MTB från Biltema??

Jag funderar på att köpa en ny Mtb, körde litegrand för några år sedan men nu har cykelstackarn rasat sönder och samman... Studenbudgeten har tyvärr inget större utrymme för utsvävningar så jag letar efter något hyfsat till ett måttligt pris.

Jag har sett en mtb på biltema, det låter förmodligen helt befängt att ens tänka på att köpa en mtb för träning därifrån. Jag skulle ändå vilja fråga någon som vet lite mer om vad man kan vänta sig av en sådan cykel. Min nivå är rätt låg, jag kör mest på större stigar och grusvägar. Det är enbart för tränings skull, eventuellt kan jag komma att köra någon mtb-o om tillfälle ges.

Cykeln har följande prestanda:
Ram: Aluminium.
Ramstorlek: 48 cm.
Växelsystem: Shimano Deore 27-vxl.
Växelreglage: Shimano Deore Rapid-Fire.
Nav: Shimano Deore.
Vevlager: Helkapslat.
Bromsar: Fram Tektro skivbroms, bak Shimano Deore.
Fälg: 26" dubbelväggade Alex.
Vevparti: Shimano Deore.
Pedaler: Magnesium.
Styre: Zoom.
Sadelstolpe: Zoom.
Framgaffel: Suntour NRX 6000.
Vikt: 14,5 kg.

Cykeln kostar 4400 kr. Är det värt att tänka på eller bara att slösa bort pengar som borde sparas till en bättre cykel?
 
Onödigt tungt

Personligen skulle jag nog leta efter något annat. 14,5 kg låter väldigt tungt att hantera över stock och sten. Bättre att leta fjolårsmodeller som reas ut eller ev. begegnat kvalitet.

/Niklas
 
Onödigt tungt

Personligen skulle jag nog leta efter något annat. 14,5 kg låter väldigt tungt att hantera över stock och sten. Bättre att leta efter fjolårsmodeller som reas ut till ett vettigt pris, eller ev. en begagnad kvalitetscykel.

/Niklas
 
Håller inte med föregående talare då jag ej förstår logiken.

Vill du cykla på grund av att du vill träna och inte kommer att köra så mycket i teräng så är inte hög vikt negativt. Det ger ju bättre träning ju tyngre cykel är. Släp ut lite luft ur däcken så att det blir riktigt tungtrampat och ge dig ut i snöblasket. Jag lovar dig, det tar bra. :)

Min hoj väger något liknande och har fungerat riktigt bra och jag kör en hel del terräng. Mest lättare dock.

Rådet att köpa fjolårets låter dock bra. Jag köpte min hoj på cykelringen för runt fyratusen och fick deras värsting. Sen att den butiken säkert föraktas av vissa här, det struntar jag blankt i. Jag har inte behövt justera växlarna än trots att jag haft den i snart två år och kört ett antal mil övet stock och sten. Fungerar klockrent.
[Ändrat av crazy 2004-03-07 kl 23:17]
 
Jag tycker du bör spara ihop ett par tusenlappar till och köpa en begagnad cykel.

Jag tror inte Biltema har så mycket att komma med när det gäller bra ramar. Men dom håller väl...ett tag.

Komponenterna är det inget fel på...förutom budgetgaffeln från Suntour.

Och vikten är inte heller så bra.
Bra träning får du under långa cykelpass och inte av att du har en tyngre cykel.

Bra köp/sälj-sidor:

http://www.happymtb.org/annonser/

http://www.velomag.se/phorum/list.php?f=2


Man får det man betalar för ;)

//Andreas
 
filifjonkan; sa:
Är det värt att tänka på eller bara att slösa bort pengar som borde sparas till en bättre cykel?

Nej, det är inte värt att tänka på, spar till en riktig cykel och fundera inte ens på att köpa hoj på Biltema eller Cykelringen. Det är bättre att köpa en bra hoj från början. Ramen är det viktigaste. Även andra komponenter föranleder dock frågettecken. Suntour är erkänt usla gafflar. Helkapslat vevlager låger konstigt. Normalt är de helkapslade men har en beteckning. Även infon om pedaler, mm avviker från praxis. "Magnesium" pedaler?

Jag avråder från köp av denna hoj. Räkna med att betala lite mer. Scott gör bra inträdeshojar. Men det finns även andra som kan vara värda att titta på, och begagnat är också ett utmärkt alternativ. Länkarna Andreas Holmberg lagt in är användbara. Det bör väl sägas i klartext, att praktiskt taget ingen som åker MTB på allvar köper cykel på Biltema eller Cykelringen, och det beror inte på snobbighet. Snarare är det för att de säljer usla tunga cyklar med en massa genvägar i komponentvalet.

Michael Eriksson finns det ingen anledning för dig att ta på allvar, även om han påstår sig köra över "stock och sten" är han mest känd i MTB-kretsar för att jaga mammor med barnvagn och andra flanörer på grusvägarna i Nackareservatet.

Per
[Ändrat av ipg289h 2004-03-08 kl 09:40]
 
Du har två alternativ:

1. Köp en billig cykel och börja cykla nu.

2. Spara i några år till en dyrare cykel.

Det är sant att den billiga cykeln antagligen går sönder fortare och att om du kommer att cykla MYCKET så blir det antagligen dyrare i längden. Men köper du en dyr cykel så står du kanske där och är onödigt rädd om den (hur kul är det att köra sönder en cykel som du sparat i tre år för att ha råd att köpa?).

De som säger att man "måste" köpa en dyr cykel är de som har alldeles för mycket pengar att göra av med eller alldeles för få intressen att sprida pengarna på.

Ska man köpa en dyr cykel så tycker jag att man ska veta vad man vill ha, och frågar man om en Biltema-cykel så vet man inte vad man vill ha. En del resonerar att "är man osäker köper man det dyraste så är det säkert bäst också", jag brukar resonera att "är jag osäker köper jag nåt billigt att lära mig på och sen kan jag byta upp mig när jag känner behovet".
 
ipg289h; sa:
filifjonkan; sa:
Är det värt att tänka på eller bara att slösa bort pengar som borde sparas till en bättre cykel?

Nej, det är inte värt att tänka på, spar till en riktig cykel och fundera inte ens på att köpa hoj på Biltema eller Cykelringen. Det är bättre att köpa en bra hoj från början. Ramen är det viktigaste. Även andra komponenter föranleder dock frågettecken. Suntour är erkänt usla gafflar. Helkapslat vevlager låger konstigt. Normalt är de helkapslade men har en beteckning. Även infon om pedaler, mm avviker från praxis. "Magnesium" pedaler?

Jag avråder från köp av denna hoj. Räkna med att betala lite mer. Scott gör bra inträdeshojar. Men det finns även andra som kan vara värda att titta på, och begagnat är också ett utmärkt alternativ. Länkarna Andreas Holmberg lagt in är användbara. Det bör väl sägas i klartext, att praktiskt taget ingen som åker MTB på allvar köper cykel på Biltema eller Cykelringen, och det beror inte på snobbighet. Snarare är det för att de säljer usla tunga cyklar med en massa genvägar i komponentvalet.

Michael Eriksson finns det ingen anledning för dig att ta på allvar, även om han påstår sig köra över "stock och sten" är han mest känd i MTB-kretsar för att jaga mammor med barnvagn och andra flanörer på grusvägarna i Nackareservatet.

Per
[Ändrat av ipg289h 2004-03-08 kl 09:40]

Det där ser jag som ett personangrepp och mycket barnsligt.
 
Köp en beg. cykel istället!

Min erfarenhet av cykelköp är att det är att slänga pengar i sjön att köpa nytt. Så fort någon har tagit ut en hoj ur butiken faller den 30% i värde, och ytterligare 20% vid första tramptaget. Om du kan lägga 4500 på en hoj så satsa på en som kostat 9000 ny, har gått en sesong. Säljaren begär säkert 6000, men hälften är ett bra riktmörke att bjuda. På MTB är det inte lika viktigt med passformen som på landsväg, så se bara till att ramstorleken är OK - resten brukar ordna sig.

Du bör ha följande:
Ram: En al. ram av bra märke t.ex. Trek, GT, Scott, Gary Fisher m. fl.
Växlar/Nav: Inte sämre än LX, framdämparen skall helst vara Mantiniou eller RockShock.
Är det skivbroms ska den vara hydralisk (inte wire) och av känt märke (t.ex. Shimano eller Hope).
Jag rekomenderar dessutom spd-pedaler/skor starkt, inte för att man trampar effektivare (vilket man gör) utan för att det är enda sättet att hålla kvar fötterna på pedalen om det är skumpigt.

Jag har köpt alla mina hojar på annons, för mellan en tredjedel och hälften av nypriset. Det finns _massor_ av folk som har för mycket pengar och köper en ny dyr hoj för att infria nyårslöften och bli sunda människor, men som tröttnar efter 30 mil. Köp deras prylar så de kan få stålar att köpa nåt nytt (så vi kan köpa det om ett år för halva priset).
 
— Begagnat kan vara bra men det finns vissa reservationer. Hojar slits, vissa komponenter byter man redan efter 200 mil (kedjor), andra efter 4-500 mil (kassetter) och när de närmat sig 7-800 mil börjar det bli läge att byta kedjeringar och vajrar etc. Dämpargafflar kräver service, och byte av bussningar mm. Man bör alltså kolla ganska noga hur hojen är skött, hur den har åkts, etc. En annan variant är reorna på fjolårets hojar. De kan ha mkt bra pris.

När det gäller Kristophers råd instämmer jag. Men vill säga, att Deore är inte dåliga heller om det är ren Deore, alltså inte bara bakväxeln, utan då ska nav, vevlager, vevparti, klingor, mm också vara Deore. Bland gafflarna skulle jag lägga till Marzocchi.

Per
 
nermander; sa:
De som säger att man "måste" köpa en dyr cykel är de som har alldeles för mycket pengar att göra av med eller alldeles för få intressen att sprida pengarna på.

Det är väl ingen som säger att man måste köpa en dyr cykel. Det vi säger är, att Biltema och Cykelringen säljer usla hojar. Det innebär att om Erika köper en hoj där är det högst sannolikt att hon kommer att vilja köpa en riktig MTB inom kort. Då får hon köpa två cyklar, betala två gånger. Då är det bättre att köpa en hyfsad från början. Så mycket dyrare är det inte. Man kan få en alldeles utmärkt hardtail för under 10 000 om man letar lite. Det mest prisvärda är förmodligen någon hoj från i fjol eller att köpa begagnat.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.