MTB från Biltema??

mlindstrom; sa:
Coop har ingen egen reparationsservice, utan dom ger bort det till lokala handlare. Därför är det en alldeles utmärkt kvalitetsindikator, då de lokala cykelhandlarna får ta smällen och fixa problemen på Logan hojjarna.

"Ta smällen"?? Om Coop lejer ut servicen till lokala handlare så får ju dessa lokala handlare betalt av Coop för det...

Det är ju helt enkelt vanlig outsorcing, som är så populärt idag. Och det är en av anledningarna till att Coop kan hålla lägre priser (det är dyrare att ha egna verkstäder än att betala andra verkstäder för att göra jobbet).

Alla billighetscyklar lider av samma sak. Dom är tillverkade och säljs i ett enda syfte, nämligen att vara så billiga som möjligt. Billigt i tillverkning, billigt i montering och billigt i försäljning.
Visst, alla tillverkare vill tillverka så billigt som möjligt, men en tillverkare som till exempel Logan har inget kvalitetsrykte att bry sig om.

En av faktorerna är inköpsvolymen (köper man ett par hundra tusen växlar av Shimano får man nog rätt bra rabatt). En annan av faktorerna (som framförallt Coop utnyttjar) är att man kör med egna varumärken och inte behöver betala dyrt för att det är ett fint märke.

Och Logan är ingen tillverkare, det är Coops eget varumärke. Precis som Signum eller "blåvitt".

Men visst är det en liten skillnad i kvaliten. Den största skillnaden ligger oftast i den manuella kontrollen (det är den som är dyr, tillverkningen av delarna görs till största delen maskinellt och har väldigt jämn kvalitet).
 
nermander; sa:
Men visst är det en liten skillnad i kvaliten. Den största skillnaden ligger oftast i den manuella kontrollen (det är den som är dyr, tillverkningen av delarna görs till största delen maskinellt och har väldigt jämn kvalitet).

Det är ingen liten skillnad. Det är en enorm skillnad. Det handlar om vad det är för legering i ramen, hur den är svetsad och reducerad, vilka vinklar det är på styr o sadelrör, och en massa andra faktorer som vägs ihop och tillsammans avgör cykelupplevelsen. Ramen är det absolut viktigaste.

Annorlunda uttryckt jag skulle hellre åka på en Specialized, Titus eller Trek, med Deorenivå på alla komponentner än en Biltema eller Cykelringen ram med XTR rakt igenom.

Den manuella kontrollen är också som du säger dålig, att montera o justera in en hoj är en konst. Kvaliteten på detta jobb på Cykelringen är så låg att det inte skulle bli sämre om de använde orangutanger för det. Om de inte redan gör det?

Per
 
ipg289h; sa:
Det är ingen liten skillnad. Det är en enorm skillnad. Det handlar om vad det är för legering i ramen, hur den är svetsad och reducerad, vilka vinklar det är på styr o sadelrör, och en massa andra faktorer som vägs ihop och tillsammans avgör cykelupplevelsen. Ramen är det absolut viktigaste.

Annorlunda uttryckt jag skulle hellre åka på en Specialized, Titus eller Trek, med Deorenivå på alla komponentner än en Biltema eller Cykelringen ram med XTR rakt igenom.

Den manuella kontrollen är också som du säger dålig, att montera o justera in en hoj är en konst. Kvaliteten på detta jobb på Cykelringen är så låg att det inte skulle bli sämre om de använde orangutanger för det. Om de inte redan gör det?

Visst är det skönt att få vräka ur sig en massa fördomar utan konkreta fakta?
 
Ej personangrepp, snarare välbefogad kritik

crazy; sa:
ipg289h; sa:
Michael Eriksson finns det ingen anledning för dig att ta på allvar, även om han påstår sig köra över "stock och sten" är han mest känd i MTB-kretsar för att jaga mammor med barnvagn och andra flanörer på grusvägarna i Nackareservatet.

Per

Det där ser jag som ett personangrepp och mycket barnsligt.

Det är inget personangrepp, det är en välbefogad kritik mot hur du beter dig när du hojar, för att använda dina egna ord:

crazy skrev: Jag började köra hyvsat[sic!] förra året och åkte väl en åttio mil Mtb. Jag har redan varir nära att köra på barn vid två tillfällen. Hund vid ett tillfälle och vuxna människor vid några tillfällen. Jag har dock oftast haft full kontroll så det har egentligen inte varit så farligt men jag tror knappast att tex ett av barnen upplever detta på samma sätt när jag då gjorde en panikbromsning bara några meter framför henne.

Idag körde jag ca 2,5 mil. Vid ett tillfälle så skulle jag köra om två cyklister som masade sig fram i några km/h. Den ena körde på väster sida av gångvägen och den andra på höger sida i bredd. Vad gör man? Jo det enda jag kan göra är att sakta in eller köra om mitt i mellan vilket jag gjorde. Kärringen (tjejen) blev väl rädd och skrek efter mig ...

Därefter möte jag tre barnvagnar i bredd plus två till som gick brevid. Dom tog upp hela grusvägen så jag åkte förbi på gråset (nästan i diket) till vänster om dom i ganska hög hastighet ( 20km/h). Sedan var det något liknande med ett antal barnvagnar i bredd som jag körde förbi utanför vägen på höger sida, precis efter var en till grupp som tog upp nästan hela vägen som jag var tvungen att köra om på vänster sida. Snacka om att köra slalom. Innan så hade jag dessutom mött en grupp med hundar och människor som jag var tvungen att köra i mellan på grund av att dom inte flyttade sig.

Jag upplever det som folk är mer egoistiska nu för tiden speciellt folk (kvinnor) med barnvagnar (jag kallar dom barnvagnsmarodörer)

Genom denna din barnsliga attityd drar du skall på MTB-sporten. Och förstör för andra. Det är ju inget konstigt om de som snudd på blivit påkörda av dig eller vars barn eller jyckar nästan blivit det yrkar på förbud mot MTB.

För att återknyta till ämnet i den här tråden kan man konstatera, att det förra året inte framgick att du åkte på en hoj från Cykelringen. Det förklarar en del. Den duger sannolikt inte till att åka på ställen man inte kan dra barnvagn på.

Per
 
Re: Ej personangrepp, snarare välbefogad kritik

ipg289h; sa:
För att återknyta till ämnet i den här tråden kan man konstatera, att det förra året inte framgick att du åkte på en hoj från Cykelringen. Det förklarar en del. Den duger sannolikt inte till att åka på ställen man inte kan dra barnvagn på.

Fascinerande attityd det där... "Alla som inte köper dyra grejer är automatiskt dumma i huvet och vet inte vad de pysslar med"
 
Re: Re: Ej personangrepp, snarare välbefogad kritik

nermander; sa:
Fascinerande attityd det där... "Alla som inte köper dyra grejer är automatiskt dumma i huvet och vet inte vad de pysslar med"

Jepp.. Man kan inte heller frilufsa utan ett Hilleberg för 7000SKr
 
Re: Re: Re: Ej personangrepp, snarare välbefogad kritik

-Patric-; sa:
nermander; sa:
Fascinerande attityd det där... "Alla som inte köper dyra grejer är automatiskt dumma i huvet och vet inte vad de pysslar med"
Jepp.. Man kan inte heller frilufsa utan ett Hilleberg för 7000SKr

Billig debatt teknik, att tillvita mig en åsikt och sedan polemisera mot den. Det går alldeles utmärkt att hoja som en blådåre i Nackareservatet o skrämma folk o fä och skämma ut MTB-sporten med en hoj från Cykelringen. Däremot är den inte särskild lämpad för "singletrack."

Det går också alldeles utmärkt att "frilufsa" sommartid med relativt billiga tält. Däremot för mer krävande turer är det bättre med ett Hilleberg. Det kan tilläggas, att den marginella nyttan avtar för tält liksom för cyklar. Ett tält för 2000 kr är sannolikt väsentligt bättre än ett för 500. Däremot är det inte säkert att en vandrar och som inte gör några mer avancerade saker skulle märka någon större skillnad mellan ett som kostar 2000 o 5000 el 7000, bortsett från att det väger lite mindre.

Det jag och många med mig försökt säga här är att Biltemas o Cykelringens hojar ligger under gränsen. De håller inte måttet för "singletrack".

Per
 
Polis polis potatisgris

ipg289h; sa:
Det är inget personangrepp, det är en välbefogad kritik mot hur du beter dig när du hojar,

Nu tänker jag bli polis. Oavsett om man håller med om att någons cykelstil är bra eller ej så är denna tråd helt fel forum. Kan vi inte hjälpas åt att hålla lite rent? Vi har redan haft en lång och förvisso underhållande tråd om cyklar, barnvagnar och skogsmaskiner.

//johan (veckans tjatmoster redan på tisdagen, jag vet :)
 
Re: Polis polis potatisgris

johal; sa:
Kan vi inte hjälpas åt att hålla lite rent?
Absolut: det är ju precis vad jag gör. Såg f ö att tråden om Crazy´s cykling tagit ny fart. Tror, att det är en av de längsta o mest besökta någonsin på Utsidan.

Per
 
Tjena Filifjonkan

Jag såg just att det fanns en scott expert racing tillsalu för 5500 här på utsidan. Det kanske kan vara ngt att börja med?
mvh
Johan
 
nermander; sa:
mlindstrom; sa:
Coop har ingen egen reparationsservice, utan dom ger bort det till lokala handlare. Därför är det en alldeles utmärkt kvalitetsindikator, då de lokala cykelhandlarna får ta smällen och fixa problemen på Logan hojjarna.

"Ta smällen"?? Om Coop lejer ut servicen till lokala handlare så får ju dessa lokala handlare betalt av Coop för det...

Det är ju helt enkelt vanlig outsorcing, som är så populärt idag. Och det är en av anledningarna till att Coop kan hålla lägre priser (det är dyrare att ha egna verkstäder än att betala andra verkstäder för att göra jobbet).

Alla billighetscyklar lider av samma sak. Dom är tillverkade och säljs i ett enda syfte, nämligen att vara så billiga som möjligt. Billigt i tillverkning, billigt i montering och billigt i försäljning.
Visst, alla tillverkare vill tillverka så billigt som möjligt, men en tillverkare som till exempel Logan har inget kvalitetsrykte att bry sig om.

En av faktorerna är inköpsvolymen (köper man ett par hundra tusen växlar av Shimano får man nog rätt bra rabatt). En annan av faktorerna (som framförallt Coop utnyttjar) är att man kör med egna varumärken och inte behöver betala dyrt för att det är ett fint märke.

Och Logan är ingen tillverkare, det är Coops eget varumärke. Precis som Signum eller "blåvitt".

Men visst är det en liten skillnad i kvaliten. Den största skillnaden ligger oftast i den manuella kontrollen (det är den som är dyr, tillverkningen av delarna görs till största delen maskinellt och har väldigt jämn kvalitet).

Peter, återigen vill du misstförstå med flit när dina argument inte räcker till. Jag är ledsen att jag benämnde Logan som en tillverkare, jag brydde mig inte om att skriva att det var Coops eget märke, för det tror jag har framgått för alla i denna tråd förutom just dig.
Var också snäll och ryck inte ut mina argument ur sitt sammanhang. Jag skrev "ta smällen" som en metafor för hur mycket arbete cykelhandlarna runt Coop et al får på grund av/tack vare kvaliten på billighetscyklarna. Jag tror det framgick för de flesta.

Visst är inköpsvolymen en faktor som pressar priset. Gör man en upphandling på rammaterial av enkelt material som skall sammanfogas på billigast möjliga sätt utan att större kvalitetskontroll utförs så visst går det att få ner priset betydligt mer än om man brydde sig mer om slutresultatet än om nöjda återkommande kunder.
Men det är klart, Kona som till exempel har sålt över 250 000 Kona Stinky -04 lär väl inte bry sig om volymvinster?

Åsikter utan fakta? Gå in på närmsta Coop och be dom:
1. Förklara hur du justerar cykeln så att den passar för din sittställning
2. Svara på vilken alu-legering det är i ramen
3. Svara på vart den är tillverkad någonstans

Det är frågor som de kunniga cykelaffärerna kan svara på. Jag kommer bli mycket förvånad om du får svar på dom frågorna från Coop.
Jag har sagt det för och jag säger det igen, service, hjälp och råd från butiken är minst lika viktigt som märket på cykeln.

===Peter skrev===
En annan av faktorerna (som framförallt Coop utnyttjar) är att man kör med egna varumärken och inte behöver betala dyrt för att det är ett fint märke.
===Peter skrev===

Utnyttjar är exakt rätt ord.
Väldigt ofta sitter det till exempel Tekro bromsar på. Man betalar väldigt billigt för dom, eftersom det rent ut sagt är skräp! Tekro har sågats gång på gång av mtb journalister, godset i bromshandtaget är undermåligt. "armarna" som håller i bromsklossarna är mjuka så dom ger med sig. Ofta så är de inte justerbara heller. Men billiga det är dom. Den som har sådana på sin cykel och har testat (till exempel) Deore LX bromsar inser snabbt varför dom är så billiga.
Det är inte egna varumärken man använder. Man köper in billighetsmärken även där.

/Mattias
 
Re: Tjena Filifjonkan

wolla; sa:
Jag såg just att det fanns en scott expert racing tillsalu för 5500 här på utsidan. Det kanske kan vara ngt att börja med?

Kan fylla på med att det finns fler. En Crescent som verkar läcker om den är är rätt storlek och en Giant i liten storlek, alla tre hojarna har kvalitetskomponenter. Personligen är jag svag för Giant, men även de andra två är bra val, oändligt mycket bättre än vad Cykelringen erbjuder. Vilken som är rätt beror helt på hur hojen passar dig i storleken etc.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.