Behövs fler än 7 växlar - EGENTLIGEN?

Jag cyklar fortfarande på min (9 år gamla) Peak-cykel. En gul 26 tummare med 7 växlar av Shimano. Cyklar både landsväg som motion och skogsbackar/stigar då och då. Jag har ALDRIG känt behov av att ha fler växlar än så. I riktigt tunga uppförsbackar har jag ettan och står upp, funkar bra och ger bra träning. I lätt sluttande backar på exempelvis landsväg använder jag ibland (men sällan) den sjunde och sista växeln. Oftast går det så pass fort då att jag inte vill cykla fortare.

Så vad säger ni? Är det här med 21,26,28, 32 växlar-superpursuitmode-new-stylish-gear-grejen till stor del en fråga om vem som har störst och bäst grejer? Kan ni som har cyklar med fler än 21 växlar ärligt säga att ni använder ALLA växlar?

För visst är det själva stegen mellan man vill åt? En 21-växlad cykel behöver ju inte ha en trögare växel som högsta än en 7-växlad, utan det är ju själva intervallerna där emellan som räknas. Och så pass tajta intervaller som man kan uppnå på en 21-växlad behövs väl knappast?

Jag förstår de som kanske tävlingscyklar eller tränar på väldigt hög nivå, men vi vanliga dödliga som cyklar för att det är kul, motion och för att ta oss till jobb etc. behöver väl knappast så många växlar?

Så skönt att ha en cykel med få växlar, tror jag haft kedjehopp en gång under 9 års cyklande. :)
 

avslutad210712

Gäst
Snart kommer du eller någon annan och säger att man inte behöver en core2duo quad processor med 4GB minne för att läsa utsidan. Inte för att jag har en men om det finns behöver man det :)

Cyklar själv mycket till och från bussen och jag behöver egentligen inte mer än tre växlar för det är asfalt hela vägen. Ärligt talat vet jag inte ens om jag har 18 eller 21 växlar på min cykel. Varför man vill ha många växlar gissar jag är för att man skall kunna köra på samma drev framtill och sen bara använda bakväxeln när man tex cyklar i skogen eller där det är mycket kuperat men jag är ingen cykelexpert så jag gissar som vanligt.
 
Jag är inte heller växelexpert, men trampar dagligen; förr på 0-växlad, numera 7-växlad knarrmodell och är helt och hållet beredda att hålla med den 80-årige gentleman jag pratade cykel med häromåret. Han cyklade bl.a Tour de France på 40-talet, och hävdade att 3-4vxl förslår alldeles utmärkt; man bara "byter kaka" beroende på om det är i "Danmark eller Alperna" man tävlar.

P.s. "Ja-ha-a du... Touren kör man inte på grädde och jordgubbar". Angående en försynt fråga om cykling och doping.
 
Beror på

Det finns stora fördelar med dels täta växlar och dels ett stort växelomfång om man skall använda sina cyklar i ett brett register. Antalet växlar är inte lika viktigt. Täta växellägen är bra om man vill kunna hålla någorlunda lika kadens vid olika belastning, lutning motvind. Stort spann och framför allt lätta växlar är bra i många sammanhang t ex när man cyklar i snö, i terräng, med cykelkärra etc.

Cykling skall vara roligt. Jag trivs med ändamålsenliga cyklar. Jag tycker att 8 egna cyklar är någon sorts minimum.

Thure
 
Innan det satt kransar bak på hjulen hade man ett kedjehjul på varje sida och bytte 180 grader. I går när jag var inne hos racercykelhandlaren hade de inte längre några reservdelar till 6 delade kransar! (Min 25-åriga veteran har 18 växlar.) De flesta hojar som stod utställda hade 20 eller 30 växlar. Hur många av dem som var dubletter orkade jag inte fundera över. Läs gärna S Foresters utmärkta kapitel om växlar i Efficient bicykling, finns säkert på bibloteket eller hos Amazon. Men vad som finns och är möjligt brukar gå att sälja...
Hur många växlar du behöver i verkligheten, avgör du själv!
//J
 
... Är det här med 21,26,28, 32 växlar-superpursuitmode-new-stylish-gear-grejen till stor del en fråga om vem som har störst och bäst grejer? Kan ni som har cyklar med fler än 21 växlar ärligt säga att ni använder ALLA växlar?
Det kan jag glatt erkänna att när jag cyklar runt här hemma så är det väldigt sällan minsta klingan fram är till någon nytta. Dock finns det två¨backar i närområdet som är såpass branta att det är antingen den eller att kliva av.(vilket förstås funkar det också)
Men cyklar man i bergsområden eller med last så blir situationen en helt annan, och nyttan av ett större spann plötsligt uppenbar.

För visst är det själva stegen mellan man vill åt? En 21-växlad cykel behöver ju inte ha en trögare växel som högsta än en 7-växlad, utan det är ju själva intervallerna där emellan som räknas. Och så pass tajta intervaller som man kan uppnå på en 21-växlad behövs väl knappast?...vi vanliga dödliga som cyklar för att det är kul, motion och för att ta oss till jobb etc. behöver väl knappast så många växlar?

Behöver är ju ett knepigt ord, behöver du "egentligen" frihjulet, stänkskärmarna, kedjeskyddet heller? Sparkcykel är ju ett elegant sparsmakat alternativ som låter dig slippa kedjan helt och hållet. Och varför cykla när du kan gå eller springa? Ännu enklare förstås.
Helt klart är att ju längre cykelturen är desto större blir fördelen att ha en växel som låter en använda en bra kadens. Och ju mer varierad terrängen man cyklar i är desto större total spännvidd mellan växlarna kan man utnyttja effektivt.


Så skönt att ha en cykel med få växlar,
Så skönt att ha en cýkel som låter mig välja en belastning som mina knän gillar, oavsett vad terrängen bjuder!
 
Som ofta handlar det om vad man är ute efter.
Själv är jag ute efter en cykel som funkar att cykelpendla i stan med, och som inte har en massa guck som man måste justera och byta ut hela tiden. Inte en massa kugghjul överallt. Inga bromsklossar som alltid drar för mycket eller för lite. Inte fyra växelspakar. Bara en hoj som är min kompis varje dag utan att jag är dess slav.

Därför har min hoj 7 växlar och trumbroms.

Och alla medcyklister med 21 växlar som jag ser streta med helt fel växel stärker mig i min tro att jag har valt rätt. :)
 
Senast ändrad:
Ja och nej

Det är bra att ha ett antal växlar då man cyklar i varierad skogsterräng. Detta då man vill ha ett stort spann för att hela tiden kunna hålla en jämn kadens och lämplig belastning. Man behöver då också ett stort spann.

Många väljer dock att cykla singlespeed vilket innebär att de endast har en växel att tillgå. Detta gör att cykeln måste vara väldigt lågt växlad, för att man ska ta sig runt en slinga. Då får man trampa som en galning där det är platt och lätt och sedan bryta som en tok i uppförsbackarna. Fördelen är dock en cykel som är robust och stryktålig där inga växlar får möjlighet att krångla. Tillägas ska kanske att man använder ett nav utan inbyggd broms.

Vill man ta saker och ting ett steg längre så kan man välja att cykla fixed. Detta är kort sagt en single-speed utan frihjul. Detta används dock företrädelsevis på landsväg och i pendling.

Tycker dock att det inte är rekomendabelt att använda en cykel med innaniggande växlar i skogen. Specielt om man använder spd eller clips. Dessa cyklar känns skörare och är troligen inte byggda för terrängcykling, med alla de belastningar det innebär. Undantag göres för rohloff-nav. Som pendlarcykel är de dock utmärkta :)

Men var och en blir såld på sitt. Detta är som att fråga en som vil gå fjäderlätt om det verkligen är nödvändigt att ha endast 12 kg i ryggsäckennär man kan göra samma tur med 35 och enligt sig själv njuta hela tiden. Som man frågar får man svar helt enkelt.
 
meeen.. flest prylar.. måste gälla växlar med..

för en skicklig cyklist som kan hantera växlarna så är säkert alla dessa växlar bra, men för nisse o kajsa så är det lite som att bilpendla med en F1 bil.. eller så är jag ute å cyklar för jag begriper inte ett skit om cyklar..
 
Bra utrustning som

fungerar har egentligen den mindre duktige cyklisten mer nytta av än cykeltoken. Min fru hade under många år en finare cykel än undertecknad vilket gav oss bägge en massa cykelglädje.

Jag cyklar numera betydligt längre än min fru och har användning och nöje av en handfull olika cyklar bara till och från jobbet. Det är härligt att ha en cykel som är anpassad efter just det aktualla t ex väglag, backar, underlag behov av att transportera etc.

Igår var jag ute med cykel tre gånger för tre olika ändamål med tre olika cyklar.

Thure
 
med MTB ja

När jag var i Norge och cyklade behövede man verkligen lägsta växlarna, att streta upp för en smal grusväg i två timmar krävde den lägsta utväxlingen (att stå upp i två timmar är både jobbigt och nästan omöjligt pga rullgrus) senare samma dag åkte vi ner från Dalsnibba på asfaltsväg (maxfart 83km/h) och då var 52 kransen för liten fram, det gick helt enkelt inte att trampa snabbare...

Så vill man ha flexibiliteten så är ju ett brett växelregister ett måste. Helst skulle man ju ha en cykla brant stel cykel, en medium utväxlad heldämpad och en racercykel för asfalstvägarna men det är ju inte möjligt på en semester om man inte har en släpkärra full med cyklar och en stallchef som står med en ny cykel längst uppe i backen...

Men det senaste året har jag haft en växel på min cykla runt i närområdet cykel och det har fungerat utmärkt.
 
..Själv är jag ute efter en cykel som ..inte har en massa guck som man måste justera och byta ut hela tiden. ..

Jag använder cyklar med 3 klingor fram och 5-9 klingor bak, och jag tycker definitivt inte att jag håller på och justerar och byter delar hela tiden. Visst kan det bli oftare än för cyklar med integrerade växlar, men någon tidstjuv att tala om tycker jag inte att det är. Några minuter i månaden kanske, mer blir det inte. Att hålla cykeln hyggligt ren och prydlig tar längre tid.

.... Inga bromsklossar som alltid drar för mycket eller för lite.
Tidiga generationers canti-bromsar med ogängad bromspinne var lite pyssliga, det håller jag med om. Och körde man mycket i lera och tekniskt svåra partier så förbrukades klossarna rätt fort. Men klossar med gängad pinne är enklare att byta och för stadspendling så blir inte heller där bytesintervallet särskilt skrämmande.
..Och alla medcyklister med 21 växlar som jag ser streta med helt fel växel stärker mig i min tro att jag har valt rätt. :)
Så snart det finns ett val så finns det väl folk som väljer fel växel? T.o.m. en 3-växlad har ju ett tillräckligt spann för att fel växelval skall bli väldigt tydligt.
Har man ingen aning om principerna för effektiv cykling så lär man nog fortsätta göra samma fel oavsett vilken cykel man sitter på.

Fast det är klart, emellanåt så ser man nån knaka förbi på största klingan fram OCH största klingan bak. Det problemet försvinner ju på cyklar med integrerade/färre växlar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.