Hjälmlampa för höstmörkret

Jag har en MJ 808 som är styrmonterad, jag cyklar mestadels ute på landet där varken närliggande hus eller gatubelysning hjälper till = riktigt mörkt. Jag upplever att den gott och väl räcker till. Ljusbilden är både tillräckligt lång och bred för att man skall kunna cykla säkert. Skulle jag köra i skogen känns nog en kompletterande hjälmlampa nödvändig eftersom man kan behöva titta runt i terrängen på ett annat sätt än när man kör på vägen.

Denna lampa och de flesta andra snarlika modeller är fullt tillräckliga för de flesta, trots detta har jag läst om stadspendlare som endast ser ett buskage då och då som tycker att de är för klena. Lite konstigt tycker jag eftersom den duger åt mig i totalt beckmörker...

Man får definitivt mycket lampa för pengarna, det finns säkert de som är bättre både vad gäller styrka och ljusbild men man kommer långt med denna. Det känns som att marknaden för "fleratusenkronorslampor" i alla fall inte kan vara speciellt stor längre när man t.o.m. kan köpa billigt i lokala sportaffären och ändå få extremt mycket belysning för under 1000kr.
 
Mitt råd är i alla fall att köpa något hemma och något som man vet håller. Jag har haft både billiga ocg dyra lampor som gått sönder. Det suraste är när sladdar och batterier inte fixar kylan. Eftersom det är mörkast på vintern är det då man som mest behöver pannlampa. På vintern är det också minusgrader. Min erfarenhet är att billigare lampor sparat in på gummit i kontakter, batterianslutningar och sladdar. Mycket plast gör att skiten blir stenhårt i minusgrader och spricker. Min Lupine-lampa var ute i -27 förra vintern och sladdarna var mjuka. Flera tillverkare garanterar och byter gladeligen ut sina lampor och reflektorer men inte sladdar och batterier. Dääääärför att batterierna är dyrast. Jag lovar att det blir dyrt. Så köp inte Sigma. Silva är för lite ljus för för mycket pengar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jamo LED-lampor i höstmörkret Mountainbike 30

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.