MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår?

Hej!
Uppsala cykelförening håller på att bygga en fri digital cykelkarta baserat på Open Streetmap. Vi visar gärna med MTB-specifik information också, till exempel svårighetsgrad för stigar/avsnitt (á la Löwdins system, eller något internationellt) och var det är spänger, hinder osv.

Med anledning av detta undrar jag tre saker :

* Finns det någon färg-standard i Sverige för MTB-spår, á la skidvärldens gröna/blå/röda/svarta
pister? Kanske något som visar om det är XC/AM/DH-spår också.

* Vad är bra att ha med på en MTB-karta?

* Vilka MTB-kartor tycker du är snygga (alltså själva kartografin) och varför?
 
Hej!

Här finns ett bra exempel på en karta med skidåkarnas färggradering. Har kört de flesta i området (Nacka) och tycker att dessa stämmer bra (håller nog Roswell som mörkröd). Fyra nivåer är lagom.

http://www.opentrailmap.net/viewtrails#lat=59.285&lng=18.17&zoom=13

Liksom inom klätteringen tycks helheten ha styrt graderingen. Vissa mycket svåra krux finns även på de grönt (lätta) markerade. Kanske vill man i en utvidgad beskrivning ange att sådana partier finns. Någon kvalitativ beskrivning av terrängen är också att önska (häll, morän, stig, gräs, gyttja, grusväg etc).

/Örjan
 
Inspirerande beskrivningar och GPX

Är det tänkt att vara en papperskarta i fält eller för informationstavlor? Jag gillar papperskartor men på just MTB går det så fort att en papperskarta med tillräckligt mycket detaljer blir stor, och dessutom nedstuvad i ryggsäcken. Jag föredrar GPS på styret. Man har liksom fullt upp med båda händerna och tar inte upp en karta innan man är riktigt vilse.

Jag tror inte att man skall göra det allt för avancerat med olika symboler, trappor är bra att veta om, och längre spänger kanske man skall ha med. Kortare broar/spänger är sällan ett problem alls. Nybörjare leder cykeln och rutinerade dundrar på i vilket fall. Det är värt att lägga extra möda på att ha höjdkurvor är lätta att läsa, varken för glest eller för tätt. Och en snygg chattering som framhäver bergen gör det mycket lättare för alla att tolka kartan.

Ledgradering vet jag inte om man behöver göra om det inte finns väldigt många stigar. Bättre med kort inspirerande text "några lerhål men mest slät stig" med längd och höjdmeter.

Viktigast för mig är att det går att ladda ner spåren i GPX till GPS/telefon, jag brukar sitta hemma på datorn och drömma för att sedan efter inspiration följa spåret, eller inte:).

/Andreas
 
Det kommer bli en digital karta, användbar i telefon (som egen app, eller med ex Oruxmaps), på skrivbordsdator och kanske iaf Garmin-GPS (där man kan ladda egna kartor). Det är alltså inte tänkt som en spårsamling, utan som den bakgrund man visar sina spår mot.

Men att appen kring kartan kan plocka ut trevliga spår ur kartdatabasen (ex "gula stigen", "sverigeleden") osv och följa som rutt kan ju vara ett plus.
 
MTB I Uppsala

På min sida valde jag att färgkoda svårighetsgraden, kanske inte det bästa. Men då svårighetsgraden ändå varierar kraftigt med tex lerighet osv kanske det viktigaste är att visa om den är lätt, medel eller svår. Jag är MTBO-åkare, och kan tycka att följa MTBO normen kan vara lite overkill, den normen är till för att lätt ta beslut om vägval och samtidigt ge åkaren information om man ska in på en bred eller smal stig.

MTB i Uppsala
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1
m5397 Mtb i Genarp Mountainbike 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.