Vad ska jag köpa för cykel?!

Jag funderar på att köpra ny cykel. Har en Nishiki 501 idag från 2007 men är sugen på en ny
-träna med
- kunna cykla på både asfalt och sämre grusvägar (svårt att veta hur mkt asfalt/grus 75/25?)
- lättrampad
- snabb
- kunna cykla lite längre sträckor
- relativt låg vikt
-skivbroms.

Har kollat lite på bla Nishiki SLD, X-seven. Men även fått Scott sportster rekomenderad. Nån säger att SLD med utan dämpare funkar fint på grusvägar med. Andra att dämpare är bra då, tex Scott Sportster x10 eller x20. Kan tänka mig lägga en 10 000 kr eller runt där.

Vilken av ovanstående skulle ni välja och varför? Eller förslag på nån annan?
 
Ett par frågor du själv måste besvara är om du vill ha regnplagg, lösben och ärmar samt fika med dig?
Var väskan i så fall skall sitta på cykeln? Att hälen inte tar i väskan. En landsvägscykel behöver inte vara så livlig som en skogscykel.
Att köra på asfalt och grus med samma cykel kan gå väl, skaffa dig 2 uppsättningar hjul ett par 19-22 och ett par 34-36 ungefär. Framskärm gör gruskörning mindre skvättig. Bakskärm håller ryggen renare.
go tur
 
För det första; Glöm dämpare! För det andra.. Glöm dämpare! ;)

Du behöver inte dämpare för att trampa lite grusväg. Dessutom är dämparna som sitter på den typen av hybrid-cyklar som X-Seven och Scott's Sportster sällan särskilt bra, och de är dessutom tunga. Det vill du inte ha vid träning (om du inte ska köra mtb) och asfaltcykling, blir bara trist.

SLD fungera bra, men är inte världens roligaste cykel, mer en "funktionell pendlingscykel". Du skriver längre sträckor, det är ju väldigt individuellt vad som är längre sträckor...

Vad jag skulle rekomendera dig är en CX med skivbroms. Då har du en cykel som kan fungera som en racer på asfalt vid träning och längre cykling, samtidigt som du inte har några problem på grus.

Till följd av seobserver's svar:
Glöm det där med 19-22mm däck, onödigt smala bara. 23 som smalast om du ska använda den som en racer (beror lite på din vikt också) eller 25, men stirra dig inte blind på det, det finns bra däck som fungerar till sånt även på 28mm.
Ska du ha 2 par hjul och växla mellan kan du kanske gå på 23/25, annars skulle jag nog ha 28-30, beroende på hur mycket du vill prioritera grus. CX däck på 30mm är ganska lättrullade även på asfalt, även om det inte är som rent asfaltsdäck givetvis.
 
Har själv en Nishiki Pro SLD. Den agerar numera som packåsna när jag åker och handlar. Den är betydligt mer kapabel än till det, och är en fin cykel som duger till det mesta.

Däremot är den långt ifrån lika rolig som min cyklocross (med liknande bromsar och växlar, dock 2x10 istället för 3x8 (nyare nishikin är 3x9 tror jag). Cyklocrossen är snabbare och mångsidigare. Släng på ett par 40mm+ breda vinterdäck så har du en rolig vintercykel, släng på ett par 23mm slicks så har du en räser. Fungerar också med både pakethållare och skärmar.

Nästa inköp i cykelsammanhang blir ett par extra hjul så att jag slipper kränga däck av och på bara.

Dämpare kan du prioritera bort. Ska du ut på längre grussträckor, sänk däcktrycket lite för komfort.
 
STS. Med lite längre sträckor menar jag några mil. Kanske men mkt mkt sällan 10 mil. Du pratar om CX, kan du skicka en länk, vad för däck kan man ha då som funkar både på grus och asfalt?

Nattkryp. Kan du skicka en länk på en bra cyklocrossen du skriver om? Jag vill inte hålla på att byta däck eller hjul. För mig räcker det att det funkar att cykla på både grus och asfalt, att det rullra bra. Måste inte vara det absolut bästa. Är inte så van cyklare att jag märker skillnad.
 
Kom gärna med förslag på vad man kan välja för däck som passar till ändamålet om de som sitter på cykeln inte funkar så bra.
 
STS. Med lite längre sträckor menar jag några mil. Kanske men mkt mkt sällan 10 mil. Du pratar om CX, kan du skicka en länk, vad för däck kan man ha då som funkar både på grus och asfalt?

Vad menar du för länk? Till CX cyklar, eller till CX däck?
När det gäller däck; Själv kör jag med Schwalbe's Sammy Slick just nu på min CX:
http://schwalbe.com/gbl/en/produkte/cross/produkt/?ID_Produktgruppe=51&ID_Produkt=242

Men det finns ju ett antal att välja på.. allt beroende på hur mönstrat man vill ha. Se till att kolla så inte vikten drar iväg bara.
Sen kan du ju lika gärna slänga på rena landsvägsdäck om du vill det, det beror ju mest på hur allround du vill att cykeln ska vara, det går sämre på grus men bättre på landsväg helt enkelt :)
 
Var bor du och är "postorder-cyklar" intressanta?

Spontant:
Corratec har några CX med skivbroms som är trevliga.
Focus likaså.
Merida CX4 ska ligga ~12KKr tror jag.
Specialized har en för ~11KKr, men med lite sämre komponenter (man får alltid betala extra för att det står Specialized på ramen...).
Tittar man i Tyskland kan man hitta lite av varje :)
 
Nattkryp. Kan du skicka en länk på en bra cyklocrossen du skriver om? Jag vill inte hålla på att byta däck eller hjul. För mig räcker det att det funkar att cykla på både grus och asfalt, att det rullra bra. Måste inte vara det absolut bästa. Är inte så van cyklare att jag märker skillnad.

Min cyklokross är inte särskilt märkvärdig, en Merida 3. Komponentnivån är hyffsat låg, men då den ska användas i ur och skur så blir det slitage på prylarna, så finner jag ingen anledning att ha dyra komponenter att byta ut, så länge jag inte ska tävla. Samtidigt var jag begränsad i mitt urval då det endast fanns denna modell tillgänglig i min storlek när det gällde cyclocrosser i butik i mitt närområde, och provcykling var ett krav så.

http://www.merida.se/cyclo-cross-3-md.199280.sv.html

Det bör vara möjligt att hitta likvärdigt men billigare, säkerligen från tyskland. Merida 3:an var min första cross/bockstyre-cykel, så jag kan inte säga mycket om den är bättre eller sämre än andra crossar. Den är dock fortfarande roligare än Nishikin :).

Det finns många olika sorters grusväg... De gånger jag vet att jag kommer göra blandad asfalt/grus/skogsväg så har jag satt på ett par 30mm Schwalbe CX Pro. Tycker att de rullar förvånansvärt bra på asfalt trots mönstret vid maxtryck. Vid det trycket tappar de dock lite grepp off-road, men bör absolut duga fint för vanliga grusvägar på landsbygden. Även hyffsat på gräs.


Jag kan rekommendera ett besök på Cykloteket i Västerås, vill minnas att de hade riktigt hjälpsam personal, trots att de snabbt förstod att jag inte skulle handla hos dom pga. att de inte hade cyklar i min storlek (är närmare 2m). Fick nog 20 minuters samtal om råd om crossar och cykling i allmänhet, och lite kataloger mm. Det borde vara värt ett besök om du har möjlighet att ta dig dit med bil.

edit: Cyklotekets crossutbud på nätet: http://www.cykloteket.se/cyclocross/204/lista.html
 
Skall du ha en riktig hoj skall den passa ta en dag och besök några riktiga cykelhandlare. Köpenhamn har ett betydligt bättre utbud. Ännu billigare i tyskland. För det första skall cykeln passa till dig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
ckm Vad ska jag köpa? Mountainbike 11
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
Mathew Ska jag köpa denna?: Giant XTC 860 -02 Mountainbike 2
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
tigerr vilken ska jag välja.? Mountainbike 0
Marcand Vilken skivbroms ska jag välja Mountainbike 7
William The Bear Hur spakarna (växlarna) ska kopplas Mountainbike 12
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
verducci Mörksuggejakten, någon i Karlstad som ska köra? Mountainbike 1
mbvall var ska man cykelsemestra? Mountainbike 9
MTBaren Då barnen ska börja med MTB Mountainbike 4
Thompaa Någon som ska till USA Mountainbike 0
mtbsmuffe Fälgar.hmm Vilka ska man ta? Mountainbike 3
ninja Vad ska man välja för framdämp? Mountainbike 15
adjo Ska man byta ut hjälmen efter en vurpa Mountainbike 4
Ska du med och MTB:a i fjällen? Mountainbike 0
Bikeboy Låter som som tusan när jag bromsar!! Mountainbike 15
sunderlux Var køper jag fullhjælm i væstsverige? Mountainbike 0
menymicke Jag behöver hjälp med cykelval Mountainbike 0
densken Har kopt en mtb i usa. Kan jag ta hem denna? Mountainbike 4
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
ÄventyrsCompaniet Upgradera växlar - vad behöver jag ? Mountainbike 4
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
m_junken Kan denna MTB funka eller nåste jag byta?? Mountainbike 4
mipert Crafts byxor Kryptonite. Gjorde jag ett bra köp? Mountainbike 16
MaWiMaNa Speciella insexnycklar saknar jag. Mountainbike 6
adh2 drevet "släpper" när jag trampar hårt Mountainbike 7
LeGambleur kan jag kombinera olika växlar /drev/kedjor? Mountainbike 3
Mathew Schimano XT - Det smäller när jag växlar. Hjälp! Mountainbike 5
Klaus Vilken MTB kan jag välja? Mountainbike 10
davbeu Får jag en hyfsad MTB för 5 000 kr? Mountainbike 10
SAMSare Jag behöver tips på Bashguards och lysen mm Mountainbike 3
mtbsmuffe Rallarleden (ja jag vet igen) =) Mountainbike 2
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Vandraren Tobbe Köpa mountain bike Mountainbike 9
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
Em.A Köpa Trainer... Mountainbike 3
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
Emson76 Köpa ny mtb Mountainbike 11
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
tojoe Var köpa Felt? Mountainbike 4
kalle anka NYBÖRJARE,köpa ny cykel. Mountainbike 7
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Mountainbike 11
climbermaja Köpa cykel?! Mountainbike 18
Mezzner Ny kompromisscykel, vad köpa? Mountainbike 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...