Höst/Vinter pendling på cykel!

Vill du byta om för cykelturen eller letar du efter kläder som du kan ha på dig under dagen också?

För en cykeltur på 25 min föredrar jag att cykla i det jag ska ha på mig sen, ev m skalkläder över för att skydda mot regn.

Jeans tycker jag verkar sitta rätt löst på killar (för tjejer är det svårare att hitta modeller som går att cykla i) men jag kan förstå om du vill välja bort det ändå.

Vill du byta om för cyklingen tror jag att ett par vanlig tights förstärkt m långkalsonger under funkar fint. Det finns varma vintertights också, men då blir det dyrare och mindre flexibelt.

På överkroppen gillar jag ylle tshirt alt underställströja. Det första är snyggt att ha hela dagen, men dyrt och skört. Det andra hållbart, billigt men inte så snyggt. Dra en vanlig merinoullströja (Dressman har okej tröjor eller Riley på brothers, Rileys är betydligt bättre m lite dyrare) över och så skaljackan, funkar fint att ha tröjan under dagen sen. Ev en tröja till när det blir 20 grader kallt. Nu ser jag att du bara pratar om benen, du får bortse från den sista delen ovan, men om nån annan är intresserad så låter jag det står kvar.

En tunn mössa som får plats under hjälmen och handskar (Haglöfs tactile är bra) är skönt.

20 gr kallt, nej det blir inte en tröja till främst utan tjocka skidhandskar, boots och skidhjälm istället för cykelhjälm. -5 till -10 ja men inte -20... annars kommer det bli svinkallt i nedförsbakarna och i vinden.
 
Är det riktigt kallt så är det händer och fötter som är problemen, de är i kontakt med den kalla cykeln och man rör inte på dem som när man vandrar. Man behöver dubbla handskar och stora skor, med plats för sockor utan att det blir trångt. Då kan man cykla även under -20 grader

Resten av kroppen kan man reglera värmen genom att cykla fortare.
 
Är det -20 grader (vilket händer en hel del, jag cykelpendlar i Umeå) är det jäklar i mig termobyxor som gäller. Helst relativt tunna och mjuka med dragkedjor hela benen så att de är lätta att få av och på samt vädra vid behov.

På händerna ordentliga tumvantar i skinn, en vindtät och varm mössa under hjälmen (eller alpinhjälm, det borde gå bra) och en ordentlig täckjacka. Mina fötter klarar sig rätt bra eftersom mina ben är varma, men definitivt tjocka ullsockar i skorna/stövlarna (beroende på snödjupet).

Tror aldrig jag sett någon i cykeltights i -20 grader, men jag kanske missat dem...
 
Jag kan rekommendera någon form av moderna längdskidbyxor, med vindtätt och vattenavvisande material på framsidan och ventilerande på baksidan. Craft och Newline har bra modeller som är fleecefodrade inuti men det finns fler fabrikat. Skidbyxorna är ett mellanting av tights och träningsbyxor och är inte så vida och fladdriga och samtidigt inte så tighta och tunna som tights. Blir det extra kallt kan du komplettera underställ eller överdragsbyxor med hellång dragkedja.

Tunn vindtät mössa under hjälmen är alltid skönt. Använd tunna fingervantar i ull som du har närmast händerna och därefter vindtäta/vattenavvisande vantar utanpå dessa. Troligtvis behöver du fler varianter att byta emellan beroende på väder. Skorna bör vara vindtäta och vattenavvisande samt ha utrymme för tjocka strumpor. En buff i ull är också skönt att ha.

Bär du inte redan glasögon, kan det vara skönt att ha ett par helt klara glasögon/vanliga skyddsglasögon för att skydda mot vind och kyla så slipper du rinnande ögon i vinddraget. Glöm inte bort reflexer och bra lysen på cykeln så att du syns i trafiken.
 
Med SPD-pedaler

kan det blli svårt med kalla tår. Högre fart snarare ökar problemet med kalla tår. Lidl säljer prisvärda cykelbyxor för vinterbruk. Finns en del tidigare trådar t ex Drömvintercykeln.


Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.