Stigcyklingens vara och framtida accesproblem

Annars är det stora problemet här i obyggden skogsbruket. Här snackar vi inte något kvarglömmt kolapapper utan mer att alla trän är borta och att det finns meterdjupa vattenfyllda spår där det förut fanns gåbara stigar.

Hans Friedel

Tja, dessa skogsmaskiner genererar åtminstone pengar till markägarna, vilket knappast stigcyklingen gör!
/Niklas
 
Tror fortfarande att problemet är lokalt och inte nationellt. Ställen där cyklisterna missköter sig riskerar man att få förbud. Liknade har det varit för forspaddling ställen där paddlare missköts sig har man fått förbud.

Annars håller jag med Mezzner största problemet är att stigar växer igen iallafall där jag bor

Hans Friedel

Ok, men eftersom det inte är ett "nationellt problem" så kan vi strunta i att diskutera det. Eller vad är det du menar?
Dessutom vet jag inte om jag vill använda ordet missköta, definiera det tack. Det handlar om att det på en del ställen är fler som cyklar än på andra, av naturliga skäl, och då slits det mer. Om man "missköter sig" eller inte är av mindre betydelse när cykelförbud skapas. Se bara i tråden om cykelförbud på happymtb...
Sen kan man ju fråga sig hur spritt problemet måste bli för att argumentet om att "det är bara lokalt" ska sluta vara giltigt. Jag har personlig erfarenhet av Storstockholm, Göteborg och Jämtland. Jag vill minnas att jag läst om problem i Skåne också.
Att då komma dragande med att det inte behöver diskuteras för att det inte är ett problem i Norrbotten eller var ni nu har era hemmastigar tycker jag är tramsigt.
 
Som vanligt brukar det bli som man bäddar. Givetvis surt för dem som vill cykla utanför vägarna. Men få eller många som missköter sig brukar fördärva för alla. Trist men så säger erfarenheten av begränsningar.
 
Jag inser att vi har hakat upp oss lite på förbudsfrågan. Det beror ju förstås på att jag vinklade tråden så i och med min rubrik.
Men en dimension vi inte har diskuterat här är att stigarna inte är lika kul att bruka, vare sig för oss cyklister eller andra, om vi kör sönder dom. Oavsett vem som "har sönder" dom.
Jag fick inte med den här tråden i första inlägget:
En happytråd till...
Den är också relevant om än lite kortare
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.