rengöra cykelkedjan lätt och listigt?

Jag har en Scott Tampico som jag tycker mycket om och som rullar minst ca 1h om dan. Min kedja och mitt växelsystem är tyvärr ganska illa skötta (oljiga och lagom igensmutsade just nu) och jag är rädd att de slits i onödan. Dessutom går det allt sämre att växla. Har någon tips på hur man rengör kejan och kuggarna ENKELT och rutinmässigt? Vilka medel är att rekommendera och hur ofta?
// fotpall
 
Kedjetvättarna som finns är hyffsat enkla att använda. Häll i avfettning, sätt på den på kedjan och dra runt pedalerna så blir det förr eller senare rent. Med den kedjan du beskriver så skulle jag rekommendera att du köper extra avfettningsmedel för det kommer gå åt.

"Alla" av de större cykelbutikerna har kedjetvättar från 199 kr och uppåt.

Jag tycker Finish Lines Citrus BioDegreaser fungerar kanon. Var extra noga med att smörja in kedjan efteråt. Finish Lines gröna olja fungerar bra.

Enklare än så är det svårt att få det. Serdan kan man ju alltid ta loss kedjan och så... Men det är nog överkurs.

/Mattias
 
Själv har jag inte provat kedjetvättarna utan tänkte delje hur jag sköter mina kedjor. Jag kör med SRAM kedjor som har ett kedjelås som är mcyket enkelt att ta isär. Ungefär varannan tur tar jag dän kedjan och högtryckstvättar den. Sedan torkar jag den och smörjer den. Själv har jag två kedjor för att alltid ha en fräsch, det spar också lite på kransarna då dom inte sliter in sig efter en kedja. En bra olja jag kan rekomendera är Finish Line Krytech som är en torr waxolja, men rengjör man kedjan ofta så är det av mindre betydelse vilken olja man använder. Under vintern är det dock viktigt vilka oljor man använder.
 
Biltema har ett medel för kedjetvätt som inte kostar alltför mycket, som jag tycker att många andra medel gör. Jag tycer att det är hutlöst dyrat att ta ca 150 kr för en liten flaska kedja spay/avfettning när flsakor utan kännt namn men nästan samma innehåll kostar under 50 kr.
Resultatet med biltemas skiljer sig inte mycket från de dyrare.
Om kedja/drav är mycket skitiga kan du använda en diskborste, varmt vatten och lite YES.
 
Ibland tänker man inte hela vägen. Klart man skall köpa på Biltema. 69 spänn för en dunk på 4 liter istället för 145 kronor för 0,6 liter Finish Line.

Antar att det blir ytterligare en tripp till Biltema då :)

Högtryckstvätta kedjan varannan gång, är inte det lite overkill? Jag vet ju iofs inte vart du kör men så skitig kan den väl inte bli mellan gångerna?

Kom på en sak när jag läste inlägget från första början. Problemen du har med att växla kan även vara på grund av växelvajern. Endera så tar du loss den och smörjer upp eller så köper du ett nytt vajer-kit och sätter på. Tidsmässigt så tar det längre tid att smörja vajern så det är upp till dig. Hur som så kommer växlarna kännas som nya efter det, garanterat!

/Mattias

[Ändrat av mlindstrom 2003-09-16 kl 11:52]
 
Jag vill nog påstå att det inte är någon överdrift att tvätta kekjan efter varannan tur. Har i förvisso kört mycket med teflonolja vilken har lite kortare (men effektivare) verkan.
Instämmer helt med din teori att problemen kan bero på vajrarna, folk sköter ofta sina vajrar alldeles för dåligt och ger sig på att försöka ställa växlarna med dåligt löpande vajrar vilket är dömt att misslyckas.
mlindstrom; sa:
Ibland tänker man inte hela vägen. Klart man skall köpa på Biltema. 69 spänn för en dunk på 4 liter istället för 145 kronor för 0,6 liter Finish Line.

Antar att det blir ytterligare en tripp till Biltema då :)

Högtryckstvätta kedjan varannan gång, är inte det lite overkill? Jag vet ju iofs inte vart du kör men så skitig kan den väl inte bli mellan gångerna?

Kom på en sak när jag läste inlägget från första början. Problemen du har med att växla kan även vara på grund av växelvajern. Endera så tar du loss den och smörjer upp eller så köper du ett nytt vajer-kit och sätter på. Tidsmässigt så tar det längre tid att smörja vajern så det är upp till dig. Hur som så kommer växlarna kännas som nya efter det, garanterat!

/Mattias

[Ändrat av mlindstrom 2003-09-16 kl 11:52]
 
Re: SRAM ovh Shimano

321; sa:
Hej!
Srams kedjor verkar lätta att ta isär. Är de kompatibla med Shimano systemen?
/björn

SRAMs kassetter och kedjor är shimanokompatibla.
SRAM kedjor kan ha synpunkter på IG vevpartier dock.. (Speciellt PC38 m fl)

SRAMs växelreglage är däremot inte det (Undantaget de med "MRX" i beteckningen)
 
jag brukar plocka av min kedja lite då och då, lägga den i lämpligt lösningsmedel, lackknafta, bensin målarförtuning eller vad som finns till hands, sedna låter jag kedjan junka till sig ordentligt i nån beållaren som inte ramlar isönder av lösningsmedel o sen olja in den fint, tycker det är jättebra
 
Kedje-lås och -livslängd

[
ipg289h; sa:
..
Sramkedjor är lätta att ta isär men fördelen har en kostnad. De växlar sämre än Shimanokedjor. Överlägset bäst för standard MTB drivpaket (3x9) är Durace kedjorna.
Förutom att det är kedjelåset man tar isär, inte kedjan så håller jag med dig om att Shimanos HG-kedjor växlar bättre än SRAMs.
Men jag skulle vilja veta bakgrunden till ditt tvärsäkra påstående om överlägsenheten för DA-kedjan?

Den tyska tidningen Tour testade i nummer 8/2001 ett flertal olika kedor, bland dem var tre olika Shimano-modeller:
HG-72 Vikt: 289g Brottstyrka: 10050N Slitstyrka: 34-42 test-timmar
HG-92 Vikt: 289g Brottstyrka: 10050N Slitstyrka: 32-42
CN 7700 296g Brottstyrka: 10050N Slitstyrka: 37-44
(DuraAce-kedjan)

Ingen större skillnad alltså.
Sedan testet gjordes så har HG-kedjorna utvecklats med en förstärkt nitning och heter något som slutar på 3, tex HG-73 ersätter HG-72, CN7701 ersätter CN7700 osv.

Det som skiljer mellan Shimanos kedjor är finishen, HG-92(93) är halvförnicklad och DA-kedjan är helförnicklad.

Om utseendeskillnaden är värt skillnaden i pris kan bara den enskilde köparen bestämma, enligt http://www.cyclecomponents.com så kostar en HG-73 kedja 180:- och en CN-7701 265:-. Är en blank kedja värd 85:- mer?

Påståendet ovan att DA-kedjorna är överlägset bäst verkar alltså inte så troligt, åtminstone om man kan lita på testet i Tour.
Det bästa är väl om Per berättar hur han gjorde sitt test för att komma fram till att DA-kedjorna är överlägset bäst.
Hade du halva kedjan HG-73 och halva kedjan HG-7701?
Hur kan du annars vara säker på de olika kedjorna användes under samma förhållanden?

321; sa:
Srams kedjor verkar lätta att ta isär. Är de kompatibla med Shimano systemen?
/björn
Det är alltså inte SRAM-kedjan som är lätt att ta isär det är kedjelåset.
SRAMs kedjelås fungerar utmärkt tillsammans med Shimanos 9-delade HG-kedjor, jag har det själv på två av mina cyklar. Det finns också att köpa löst:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&extra=000&varumarke=000&btg=0&visa=1-30Beskr
Kom bara ihåg att kedjelåset också måste bytas när kedan byts, de slits ju samtidigt!

Det bästa sättet att bestämma när det är dags att byta kedja är att mäta slitaget, inte att byta efter ett visst antal mil.
Hur gör man det då? Det finns dyra kedjemätare men de är onödiga. Det går minst lika bra med en vanlig tumstock.
Hur då? Det har jag beskrivit här:
http://www.fredrikshofcykel.nu/docs/teknik/prylar/kedjebyt/kedjebyt.htm

Om man byter kedja när 12" är 12" + 1/16" så kan man använda upp till tre kedjor på en kassett.

Mitt råd är alltså:
Köp den billigaste HG-kedjan och mät slitaget(byt oftare än nu?), så behöver du inte byta kassetten så ofta.


/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nielsjonas Rengöra sin MTB? Mountainbike 14
Stuvarn Vill hitta en bra å lätt MTB! Mountainbike 10
Drifter Tips om lätt, billig XC ram Mountainbike 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.