Tips på ny cykel

För det priset skulle jag sno mig på till affären tror att dom försvinner ganska snabbt.

Även om cykeln är en budget cykel lär du ha någon slags garanti vilket garanterar dig en cykel på minst 1 år.

Att fixa till en beg cykel kostar ungefär like mycket bara 2 ytterdäck kostar 500-1000 kr

Dock skulle jag inte bry mig så mycket om vad vilt främmande människor tycker utan valet är förstås ditt eget
 
Det är en glidande skala...

Någon som går emot strömmen, tack för din åsikt!

Jag förstår att ni alla har en poäng i det ni säger, och jag ska kolla lite på Crescent Edge, verkar finnas en del begagnade. Vikten verkar ju hamna runt 12-13 kg oavsett om jag köper en cykel för 2000 kr eller för 10 000 kr? Givetvis är det bättre komponenter, men jag funderar på om jag verkligen behöver det?
Vad tycker ni andra att man bör lägga för pengar för att få en vettig cykel?

Jag köpte för många år sedan en sk "Mountainbike" av nån sorts no-name. Den var billig, såg hyfsad ut och funkade fullt tillräckligt bra att använda till vardags.
En vacker dag fick jag för mig att jag skulle prova på att "mountain-bika" dvs jag tog vägen genom skogen. Inget avancerat alls, cyklade på en bred, väl upptrampad stig utan några större upp- eller nerförbackar.
Det var då jag upptäckte betydelsen av växelkomponenterna! Kedjan hoppade som en galning mellan dreven så fort jag passerade en rot eller hålighet och det slutade med att jag tog mig fram i snigelfart. Så ja, komponenterna har stor betydelse.
Det jag vill komma fram till är att till och från jobbet funkar det mesta men om du nån gång vill sticka ut en runda på icke-asfalterat underlag så behövs det lite mera för att det ska funka.
Var sedan gränsen går beror ju helt och hållet på hur mycket du utsätter prylarna för men det får du nog själv prova dig fram till.

Ett sätt är ju att satsa på värstingprylar från början. Då behöver du inte bry dig men då lär prislappen flyga iväg.

Lycka till!
 
Som i allt annat får man vad man betalar för. Plånbok och sparkapital styr oftast. Ibland är det rättta att stå över. Ibland att bre på.
 
Jag köpte för många år sedan en sk "Mountainbike" av nån sorts no-name. Den var billig, såg hyfsad ut och funkade fullt tillräckligt bra att använda till vardags.
En vacker dag fick jag för mig att jag skulle prova på att "mountain-bika" dvs jag tog vägen genom skogen. Inget avancerat alls, cyklade på en bred, väl upptrampad stig utan några större upp- eller nerförbackar.
Det var då jag upptäckte betydelsen av växelkomponenterna! Kedjan hoppade som en galning mellan dreven så fort jag passerade en rot eller hålighet och det slutade med att jag tog mig fram i snigelfart. Så ja, komponenterna har stor betydelse.
Det jag vill komma fram till är att till och från jobbet funkar det mesta men om du nån gång vill sticka ut en runda på icke-asfalterat underlag så behövs det lite mera för att det ska funka.
Var sedan gränsen går beror ju helt och hållet på hur mycket du utsätter prylarna för men det får du nog själv prova dig fram till.

Ett sätt är ju att satsa på värstingprylar från början. Då behöver du inte bry dig men då lär prislappen flyga iväg.

Lycka till!

Tack för ett väldigt bra svar, det gav lite förklaringar!

Vad tror ni om en begagnad Scott Contessa 40 (2009), funkar den eller är det också en för "dålig" cykel?
 
Den kan duga som pendlarcykel, men för terrängcykling bör du definitivt ha något vassare.
/Niklas

Tack för svaret. Hoppat upp ett snäpp i prisläget med all input och tittar nu på en Scott Scale 80 2011, ny från butik i första hand. Hittade dock en beg. hoj i nyskick, vet inte riktigt vilket som är bäst val.

Vad säger ni, bättre att köpa en ny Scale 80 2011 från butik för 7800 kr eller köpa en Scale 50 2008 i nyskick (använd 7-8 ggr enligt säljare) för 7000 kr? Är det någon skillnad i komfort, mycket som har hänt i sittställning mellan årsmodellerna?
 
Jag ska köpa en cykel att cykla till jobbet, gymmet etc med., men har bestämt mig för en mountainbike då det vore skoj att testa att cykla lite i skogen också. Kan inget om cyklar så jag vänder mig hit, hoppas ni kan ha någon rekommendation.

Budget på 2-2500 kr, jag är 172 cm lång och kan tänka mig både begagnat och nytt. Har svårt att hitta begagnade cyklar runt Jönköpingstrakten som verkar vettiga och vet inte riktigt vad man ska titta på.

Tittar på dessa två, vad säger ni? Är Merida och DBS ok märken? Vad ska jag ha för storlek som är 172 cm / 63 kg?

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/mountainbike/juliet-10-terrangcykel-dam-12-1079476
http://www.xxl.se/cykel/cyklar/mountainbike/intruder-03-47-terrangcykel-dam-12-1080673

Tack på förhand!

En DBS MTB har jag med stötdämpare fram, använder den mest i city och lite landsväg men nu på sistonde har det blivit lite grus och småstigar. Går hur bra som helt för en amatör som mig. Otroligt skön på vintern med dubbdäck också. En sån får du säkert för 2000 kr. Jag är lika lång som dig / dock kille.
 
Tack för svaret. Hoppat upp ett snäpp i prisläget med all input och tittar nu på en Scott Scale 80 2011, ny från butik i första hand. Hittade dock en beg. hoj i nyskick, vet inte riktigt vilket som är bäst val.

Vad säger ni, bättre att köpa en ny Scale 80 2011 från butik för 7800 kr eller köpa en Scale 50 2008 i nyskick (använd 7-8 ggr enligt säljare) för 7000 kr? Är det någon skillnad i komfort, mycket som har hänt i sittställning mellan årsmodellerna?

Mellan dessa två skulle jag nog satsa på Scale 50, givet att den verkligen är i nyskick samt att storleken passar.

Då både Scott och hardtails har funnits ett bra tag på marknaden, skulle jag tro att det egentligen inte hänt så mycket mellan 2008 och 2011. Scale 50 ska vara bättre än Scale 80, vilket framgår av utrustningen. Deore är bättre än Alivio.

Jag känner en f.d. cykelhandlare, som i slutet på 1990-talet sa så här:
* Cykelmodeller med nypris under 7000 kr tenderar att försämras år från år.
* Cykelmodeller med nypris mellan 7000 -15000 kr tenderar att att vara likvärdiga år från år.
* Cykelmodeller med nypris över 15000 kr tenderar att förbättras år från år.
/Niklas
 
Jag tycker du kan höja budgeten redan från början. Köper du en alltför billig cykel kommer det förmodligen betyda att du får byta upp dig inom en inte alltför avlägsen framtid.

Sen kan man räkna på vad man spar på att cykla till jobbet jämfört med att åka bil eller kollektivt.
Jag cyklar året runt och då spar jag in dom 8300:- som årskortet på SL kostar här i Stockholm. Några biljettremsor för privat åkande blir det men besparingen ligger fortfarande på över 7000:- pr år. För 7000:- får man mycket cykel och den är intjänad redan efter ett år, sen är det ren vinst.

//TB
 
Tack för alla tips och råd.

Det landade i slutändan på en Scott Scale 70 2011, begagnad men bara använd ett fåtal gånger, helt i nyskick! :) Nu ska det cyklas!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxeos Ytterligare en tråd om tips på ny cykel... Mountainbike 18
brigas tips på ny cykel Mountainbike 3
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
Kalle89 Tips på långlopp Mountainbike 4
strimme Tips på cykelreparatörer/service i Sthlm Mountainbike 3
Pampero Tips på Uppgraderingar Mountainbike 12
heinzehlers Hoppas på tips angående Styrlager. Mountainbike 6
Synpunkter och tips på mitt begköp. Mountainbike 4
caroline_o tips på sthlm m omnejd Mountainbike 16
Test005 Tips på "nödpåse" Mountainbike 15
SAMSare Jag behöver tips på Bashguards och lysen mm Mountainbike 3
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Mountainbike 9
DGR Tips på ryggskydd för XC?? Mountainbike 3
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
gpsmoped Tips om nedre rulltrissa Mountainbike 4
paugusts Tips cykeluthyrare Corralejo_Fuerteventura Mountainbike 0
Nifty MTB pedal, råd & tips? Mountainbike 25
Foss MTB för tung förare - behöver tips Mountainbike 12
junmd11 Cykeltripp Tibet/Nepal - Tips sökes! Mountainbike 2
utomjording Tips: Isälvsleden Mountainbike 1
kjersti Behöver tips om mountainbiking i Stockholm Mountainbike 1
namib tips moutainbikespår sthlm? Mountainbike 4
Jock Scott Förstörda gängor - Tips tack Mountainbike 7
johan01 tips för köp av beg. mtb Mountainbike 3
Cyklan Totalt novis behöver tips och hjälp. Mountainbike 4
Drifter Tips om MTB runt Skuleberget/Högakusten området Mountainbike 6
tbhc Newbie behöver tips... Mountainbike 0
Ecce Köpa ny cykel - tips? Mountainbike 16
MTBaren Tips om hjul-mek? Mountainbike 0
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Mountainbike 1
mtbsmuffe Tips Piteå & Skellefteå?Nån Mountainbike 10
MaartenV MTB tips? Mountainbike 1
Jan-Olof MTB-tips i jämtlandsfjällen Mountainbike 3
XPAT Tips Mountainbike 1
Drifter Tips om lätt, billig XC ram Mountainbike 2
Lt.Karlsson Tips till "lilla" rasten Mountainbike 1
swat HJÄLP MED TIPS OM CYKELSTRÄCKAN KIRUNA-NARVIK Mountainbike 3
suede2 Ett litet tips från mig! Mountainbike 3
FEN Tips om Norge? Mountainbike 0
MTB-tips? Mountainbike 4
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...