att inte dra ifrån dem. Jag borde dock lära mig att använda växlarna bättre, då skulle cyklingen säkerligen bli både snabbare och roligare. Funderar på att skaffa mig en kadenssensor till min FR305:a för att ha den som hjällpmedel att hålla en jämn kadens (men fört måste min cykel in för justering, det låter skitskumt på några av växlarna). Men 21 växlar kommer nog aldrig jag ha nytta av men jag ser ju andra som tokväxlar beroende på underlag, lutning mm. och de verkar behöva dem för att få ut det de vill av cyklingen. Helst av allt skulle jag vilja ha en automatväxlad cykel :)
 
Bea!!
Automatväxel på cyklar finns !!
Det tar bara för mycket kraft till växellådan så det är inget bra !!

Junioren
 
Bea!!
Automatväxel på cyklar finns !!
Det tar bara för mycket kraft till växellådan så det är inget bra !!

Junioren

Googlade lite och såg att Skeppshult hade en men det var inte damcykel utan tantcykel :) Det är inte att vara ute och fincykla jag var ute efter. Shimanos växelsystem verkar laddas av dynamo vilket måste göra den aningen mer trögcyklad. Jag får helt enkelt lära mig att använda växlarna istället :)
 
FEL! Han skrev "Möjligen kan drevet om 46 tänder bytas ut mot ett på 45 och minsta klingan vara på 15 tänder, om man ska ha mycket packning, eller 13 om man känner att man måste kunna trampa omkring med 42 km/h vid 90 pedalvarv/min. Kontakta cykelförbundets landslagsledare om du brukar få regelbundet och varaktigt utlopp för denna drift."

Jag brukar ha 80 kadens som undre gräns innan jag växlar ner, och ligger gärna på 90-100.

Tack. Jag rodnar och backar för så står det i mitt exemplar oxså....
//J

(Brukar numera nöja mig med sisådär 85 i kadens. Boken Effictive Cykling rekommenderas till studium... http://www.amazon.com/Effective-Cycling-6th-John-Forester/dp/0262560704
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.