Vad krävs att byta till Singlespeed

Jag har en fint fungerande MTB-cykel men växelsystemet är kass och behöver bytas ut hela kassettpaketet, kedjan och vevpartiet. Jag har funderat på ett alternativ - att byta till singlespeed.

Vad krävs det och vad kostar det totalt ungefär? Dvs komponenterna. Min tanke är att konvertera cykeln till singlespeed och sedan spara pengar till en ny och bra cykel istället för att byta ut drev-grejorna.

Jag har tittat på Cykelcity-katalogen och sett några delar som krävs till singlespeed men jag vet inte riktigt vad.

Jonas
 
Du behöver kedjespännare, om du inte får till magic gear, spacers till bodyn och drev.
Är klingan slut fram, så köp en ny klinga, du kommer ju bara behöva en.
 
Sluta växla

Man kanske kan flytta runt med kuggen i en kasett och få en rak linje mot den stora klingan. Kapa kedjan så den slipper gå över växelarmen - som tas bort.

Kugg med stor diameter håller längre än kugg med liten diameter. Försök skaffa så stor klinga fram att du inte behöver använda litet drev bak.

Jag tror det skulle kunna fungera, det är vad jag skulle pröva.

Men jag föredrar växlar. Ett tips jag efterlever för tillfället är att "slita" 2-3 kedjor på i ett och samma drivpaket (kasett och klinga).

Inhandlar ny kasett, kanske även ny klinga, plus ~3 st kedjor. Kedjorna växlar man med ofta, så de tänjs växelvis. Kedjorna passar bra eftersom de slits i takt med kuggen, kedjorna håller ut länge eftersom de arbetar med "avbytarbänk". Helhetsfunktionen håller i sig i märkbart längre period än då man sliter en kedja i taget.

Man kan alltså byta teknisk plattform till en mer ekonomisk, eller använda den befintliga tekniska plattformen mer ekonomiskt. Så var min tanke om mitt bidrag till denna tråd som på ett visst vis handlade lite om att spara.

MvH/ Emil P.
 
Singlespeed

Hej!

Jag köpte ett singlespeedset i veckan till lillbrorsan, han ska byta kassetten på sin dirtbike mot ett drev. Vad jag förstår behöver man inte annat än ett singlespeedset (ombyggnadssats till singlespeed), det jag köpt innehåller ett drev med 16 kuggar, shims (distanser) och en låsmutter. Drevet går att byta ut mot ett drev med färre eller fler kuggar. Slutligen köpte jag en kedjesträckare (gör det jobb växelörat annars skulle ha gjort). Setet är inte monterat och testat än, kan återkomma när jag vet hur det gick.

Allt som allt kostade det ca 430 kr, 249 spänn för ett singlespeedset och 179 kr för kedjesträckaren.
 
Det behöver inte kosta nånting alls.

Kedjespännare kan du använda nuvarande bakväxel till (men det är inet snyggt med kedjespännare), kuggar har du både fram och bak och spacers kan du säkerfå av din lokala cyklehandlare via nån gammal kassett.
 
Hej!

Jag köpte ett singlespeedset i veckan till lillbrorsan, han ska byta kassetten på sin dirtbike mot ett drev. Vad jag förstår behöver man inte annat än ett singlespeedset (ombyggnadssats till singlespeed), det jag köpt innehåller ett drev med 16 kuggar, shims (distanser) och en låsmutter. Drevet går att byta ut mot ett drev med färre eller fler kuggar. Slutligen köpte jag en kedjesträckare (gör det jobb växelörat annars skulle ha gjort). Setet är inte monterat och testat än, kan återkomma när jag vet hur det gick.

Allt som allt kostade det ca 430 kr, 249 spänn för ett singlespeedset och 179 kr för kedjesträckaren.

Hur har det gått? Fungerar enväxlaren bra?
 
Jag har en fint fungerande MTB-cykel men växelsystemet är kass och behöver bytas ut hela kassettpaketet, kedjan och vevpartiet. Jag har funderat på ett alternativ - att byta till singlespeed.

Vad krävs det och vad kostar det totalt ungefär? Dvs komponenterna. Min tanke är att konvertera cykeln till singlespeed och sedan spara pengar till en ny och bra cykel istället för att byta ut drev-grejorna.

Jag har tittat på Cykelcity-katalogen och sett några delar som krävs till singlespeed men jag vet inte riktigt vad.

Jonas



Det finns en massa sätt du kan göra detta på. om du har vertikala drop outs så kan du antingen bara ta av växlarna, kapa kedjan och vips SS!

eller så går du till närmsta cykelhandlare, köper SS-kit, Da Bomb är ruggit skyssta på det! och köper dig en kedjespännare, DMR tipsar jag hett om! men finns massa andra bra med! och kliper kedjan så har du en mycket vacker SS!

eller så kan man göra som jag har gjort, jag byggde mitt SS själv med en stång som jag kapade och satt över ett drev på axeln!

Tänk på saken

//Niclas
 
budgetvariant av racersingel?

Jag hörde om någon som köpte ett vanligt oväxlat hjul på biltema (m fotbroms) o satte de på en slaktad racer, tror ni de funkar? gillar fixy looken, men vill gärna ha broms. sen e de väll bara att sätta på en lagom lång kedja på samma sätt man gör me en fixy, altså utan kedjespännare...
Tror ni de funkar?
 
Jag hörde om någon som köpte ett vanligt oväxlat hjul på biltema (m fotbroms) o satte de på en slaktad racer, tror ni de funkar? gillar fixy looken, men vill gärna ha broms. sen e de väll bara att sätta på en lagom lång kedja på samma sätt man gör me en fixy, altså utan kedjespännare...
Tror ni de funkar?

Om ramen har horisontella dop-outs är det inget problem.
Är de däremot vertikala gäller det att få till sk. magic gear. Det är nog inte alltid det går ens med halvlänkar. Jag har för mig att det finns en kalkylator online där man matar in kedjestagslängd etc så talar den om om det går....
 
Förstår inte hur man kan vilja ta bort dom kära växlarna, en oväxlad cykel är för mig ingenting att ha alls, då går jag hellre. De e klart en oväxlad cykel för nödfall kan jag stå ut med men inte mer. Jag menar växlarna använder man ju hela tiden eller hur? Skulle hellre självklart fixa växlarna, och har du dålig kvalite på dom så varför inte införskaffa växelkomponenter med kvalite som håller bra vid skötsel såklart.

Tycker Kjell
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Shockstone Har ni kollat vad som krävs i låsväg? Mountainbike 5
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Jote Byta dämpare själv Mountainbike 2
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Byta vevlager - liten fråga Mountainbike 2
Sam22 Byta "drivpaket" shimano Alto 8-speed Mountainbike 21
jamo Byta styrlager Mountainbike 7
m_junken Kan denna MTB funka eller nåste jag byta?? Mountainbike 4
fresboy Byta drev!? Mountainbike 9
Mezzner Byta gaffel på Freke; dimensioner? Mountainbike 6
martinelle Värt att byta delar? Mountainbike 5
Vandrare Byta styrstolpe? Mountainbike 3
Aardwolf Byta till V-Broms? Mountainbike 10
adjo Ska man byta ut hjälmen efter en vurpa Mountainbike 4
Tovetjarn Byta kedja och kassett? Mountainbike 3
erik_rask Byta kedja? Mountainbike 1
Kogoyo Åre - var till kalfjället? Mountainbike 8
RedBreather Spår till GPS/Smartphone Mountainbike 1
l_udde Remote kit till ROCK SHOX Ario RL för Scott twinloc Mountainbike 0
viggrun CykelVasan 2014 - time lapse från start till mål Mountainbike 11
thureb Treriksröset till Grövelsjön I dagens DN Mountainbike 3
Enzym bygga om en vanlig cyckel till ihopfällbar Mountainbike 10
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
hassex Pimp från 3 till 2 speed Mountainbike 5
hassex Pimpa min bike från 8 speed till 9 speed Mountainbike 5
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
4623 Kärra till fulldämpat? Mountainbike 6
kalle111 Kassett och kedja till nishiki 301 Mountainbike 4
CajsaNilsson 2 hardtail MTBer stulna i Umeå natten till 15e maj Mountainbike 0
Fotoroger Bästa vägen till Pältsa Mountainbike 1
MagArne Rätt däcktryck till hybridcykel Mountainbike 16
froilan Bromshandtag till Shimano XT läcker olja Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
MagArne Fjädrande sadelstolpe till stel hybrid Mountainbike 7
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
Aldrin MTB till 11 åring Mountainbike 3
Frida1 Hjälp till cykelköp! Mountainbike 6
nertus Bromsbelägg till Avid BB7 Mountainbike 3
Jozii Mtb till bruk i Göteborgs skogar Mountainbike 13
MonicaKa 9-delat reglage till 8-delat baknav? Mountainbike 11
enghult Till&från-jobbetcykel sommar + vinter Mountainbike 18
EasyRider Passar pedalen till skon? Mountainbike 6
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
nermander Damasker till dämpare? Mountainbike 9
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.