Behövs fler än 7 växlar - EGENTLIGEN?

beror på... på vanlig asfalt i stads trafik känner jag inget behov av mer en 3-4 växlar däremot i skogen är det helt annat. Då det känns som det skiljer mkt mella 9ans och 10ans växel. men om du e nöjd med din cykel så bassar den ju dina behov.
 
Klart man inte behöver 21 växlar.

Mitt problem är att de 4-5 växlar jag oftast använder inte ligger i steg efter varandra. I vissa fall är det stora hopp mellan dem, alltså får jag dras med alla mellanväxlar = 21 stycken totalt.
 
Med MTB självklart

Med mtb cykling i skogen så måste man definitivt ha många växlar (i mitt tycke), finns annars ingen chans att ta sig upp för branta backar med rötter och stenar på, och dom backarna kan komma väldigt hastigt och otippat om man kör i okända marker. Dom kan vara ganska så små ibland men dock omöjliga att ta sig upp för utan en extremt lätt växel, speciellt om man inte har kondition som en elitidrottare. Eller om det är väldigt blött och man kommer till ett "dynghål" då gäller det verkligen att ett väldigt brett register, då blir för tungt omöjligt och det är bara att kliva av och gå i gyttjan och för lätt så slirar det, gäller att hitta rätt utväxling men det lär man sig ganska snart var man ska ligga.

(Tycker Friluftaren)
 
Nu kommer 33 växlade

av flera märken.
Givetvis tillåter flera och tätare växlar att det blir enklare att hålla en jämt hög kadens. Till båtnad för knän och muskelfästen.
Ni som inte ligger mellan 70 och 80 i kadens har antagligen en för tung växet ilagd....;-)
//J
 
Funkade fint att cykla Vätternrundan på en lånad Nishikin från det glada 80-talet (2 drev fram, ca 5 bak). Tror jag använde 3-4 växlar under hela turen.
Cyklar till vardags med en 3-växlad till jobbet, saknar kanske en tyngre på platten vid medvind eller nedförsbacke. Jag har aldrig saknat lättare växlar på de cyklar jag haft.

Ni som inte ligger mellan 70 och 80 i kadens har antagligen en för tung växet ilagd....;-)
50-60 e inte så bra då?
"störst quadriceps vinner!" ;-)
 
Staffan Skott

skrev i sin utmärkta Cykeln har ni för vana att hålla över 80 i kadens vv ring landslaget. Tror det gäller ännu idag....
//J
 
Tror idag att utvecklingen har gått framåt å man ökat på kadensen ngt! Som Lance gjorde som låg på mkt lätta växlar uppför Alperna! Man ligger inte längre å kör på tunga växlar som Indurain å Ullrich gjorde på sin tid!

/Janne
 
Helt underbart

Det är helt underbart vad ingenting kan engagera männinskor! Däremot är det tragiskt när yttrandet överstiger deras egen dumhet. Jag lovar att flera besserwissrar här kör Volvo eller SAAB när det finns Fiat eller Skoda. Förresten kom att tänka på att några av er som ifrågasätter en 27 växlad MTB säkert har fler än en kanal på TV:n. Själv har jag tre cyklar, och använder för tillfället alla av dom med stor behållning. Den oväxlade när jag handlar och åker till kiosken, racern med 18 växlar till och från jobbet (32 km enkel resa) , kom inte och be mig om att använda den oväxlade på den resan. Samt MTB i skogen och när jag ska ha kul med min cykling. Och förresten ni som ondgjorde er över, i er mening, för många växlar. Ni kan byta kanal TV:n nu, det finns fler än ettan !!

Junioren
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.